Waarom komen juist scherpe denkers vaak zo moeilijk tot helderziendheid? – 2 (van 4)

De vraag is nu: Waardoor is het – wat de ervaring leert – dat juist veel denkers het er zo vreselijk moeilijk toe brengen nu ook helderziend te worden? – Dit hangt samen met een belangrijk feit. Wat men menselijk onderscheidingsvermogen, oordeelskracht noemt, wat juist een denker ontplooit, het logische denken, dat bewerkt namelijk een zeer bepaalde verandering van de hele hersenopbouw. Het fysieke instrument wordt veranderd door scherp denken. Het fysieke onderzoek weet daar weliswaar weinig van, maar het is zo; een fysiek brein dat door een denker gebruikt is, ziet er anders uit dan een brein dat een niet-denker toebehoorde. Dat iemand helderziend is, verandert het niet veel. Bij iemand die niet denkt, vindt u de hersenen in zeer gecompliceerde windingen, bij een scherpe denker daarentegen relatief eenvoudig, zonder speciale verwikkelingen. Juist in de vereenvoudiging van de hersenwindingen drukt zich het denken uit. Daarvan weer het tegenwoordige onderzoek niets. Scherp denken is datgene wat overzien kan, niet wat actief is in het analyseren. Vandaar de grotere eenvoud van de hersenwindingen bij scherpe denkers. […] Het onderzoek van de hersenen van Mendelejew, aan wie de wetenschap de opstelling van het periodiek systeem der elementen dankt, bevestigt wat de wetenschap zegt: zijn hersenkronkels 😉 (Duits: Ge-hirnwindungen) waren eenvoudiger. Bij hem was binnen zekere grenzen een omvattend denken aanwezig, en daar bleek ook uit het fysieke onderzoek volstrekt de waarheid van wat ik gezegd heb. Dit is niet van bijzondere waarde, het is slechts terloops vermeld. Dus, zoals gezegd, er is een verandering van het instrument van het denken. Deze verandering moet door de activiteit van het denken zelf worden opgeroepen.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 117 – Die tieferen Geheimnisse des Menschheitswerdens im Lichte der Evangelien – Stuttgart, 13 november 1909 (bladzijde 87-88)

Eerder geplaatst op 9 november 2013

3 gedachtes over “Waarom komen juist scherpe denkers vaak zo moeilijk tot helderziendheid? – 2 (van 4)

  1. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.Goethe (1749-1832).
    In de eenvoud toont zich de meester.

    De metamorfose van ingewikkeld naar simpel wordt bij de kapitelen van het Goetheanum heel duidelijk in beeld gebracht.

