Onwaarschijnlijk, verward, fantastisch

Degenen die veel en al sinds jaren in deze kring werken, of in een andere soortgelijke kring actief zijn, die zullen terugdenken aan de tijd dat ze om zo te zeggen voor de eerste keer iets gehoord hebben van wat de antroposofische geesteswetenschap de mensheid te zeggen heeft, en u zult zich herinneren dat veel van wat u toen als eerste mededelingen gehoord heeft, niet alleen onwaarschijnlijk, maar zelfs verward, fantastisch – zo niet misschien nog veel ergers daarvan gezegd zou moeten worden – heeft geleken. Maar in de loop van de tijd hebben degenen die nader tot de antroposofische wereldbeschouwing kwamen, zich aan een zekere gevoels- en denkwereld gewend, die het mogelijk maakt om dingen die uit de hogere werelden worden meegedeeld, te aanvaarden zoals mededelingen van feiten, die op het fysieke vlak, in de aardse wereld voorvallen, worden aanvaard. Datgene wat men bewijzen voor de geesteswetenschappelijke mededelingen zou kunnen noemen, is geheel en al niet in de richting te zoeken, zoals bewijzen voor de erkende, wetenschappelijke waarheden. Met een dergelijke bewijsvoering zou men niet veel kunnen beginnen. De bewijsvoering die blijkt voor degene die zich inleeft in de antroposofische wereldbeschouwing, ligt in de zeer intieme omvorming die het zielenleven ervaart. En lang voordat de mens het geluk kan hebben om door toepassing van de geesteswetenschappelijke of occulte methoden door te dringen tot aanschouwing van de geestelijke werelden, vormt zich in hem een voorgevoel, een vermoeden van de juistheid, van de diepe gegrondheid van wat meegedeeld wordt over deze hogere werelden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 108 – Die Beantwortung von Welt- und Lebensfragen durch Anthroposophie – Wenen, 21 november 1908 (bladzijde 13-14)

Eerder geplaatst op 4 december 2013

2 gedachtes over “Onwaarschijnlijk, verward, fantastisch

  1. Als wij zelf de voerlui zijn die reeds langs de wegen zwiepen, dan hebben we inderdaad nog een gezegend end te gaan, als ik dat zo lees… Daarin heeft Stieghel dus wel gelijk…

