Honing

Op de mens, vooral als we oud worden – bij het kind is het de melk, die zo werkt -,  werkt de honing op uiterst gunstige wijze op ons. Het bevordert namelijk onze lichamelijke organisatie (Duits: Gestaltung). Daarom is voor mensen, die oud geworden zijn, de honing buitengewoon aan te bevelen. Alleen moet men er zich niet aan overeten. Eet men er te veel van, geniet men het niet alleen als een toevoeging, dan vormt men te veel in de lichamelijke organisatie. Dan wordt het lichaam broos en krijgt men allerlei ziekten.

Bron: Rudolf Steiner – GA 351 – Mensch und Welt Das Wirken des Geistes in der Natur – Dornach, 26 november 1923 (bladzijde 144-145)

Eerder geplaatst op 27 september 2013

9 gedachtes over “Honing

  1. Leonie

    Gut ja…..wat zou dat zijn. Ik ken iemand die vast in een vorige incarnatie een beer is geweest want die eet een hele pot honing per dag leeg !

      1. Leonie

        Ik zou mij daar niet zo druk over maken, luister naar je lichaam. Ik gebruik alleen honing bij keelklachten en dan de Manuka honing .

      2. Leonie, 1 pot per dag is zeker weten niet goed. (is het echt waar, Leonie?)
        Ik maak me er niet druk om, verre van dat, maar ik zou het graag willen weten.

  2. Ja, Hedwig, nog even over honing! Ik vraag mij dit ook af. Iedere morgen neem ik een boterham met honing. Melk met een schep honing schijnt ook goed te zijn. En dan zijn er nog zoveel soorten honing. Neem nu Klaver of koriander. Ook las ik dat je honing niet in hete dranken moest doen. Ben jij al verder gekomen in inforrmatie? Dan graag delen. Trouwens het is met alles zo wat goed is heeft zijn tegendeel als je teveel neemt. Luisteren naar je behoefte, ik ben een ‘zoet’ mens!
    Renée

    1. Renee, wat betreft de dosering ben ik nog niets te weten gekomen. Ik heb een tijd geleden het boek “De Bijen” van Steiner gelezen en daar wordt ik wat betreft dosering ook niet wijzer.
      Wat ik wel weet is dat als honing boven de 40 graden Celcius wordt verwarmt de waardevolle stoffen vernietigd worden. Van een imker weet ik dat je het beste de honing kan eten uit de plaats/buurt waar je woont. Daar zitten de stoffen uit jouw omgeving in en dat kan op de lange duur zelfs helpen bij allergieën zoals hooikoorts. De honing die ik eet komt van kennissen die voor hun hobby imkeren. Zij gebruiken geen bestrijdingsmiddelen.

  3. Leonie

    Ja Hedwig,hij is opgenomen trouwens in een psychiatrische kliniek maar of dat van de honing kwam weet ik niet😀maar het is echt waar !

Geef een reactie