  2. Anoniem

    In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.Goethe (1749-1832).
    In de eenvoud toont zich de meester.
    Als dat zo is, begrijp ik niet dat ik als kind zoveel tijd op school moest/moet besteden aan te het op een bepaalde manier begrijpen wat ofwel fysiek of niet fysiek tastbaar of waarneembaar is. Door deze inspanning los van de concrete werkelijkheid, wordt ’n kind gedwongen om alle levensimpulsen uit zijn omgeving te negeren en krijgt het kinderlijk brein niet voldoende tijd om zich te vormen naar de omgeving waarin het leeft!
    Ik heb het geluk dat ik het zevende kind van ons negen kinderen tellend gezin ben. Dat geeft een heel andere dimensie aan de eenvoud van het denken over de inhoud van het menselijk bestaan.
    Mijn buurman waarvan ik ruim dertig de kinderen leende om met me onze hond uit te laten, vertelt nu aan mijn kinderen, jullie vader kan goed met kinderen tot twaalf jaar omgaan, maar daarna brouwt hij er niks van.
    Ik geef hem daar groot gelijk in, ik ben zelf iop twaalf jarige leeftijd in een zwart gat gevallen, ik was een van de zes basisschool leerlingen die doorkonden naar de toenmalige HBS. Een compleet andere wereld gaat dan voor je open en je afkomst dicht, immers die is niet interessant voor je klasgenoten.
    Echter op één item van ons menselijk bestaan op aarde had ik een prë op die leeftijd, we hadden destijds wel een gescheiden basisschool, aan de ene kant van de straat de jongens bij de fraters en aan de andere kant van de straat de meisjes bij de nonnen, terwijl we na schooltijd gewoon samen met elkaar optrokken en samen onze leefomgeving ontdekte, waarin je al gauw het verschil tussen kindervriendelijke, kinderverleiders en kinderonvriendelijke ouderen ervaart.
    Na je twaalfde kom je in de mallemolen van het maatschappelijk leven, ik weet nog goed dat de Gymnastiek leraar een hockeystick had voorgeschreven om deel te kunnen nemen aan zijn lessen, mijn moeder keerde de huishoudpot om aan dat vereiste te kunnen voldoen. Ik denk dat ik de hockeystick één of twee keer tijdens zijn lessen heb hoeven te gebruiken, als ik dat vooraf geweten had, had ik mijn moeder liever een aantal kladblokken en vulpens voor de twee jaar op de HBS gevraagd.
    Een hockeystick koste destijds een paar maandsalarissen van een arbeider en nu vijf euro.
    Onze huidige twaalfjarige kinderen spelen nauwelijks meer in de natuur! Immers ze hebben een speeltje in de hand gekregen, waardoor ze ergens sneller zijn, dan mijn geheugen zijn kan komen. Met andere woorden: Het menselijk brein is minder snel dan de menselijke ontplooiing van het mineralenrijk, namelijk het stofje uit Sliconvaley! In wezen maken we deel uit van de manifestaties van het Goddelijk Brein, niet om deze ten nutte van ons brein te maken, maar ons brein tot nut van het leven op aarde te maken. In het dagelijks leven kunnen we de kern van Godsgedachte ontmoeten, echter geen dag kunnen we ermee overstijgen!
    Dat we dat desondanks toch willen, is te danken aan scholing van het brein, zonder aardse beleviing!
    Ik zie dagelijks het Item: Adam en Eva! Waar ook te wereld verschijnen, over de werkelijke inhoud van het verhaal wordt niet gesproken, zelfs door Steiner niet! Hersenonderzoek heeft namelijk aangetoond dat de linker en rechter hersenhelfjes, bij baby’s van jonger dan zes dagen nog samenwerken, daarna branden de kontakten tussen de twee hersenhelften door en is de mens niet Androgyn meer!
    De mens kan nooit meer androgyn(samenvallen met het leven op aarde) worden, tenzij hij/zij al zijn/haar denkproducten op aarde, zowel talig als fysiek op een verantwoorde wijze ontbindt, pas dan kan de mens deel nemen aan een zich eeuwig ontplooiend leven! Als de piramide van Cheops meer beschermd wordt, dan een maisplantje ten behoeve van ’n koe,. kan ik geen er geen logische gedachte gang aan verbinden en al helemaal niet aan het atoomprogramma van Amerika versus Iran!
    Het overstijgt de spanning van op de hersentjes van baby’s jonger dan zes dagen!
    Laat hier het denken over mijn brein starten, dan kan ik je uitleggen waarom ik er nog ben! Immers de waarheid over het leven op aarde is het feit dat de zon schijnt op aarde. Waardoor het mineraal, de plant en het dier tot manifestaties van het leven komen! Het kan, logisch gedacht, toch niet zo zijn dat het eindproduct van deze levensmanifestaties, namelijk de mens, de manifestaties van zijn soortgenoten gebruikt om zijn afkomst, dieren plantenen mineralen te verloochenen(met andere woorden het zonlicht deed het leven rijpen tot mens.
    Dan is het not done om kinderen op te schepen met de scheppingen van de individuele mens ten koste van medemens, dier, plant of mineraal.
    De wisselwerking tussen zon en maan heeft het leven op aarde doen ontstaan, maar dat betekent niet dat enig menselijkschepsel, jonger dean zes dagen, ondergeschikt gemaakt kan worden aan .gedachtegoed van welke mens dan ook!
    Zouden we dit wel menen, dan ondergraven we ons menselijk bestaan!
    Tot zover groetjes Walter

Geef een reactie

