Door weerstand sterk

Alleen degene vat een ongeluk op de juiste manier op, die zegt: Als het voor een vroegere zwakheid zou zijn, dan is het goed, dat het mij getroffen heeft, want ik zal deze zwakte, die ik heb gehad, die zich wellicht in een fout heeft uitgedrukt, door dat ongeluk voelen. Daardoor doof ik de zwakte uit, ik word weer sterk.

En als een ongeluk als eerste stap in het karma komt (dus niet als gevolg van een vorig leven), dan is de juiste stemming daartegenover dat men zich zegt: Als de mens alleen zou worden getroffen door wat hij zich wenst, dan zou hij juist door een levensloop die zo is, zeer zwak worden. We zouden weliswaar in dit geval in een of twee aardelevens gemakkelijk en comfortabel leven, omdat ons altijd alleen overkomt, wat we wensen, maar in het derde, vierde aardeleven zouden we psychisch en geestelijk als verlamd zijn, omdat helemaal geen inspanning in ons zou ontstaan om weerstanden te overwinnen. Weerstanden laten zich immers enkel overwinnen, als het onverwachte, het ongewenste komt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 224 – Die menschliche Seele in ihrem Zusammenhang mit göttlich-geistigen Individualitäten – Bern, 6 april 1923 (bladzijde 23)

Eerder geplaatst op 12 november 2013 

2 gedachtes over “Door weerstand sterk

  1. Wat heet weerstand ten opzichte van een baby jonger dan zes dagen? Ik heb in de periode dat bekend werd dat mijn pensioenfonds ABP, mijn inleg investeerde in de bouw van clusterbomfabrieken “Mijn leven in een notedop” geschreven. Met als eerste regel:
    Als baby slapend tussen de glasscherven van een door engels of duits geschut gesneuvelde ruit! Voor ons huis rukte namelijk de Engelsen op en achter ons huis boden de vluchtende Duitsers geregeld weerstand.
    Ik eindig mijn levensverhaal met de woorden: Als volwassenen geef ik nu als NT2 docent onder het lawaai van de F16 ‘s, les in Uden aan vluchtelingen van waar ook ter wereld, Waarvan ”n nichtje of neefje is geschrokken, verminkt of gedood is door een door mij mede gefinancierde clusterbom, ik lees de trauma’s in hun ogen en voel mijn machteloos zijn!
    Door deze bril van een pas geboren baby kijkend naar het leven op aarde, kan ik weinig met de Anthroposofische opvattingen van Steiner, immers met zijn ontsnappingsclausule via reïncarnatie kan de mens met het leven op aarde oefenen zolang hij wil! Ik kan dat geen Levensbewustzijn noemen, het hart van het leven klopt alleen op aarde! Het hart van een sportman klopt ongeveer met de frequentie van onze elektrische energie voorziening.
    Energiebedrijven hebben deze frekwentie gekozen omdat deze frequentie het meeste vermogen levert! In wezen ook bij sportvrouwen en mannen! Bij denkers daarintegen kan het hartritme oplopen naar wel tachtig keer sneller, dat betekent dat het bloed nauwelijks tijd krijgt om het snel klopend hart te verlaten.
    Wat ik met dit relaas zeggen wil, is dat men de mens op aarde niet moet opjagen, want dan neemt zijn levensvermogen af, echter men behoort de mens ook niet uit te buiten in zijn fysieke vermogens ten gunste van denkkrachten! De mens is het product van alle levenskrachten op aarde en alleen de levende mens kan het vermogen ontwikkelen om deze levenskrachten te koppelen aan het Goddelijk Bewustzijn.
    Immers het Goddelijke is eeuwig overal aanwezig, Men zegt dan wel: De eik is zo sterk, omdat hij stormen heeft doorstaan. Maar Jezus zei toen hij slapend in een boot lag en de storm dusdanig tekeer ging, dat zijn apostelen het nodig achte om hem te wekken: Waarom wekken jullie mij? En tegen de storm zei hij: Laat ons met rust! Met andere woorden: Levensbewustzijn is van een andere aard dan Geestesbewustzijn! Levensbewustzijn kun je alleen maar concreet als deelnemer van het leven op aarde verkrijgen en geestesbewustzijn kan je verwerven via het gezegde over het leven op aarde!
    Er zit een enorme weerstand tussen het leven op aarde en het gezegde over het leven op aarde! Ik heb er geen incarnatie voor nodig om op aarde te zien waardoor ’n kind geblokkeerd wordt door geesteswijsheid inplaats omringt te worden door levenswijsheid!
    De vraag is, na dit citaat van Steiner gelezen te hebben: Heeft Steiner de Goddelijke boodschap wel goed begrepen? Wat je voor de minste van mijn scheppingen gedaan hebt, hebt ge voor mij gedaan!
    Mijn zwager boerde in eerste istantie volgens Anthropsofisch concept, horens op een koe laten groeien en geen bestrijdingsmidldelen in de akkerbouw gebruiken. Wat een dierenleed en mensenleed dat gegeven wel niet teweeg brengt in een concrete samenleving!
    Ik wil er best veel details aan toevoegen, maar mijn ervaringen in deze verwijzen naar de boodschap van Jezus, namelijk:Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij?
    Ik heb twee weken van ’s morgens tot ’s avonds laat tussen twee akkers van mijn zwager gezeten, om kraaien te beletten het mais zaaizaad te oogsten alvorens het sterk genoeg was ten opzichte van kraaien! Met andere woorden: De mens(ik) heeft zich slaaf gemaakt van de Natuurlijk/Culturele processen.
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

