Nu ik tot dit inzicht gekomen ben, zou ik het liefst mijn leven verder doorbrengen zittend in een stoel (1 van 3)

Wie niet ingewijd is, weet eigenlijk altijd door een zekere innerlijke drang wat hij moet doen – ik zeg hiermee iets, dat u paradoxaal zal voorkomen. De mensen weten immers altijd wat ze moeten doen, ze voelen zich tot het een of het ander gedwongen! Bij degene die ingewijd is, wordt dat toch wel enigszins anders. In het leven doen zich bij allerlei aparte belevenissen zeer merkwaardige vragen voor. Als de mens de neiging voelt om iets te doen, voelt hij zich tegelijk gedwongen om het niet te doen. De donkere drang, die de meeste mensen tot het een of ander brengt, valt weg. Werkelijk, op een bepaalde trap van ingewijd-zijn zou men tot het inzicht kunnen komen, dat men tot zichzelf zou willen zeggen – als er niet nog iets anders bijkwam – : nu ik tot dit inzicht gekomen ben, zou ik het liefst mijn leven verder doorbrengen zittend in een stoel zonder iéts te doen; ik ben nu veertig jaar en de rest laat me koud: ik heb helemaal geen behoefte meer om het een of ander te doen. Denkt u niet, dat de inwijding niet iets werkelijks is. Het is merkwaardig zoals de mensen vaak denken. Iedereen gelooft, dat als hij gebraden kip eet, dat dat een werkelijkheid is. Van de geesteswetenschap denken de meeste mensen dat het maar een theorie is en als zodanig werkt. Maar ze grijpt in het leven in en wat ik zo even noemde, was zo’n ingrijpen of inwerken in het leven.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 235 – Esoterische Betrachtungen karmischer Zusammenhänge – deel 1 – Dornach, 23 februari 1924 (bladzijde 62-63)

Vertaling: A. Goedheer–de Keizer en H.L. Veltman-Arntzenius

Eerder geplaatst op 29 augustus 2013

2 gedachtes over “Nu ik tot dit inzicht gekomen ben, zou ik het liefst mijn leven verder doorbrengen zittend in een stoel (1 van 3)

  1. Leonie

    Het is vreemd voor mij wat betreft het doen en willen .Er doet zich een situatie voor en dan meen ik te reageren vanuit een wezenlijk aanvoelen over de kwestie. In de praktijk blijkt dan dat het even later toch heel anders in beleving tot uiting komt.Het niet doen is iets wat dan beter is om te doen. Uiteindelijk vind ik persoonlijk het er niet eenvoudiger op worden en twijfel ik al meer over mijn moeten doen op zich.

  2. Walter Hebing

    Ik ben eens gaan neuzen in mijn vorige reactie op dit citaat van Steiner, wat ik in mijn reacties las, zijn deze reacties nog steeds van gelding. Sterker nog! Nu ik bij mijn dochter in India ben geweest, kan ik me erop beroepen, immers de Guru van mijn dochter speelde open kaart en bevestigde hij onbewust, al mijn reacties op verlichtte personen, die ik in het verleden verwoord heb.
    Leven is immers niets anders dan er deel van uit maken, wil men dat niet, dan ben je ten dode opgeschreven. De vraag reist dan: Wat is leven?
    Het leven op aarde is onstaan, door de vier elementen(vuur, water, lucht en aarde) geholpen door het licht(Zon). En dat licht wordt ontkent en belicht door verlichtte mensen, in die zin vindt ik verlichtte personen nog steeds ondermaanse mensen. De mens is niet op aarde om verlichtte personen te dienen, maar om het leven zelf(God) te dienen.
    En dat kun je als mens niet om als mens op je Heilig Been( lotushouding) te gaan zitten, laat staan op een stoel(troon). De mens heeft rechtop leren lopen, opdat zijn benen de krachten van zijn wil(bewegen) kon uitbuiten en aldus het leven op aarde verkennen kon.
    Door “n ‘misverstand” tussen Adam en Eva, werd Eva gekluisterd en Adam vrijgelaten in zijn beweging op aarde! De resultaten van dit misverstand tussen deze beide kan men nu alom ervaren. Men slaapt als mens nu tussen een atoombom en de zon. Met andere woorden: Tussen dood en leven! Het dak van de wereld(Nepal en Tibet) staat nu op instorten, volgens mij kon dat niet anders, immers het leven in zijn zuiverste vorm is van daaruit ontstaan, echter vanuit het Tibetaans gedachtegoed overstijgt de mens, zijn eigen bestaan door verlicht te worden!
    Dat gegeven kan er bij mij niet in, begaan met het leven van elke dag, betekent dat je op je voetstappen moet letten om geen plant of dier omzeep te helpen. Echter de ware Geest van de mens wordt op dit moment 370.000 keer per dag geboren, maar we gebruiken deze geest onze dwalingen te verantwoorden. Niet het leven van de mens staat centraal in onze geschiedenis, maar de dood! In deze optiek begrijp ik Jezus woorden: Mens weet dat ge meer zijt dan de dag! Opdat de dag je niet overtroeven kan, sinds het overlijden van mijn zoon weet ik dat Jezus de waarheid uitsprak, maar wat aan te vangen met deze waarheid?
    Het Karma van ons menselijk leven heeft zich overal ter wereld op haar/zijn manier gevestigd! De piramide van Cheops wordt nog steeds massaal bewonderd, terwijl ik in de sacrofaag van Cheops gelegen heb! En me afvroeg: Waarom zo’n monument van de dood, zoveel aandacht van de levende mens nu nog krijgt? Ik zie het niet anders dan manipulatie van onze kinderlijke geest!
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

