Op herhaling berust de wilsontwikkeling

Op herhaling en bewuste herhaling berust de wilscultuur. Daar moet rekening mee worden gehouden. Daarom is het niet voldoende om in abstracto te zeggen: men moet ook de wil opvoeden. Want dan zal men geloven, als men zelf goede ideeën voor de wilsontwikkeling heeft en deze door een of andere verfijnde methode het kind bijbrengt, aan de vorming van de wil iets bij te dragen. Dat is echter in werkelijkheid van geen enkel nut. Het worden toch slechts zwakke, nerveuze mensen als men ze tot moraliteit aansporen wil. Innerlijk sterk zullen de mensen worden, als men bijvoorbeeld tegen de kinderen zegt: Jij doet vandaag dit, en jij doet vandaag dat en jullie beiden zullen morgen en overmorgen hetzelfde doen. […] Dus: een ieder een bepaalde handeling voor iedere dag opgeven, die ze dan dagelijks, eventueel het hele schooljaar door, uitvoeren – dat is iets wat zeer sterk op de wilsontwikkeling werkt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 293 – Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik – Stuttgart, 25 augustus 1919 (bladzijde 76)

Eerder geplaatst op 7 september 2013

6 gedachtes over “Op herhaling berust de wilsontwikkeling

  1. henri

    Het worden toch slechts zwakke, nerveuze mensen als men ze tot moraliteit aansporen wil

    Lijkt mij een aanslag plegen (door dwang) op de wil .

    Het etherisch lichaam staat voor onze gewoonten . Een goede gewoonte aankweken door herhaling lijkt aldus de goede leermethode, niet op het astrale lichaam en het hoofd inwerken .

    1. Een interessante vraag, Rita. In Steiners karakterisering van de mens hoort de wil bij de drieledigheid en het etherlijf bij het vierledige. Als je de karakterisering van beide op elkaar betrekt, zie je bepaalde samenhangen.
      Beide zijn het beschrijvingen vanuit hun specifieke standpunt van wat in de mens o.a. ‘toekomst’ genoemd zou kunnen worden. Het etherlijf houdt ons a.h.w. in stand voor morgen en de wil is a.h.w. op weg om zich ‘morgen’ te realiseren.
      Steiner koppelt ‘wil’ aan de stofwisseling; maar het etherlijf is vanuit de 4-ledigheid ook het krachtencomplex dat zich in groei en voortplanting – d.i. ook stofwisseling – manifesteert.
      Op je vraag zou ik wel met ‘ja’ durven antwoorden.

      1. Bedankt voor je duiding Pieter. Mooi; Zo hoorde ik laatst dat ook de zonde in het etherisch lichaam hoort. “Was ik niet gekomen, dan was er geen zonde” Hierover vind ik weinig terug. Is zonde dan een ziekte? Wat is zonde? Maar dit terzijde. Rita Vervoir

  2. Het lijkt wel of Ridzerd me bewust of onbewust uitdaagd? De laatste vier citaten van Steiner,die Ridzerd op deze site plaatst bepalen in wezen de omgeving van ’n kind, ouder dan zes dagen.
    Het eerste citaat: Al het onware en slechte zullen zich door occulte en esotorie uiteindelijk tot het goede leiden.
    Echter ons menselijk streven behoord niet naar kennis het tijdelijke Goede te streven, maar naar kennis van de eeuwige waarheid.

    Het tweede citaat: Antroposofie is iets dat door de geest van onze tijd zelf vereist wordt!
    Ik neem aan, dat Steiner de geest van de mens, nu op aarde bedoeld?
    Welke mens nu op aarde zou deze geest intenser beleven dan een kind jonger dan zes(werk)dagen? “n Kind hopelijk uit Liefde op aarde gekomen, komt in aanraking met het Goede, Schone en het Ware! Verschuild het onware zich niet achter het goede en het schone? Kijk ’n avondje TV!

    Het derde citaat: Als men ordelijk denken kan, zo kan men zich alleen dan pas juist in de wereld van de geest, die men door de moderne initiatie binnengaat, oriënteren, als men alles wat men door imaginatieve, geïnspireerde, intuïtieve kennis verkrijgt, op de juiste wijze kan doordringen met het denken, dat men zich hier in de zintuiglijke wereld heeft eigengemaakt.
    Met andere woorden: Pas door moderne intiatie kan men de wereld der menselijke geest betreden, wat een arrogante claim van mijn medemens!
    Ik heb geleerd: Ik ben de Here uw God, Gij zult geen beeld van mijn maken,
    Mijn belevingen op aarde kan ik met geen mogelijkheid onder woorden brengen, laat staan deze in beelden te vangen.
    Ik gun de bovenzinnelijke wereld van harte mijn belevenissen van mijn kindzijn tot nu(zeventig)! De aarde opdelen in landen, dan in provincies, dan in steden en dorpen, is de geest van de individuele mens verankeren.
    Terwijl de mens als evenbeeld van God geboren wordt op aarde. Als dusdanig heeft geen enkel mens op aarde een iniitiatie van welke geest dan ook nodig, hij/zij is!.
    Het vierde citaat: Dus: een ieder een bepaalde handeling voor iedere dag opgeven, die ze dan dagelijks, eventueel het hele schooljaar door, uitvoeren – dat is iets wat zeer sterk op de wilsontwikkeling werkt.
    Met andere woorden: Niet de Goddelijke Geest door ’n kind jonger dan zes dagen op aarde nog zuiver ervaren, wordt ontplooit maar deze Goddelijke kinder impuls op aarde, wordt onderworpen aan de bovenzinnelijke menselijke Geest. Een geest die het beste voorheeft met het leven op aarde, maar me dwingt haar lessen te volgen, in plaats van de belevenissen in de natuur, inmiddels verworden tot cultuur. In wezen heeft onze menselijke geest, zich een eigen gevangenis toebedeeld door zich een beeld van God te proberen te vormen. In mijn jeugd was het God die alles wat ik deed zag en nu de Camara’s die alles wat ik doe filmen!
    Wat heeft dit gedoe met ontwikkeling van de mensheid op aarde te maken?
    Niet de mens ontwikkelt zich, maar de manieren waarop we onze toekomst willen bepalen en dat was al zo sinds Adam en Eva op aarde leefde.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

    1. Nou nee, Walter, er is geen sprake van een uitdaging. Ik zou niet eens weten hoe dat moet. Als er al sprake is van een uitdaging, dan is dat voor mij onbewust.

Geef een reactie

