Baat het niet, het schaadt ook niet

Wat u in De weg tot inzicht in hogere werelden vindt, onderscheidt zich van veel andere regels en oefeningen door de eigenschap dat ze onschadelijk zijn. Alleen zulke dingen zijn meegedeeld, welke – ook als ze niet met geduld en standvastigheid worden uitgevoerd – de mensen geen schade kunnen brengen. Ook als ze niet met standvastigheid worden doorgevoerd, kunnen ze geen kwaad. Niemand kan schade door ze lijden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 53 – Ursprung und Ziel des Menschen – Berlijn, 15 december 1904 (bladzijde 198-199)

P.S. Dit lijkt me een vrij belangrijke opmerking, want er schijnen ook oefeningen te zijn, die gevaarlijk en schadelijk voor karakter en gezondheid kunnen zijn, als men ze niet regelmatig doet of als men er na een bepaalde tijdsperiode mee ophoudt.

Eerder geplaatst op 12 september 2013

Een gedachte over “Baat het niet, het schaadt ook niet

  1. Ridzerds reactie twee jaar geleden op dit citaat!
    Maar de allereerste oefeningen, ook wel basisoefeningen of nevenoefeningen genoemd, werken – als ik het goed onthouden heb – op de middelste chakra’s, in de buurt van het hart.
    Ik ben eens gaan snuffelen en stuitte op het verhaal van Henk Schutte: Henk Schutte beschrijft zijn eigen ervaringen met het toepassen van de 6 verschillende waarnemingsoefeningen die dit antroposofische pad kent. Tevens doet hij een oproep of er anderen zijn die dit zelfde pad bewandelen, of willen bewandelen.
    Hij beschrijft het zesvoudige pad:
    1. Oefening van het denken. Het doel is om het denken te trainen om bij
    één onderwerp te blijven en niet voortdurend af te dwalen. Het gaat
    dus om concentratie.
    2. Oefening van de wil. Het doel is om precies te doen wat je je hebt
    voorgenomen en ook precies op de tijd waarop je het hebt
    voorgenomen.
    3. Streven naar harmonie in het gevoelsleven. De kunst is je gevoelens te
    hebben, en niet te zijn. Door je gevoelens waar te nemen en te
    benoemen, worden ze tot een bron van kennis (van de wereld en van
    jezelf).
    4. Het streven naar positiviteit. Het doel is om zich actief zoekend op te
    stellen in situaties die antipathie oproepen. Het goede, schone en ware
    moet ook in situaties worden opgemerkt waar het optreedt naast het
    slechte, het lelijke en de dwaling.
    5. Het streven naar onbevangenheid. Wat kinderen van nature hebben,
    moeten volwassenen zich weer eigen maken: De openheid om iets
    nieuws te ontmoeten.
    6. Het streven naar een evenwicht tussen de verschillende oefeningen.

    Ik weet niet in hoeverre Steiner Artikel 3 heeft uitgewerkt, maar wat ik tot nu toe van hem gelezen heb, verwacht hij van ons, deze diepgaand te verwoorden om de bovennatuurlijke geest te voeden. Ik ben (toevallig) opgegroeid in de natuurlijke omstandigheden, omdat mijn ouders hun culturele verworvenheden verloren door zich te vestigen in een overwegend katholiek dorp. Waar maar plaats was voor één Geest.
    Mijn hart heeft zich aldoende kunnen ontwikkelen, tussen cultuur en natuur, dood of leven!. En voel gek genoeg met Isis mee, de beeldenstorm die IS nu op aarde ontketend, is in wezen hetgeen in Genesis beschreven staat, namelijk: Ik ben de Here uw God en Gij zult geen beelden van mij maken, noch van hetgeen zich onder de aarde, op de aarde en aan de hemel bevindt.
    Ik heb ooit betoogd, dat ouders meer van hun auto houden dan van hun kinderen, immers er werden meer huizen gebouwd met inpandige garage’s dan huizen met inpandige speelruimte’s voor kinderen, zwelfs wijke werden gepland met ruime parkeergelegenheden, in plaats van ruime speelgelegenheden voor kinderen.
    Het niet zijn van je gevoelens, gaat aan het leven voorbij en schaar je jezelf onder de denkers over het leven. Terwijl de mens als Godsgelijke mede schepper is van het leven op aarde is, dus ook verantwoordelijk is voor mijn gevoelens op aarde. Ik ben dan wel niet mijn gevoel, maar kan me wel indenken dat ik, als ik gelegen in de sacrofaag van Cheops me afvraag: Wat een koude bedoening, moest hij zonodig zijn volk voor deze opgehoopte materie(piramide) opofferen?
    Onze tijd pakt het anders aan, namelijk: “n stofje uit siliconvaley,. beheerst voortaan ons bestaan, ik vraag me af waar de mens is? Als zijn hart niet klopt voor het leven op aarde, maar voor het leven na de dood?
    Tot zover
    Groetjes Wallter Hebing.

Geef een reactie