  2. Dit citaat van Steiner roept bij me de spreuk op: “Niet Het Doel maar de Weg is belangrijk!” Ik vind ’n deel van de reactie van Henri op dit Steiner citaat geplaatst op 4-12-2013 wel interessant, namelijk: de schuldbekentenis van Jezus: “Ziet het leven van de aarde , het is verwant met het leven in de kosmos. Voor zover jullie de aarde waarnemen en de omringende kosmos , is het de Vader die het al met leven doordringt . De vadergod is de god van de ruimte .Ik dien jullie echter te verkondigen dat Ik van de zon afkomstig ben , uit de tijd ,waarin een mens pas opgenomen wordt wanneer hij sterft .Mijzelf heb ik jullie gebracht vanuit de tijd…..!”
    Ik heb proberen te googlen naar de verdere invulling van de puntjes, maar dat kostte me teveel tijd. Immers wat Jezus hier ons mededeelt is het feit dat Het Leven, Jezus noemt het De Vader, al het leven, zowel op aarde als in de kosmos doordringt. Met andere woorden: Alles wat waar ook ter wereld of kosmosch leeft, staat in direkt contakt met Het Leven(De Vader).
    Jezus erkent dat beperkt van Geest is, omdat zichzelf beperkt heeft tot Geschriften, waar een zonne-reflectie op het leven heerst! Die je pas ten volle ervaart als men sterft! Het is aan ons, stervelingen om aan dat patroon een halt toe te roepen, imners het leven op aarde heeft een verantwoording voor het ondermaanse leven af te leggen aan Het Leven(De Vader).
    Als deelgenoot van het leven op aarde, kan ik die verantwoording onmogelijk voor de geest halen, immers met onze zonnegeest op aarde kunnen we als volkeren nog niet in het reine komen met het leven op aarde, laat staan dat we als intermediair tussen de zon en het ondermaanse bewust kunnen optreden!
    Ik ben een maankind en beleef het aardsgebeuren als een verlengstuk van mijn zijn en zie de obstakels die de mensheid voor zichzelf op aarde gebouwd heeft om zich te kunnen ontrekken aan de plichten van Het Leven(De Vader). Wat maakt het voor de gemiddelde mens uit of de aarde om de zon draait of andersom? De aarde is een soort baarmoeder van Leven en geen enkele kracht of macht kan dat haar ontnemen, behalve de mens! Niet uit wijsheid zal hij dat doen, maar uit angst een door hem zelf opgebouwde angst voor Het Leven(De Vader). In wezen leeft de collektieve angst voor Het leven(De vader){God} van Adam en Eva nog in ons voort! En blijft Het Leven opgedeeld in het mannelijke en vrouwelijke, en het leven onzijdig, zowel in taal als in gebruik!
    Ik ga nog op zoek naar de ware tekst van Jezus die Steiner hier in de reactie van Henri citeert. Immers Jezus zei ooit: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand kan tot de Vader komen zonder mij!
    En in dit citaat zegt Jezus: Iedere vorm van Leven, hetzij op aarde, hetzij in de komos, heeft een direkte verbinding met Gods Geest(de Vader).
    Wij leven in deze paradox van onze geestelijke voorvaderen, waarom eigenlijk? Is onze baarmoeder aarde niet belangrijker dan al onze geestelijke voorvaders? Wil de mens aan zijn basis bestaan voorbijgaan in de zoektocht naar Het Leven? Terwijl in al het leven waar ook in het Heelal Het Leven(de Vader) aanwezig is. Steiner plaatst de mens in tijdszone, Jezus zichzelf ook.
    Echter De Vader(God) plaatst hij in de ruimte en die is naar menselijke begrippen onmetelijk, voor mij is het verschijnsel camping onbegrijpelijk in de contekst van het wekelijke leven op aarde! Ineens is de mens nieuwsgierig en behulpzaam naar zijn medemens op de camping(ruimte).
    Los van rangen, standen,ras of religie. Alles kan of mag, als het maar menselijk begrijpbaar blijft! Op Baarmoeder Aarde bouwen we ons in, in een bepaald onbegrijpelijk keurslijf, vaak los van Het Leven!(De Vader).
    Ik woon in de buurt van Nijmegen en heb net de vierdaagse feesten zeven dagen beleefd en kan zeggen dat de enige storende factor in het geheel het weer was, verder één Harmonie van Zijn.
    Met andere woorden: Alles wat de mens onderneemt is nog steeds afhankelijk van het weer! En Jezus zei, op aandringen van zijn apostelen die hem wakker maakte omdat de boot waarop zij waren dreigde te kapseinen, “Storm ga liggen”.En de storm gehoorzaamde!
    Heel de mensheid is zich aan het voorbereiden om weerstand tegen de verwachte klimaatsverandering te bieden. En niemand komt op het idee Jezus te volgen en de weersverandering stil te leggen. In plaats van zich aan te passen aan het weer! We zijn er immers zelf de veroorzakers van en kunnen dat op een Goddelijk Tempo ongedaan maken, niet de mens vormt het echte leven op aarde, dat wordt gevormd door mineralen, planten en dieren. De mens als evenbeeld van God geschapen mag met de Vader van het leven als rentmeester genieten! Echter de mens duikt uit angst dusdanig in de stoffelijke wereld(geschriften). Dat ik geboren wordt in een tijdsgewricht, dat al het leven op aarde opgaat in het hernieuwd ontwikkelen van de stof niet op een Goddelijke Wijze, maar naar inzichten van de mensheid! De vader in mij zegt dat kan nooit de bedoeling van Het Leven zijn, echter de omgeving zegt maak je niet druk, het komt wel goed!
    Steiner plaatst me net als de mensheid, niet in de ruimte met Het Leven(de Vader) maar probeert mijn bewustzijn te scholen naar tijdsgewrichten van de wordende mens!
    Ik verzet me ertegen, ik als Godsgelijke geschapen en kan me niet voorstellen dat een protestants vriendje minder is dan ik, evenzo een Surinaams vriendje of een Chinees vriendje of vriendinnetje.
    Wat een tumult op aarde tijdens mijn jeugd en nu nog! In de ruimte van Het Leven is er geen doel enkel ’n weg, zelfs die is er niet, als je hem zelf niet bewandeld. Immers de beweging(Fysiek of Psychies) baant zich een weg door de werkelijkheid, waarbij het doel niet belangrijk is, maar wel de weg er naartoe!
    Ik ben nog steeds op zoek naar de kern van ons menszijn, waarom verbruiken we het leven op aarde om het Goddelijke Bewustzijn van de dag te manipuleren? Ik zie er geen enkele reden voor, toch jagen we onze kinderen ’n schoolgebouw binnen om er een reden voor te vinden.
    Vaak vraagt men mij waarom ben je dan leraar geworden, dan zei ik steeds als je ’n kind leert op welke wijze iets opgebouwd is, kan het op een verantwoordde wijze ook iets slopen. Voor dat dilemma staan we nu. Men roept dan wel atoomcentrales, koolcentrales, maar de meest vevuilende centrale is de auto en de Tv. De computer is een soort intermediair ertussen, maar allen verleiden het kind zich los te maken van de natuur(Het Leven).
    Ik snap niet dat de mensheid zoiets toelaat op aarde, ik kan makkelijker kinderen van mijn buren voor ’n dag meekrijgen dan hun auto. Terwijl ik meer schade aan een kind kan toebrengen als aan een auto, terwijl de auto zelfs verzekert is voor schade!
    Kortom mijn gevoel met het op aarde zijn, kondigt aan dat het met de mens op aarde grondig mis is en nu ik het bestudeerd heb al was voor dat Christus geboren was, de mensheid heeft geen leiders nodig, maar behoort het gebeuren van elke dag wereldwijd tot zijn persoonlijke verantwoording te nemen, pas dan kan ’n kind onbelemmert opgroeien tot het bewustzijn van Het Leven(de Vader) En dat kan op de snelhied van het licht!
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

