Voor en tegen

Een begrip, een idee, een gedachte is eigenlijk, zodra men de geestelijke feiten en geestelijke wezens onder ogen ziet, nooit iets anders dan een afbeelding, een foto, die men in de fysieke wereld, laten we zeggen, van een boom maakt. Als men een afbeelding van een boom van een kant neemt en een afbeelding van een andere kant, een afbeelding van een derde kant – deze beelden zien er alle verschillend uit. Ze zijn van een en dezelfde boom, maar ze zien er alle anders uit. En alleen doordat men deze afbeeldingen van de meest uiteenlopende kanten neemt, kan men, doordat men ze vergelijkt, nauwkeurig een voorstelling, een ervaring van de werkelijkheid verkrijgen.

Daar houdt men tegenwoordig echter niet van. Men houdt van beperkte begrippen. Men houdt ervan dat als men een begrip heeft, dan “heeft” men die nu! Dan wil men daarbij blijven. Dat kan de geesteswetenschap niet. Geesteswetenschap beschrijft de zaak vanuit de meest verschillende kanten; ze beschrijft een keer van de ene kant en weet, dat ze daarmee slechts een eenzijdig beeld, zogezegd een foto vanuit een bepaald gezichtspunt geeft; ze beschrijft het dan van een andere kant, beschrijft het van een derde kant, vanuit een derde gezichtspunt.

Ja, wat nog meer frappeert, is het volgende. Men moet, als men werkelijk spirituele wetenschapper wil zijn, doordrongen zijn van de zo mooi door Goethe benadrukte zin: Tussen twee tegengestelde meningen ligt het probleem er middenin. – Men moet niet alleen weten, als men de waarheid over een geestelijk wezen of een geestelijk feit wil weten, wat er voor te zeggen is, maar ook wat er tegen te zeggen is.

Bron: Rudolf Steiner – GA 72 – Freiheit/Unsterblichkeit/Soziales Leben – Bazel, 19 oktober 1917 (bladzijde 81-82)

Advertenties

5 gedachtes over “Voor en tegen

  1. Mooi en belangrijk Steinercitaat heb je voor vandaag gekozen, Ridzerd. Dank je wel! Er hangt heel veel met deze notie van Steiner samen. Wat bij mij hiermee naar boven komt, is te veel om op te noemen; te uitgebreid om in een paar schrijfzinnen weer te geven.

    Eén ding wil ik wat dit aangaat wel vermelden, namelijk het feit dat wat de mens in de loop van zijn leven denkt, de begrippen die hij hanteert en ideeën die hij ontwikkelt, ‘hoogstaande’ of ‘laagstaande’ hem (natuurlijk aanvankelijk op onbewust niveau) in aanraking brengt met zekere (corresponderende) astrale wezens; wat dan weer zeker gevolgen voor hem heeft. Voor een voordracht van Steiner, waarin op verfijnde wijze wordt ingegaan op dit onderwerp en verschijnsel zie de eerste voordracht (Berlijn, 19 oktober 1908) uit Steiners voordrachtenreeks Geisteswissenschafliche Menschenkunde (GA 107).

    Dit raakt dan weer tevens zaken die samenhangen met persoonlijk en individueel karma. Twee vormen van karma die van elkaar onderscheiden dienen te worden.

    Wat de slotalinea aangaat, gevleugeld is de Nederlandse uitdrukking, die waarschijnlijk ook opgeld doet binnen andere landstalen, in ieder geval ook de Duitse: ‘de waarheid ligt in het midden‘ of ‘de waarheid zal wel ergens in het midden liggen,‘, Die doet effectief bezien dikwijls dienst als een onwaarachtige dooddoener, frase, open deur, exit, nooduitgang die mensen een doodlopende steeg of een nietszeggend niemandsland binnenleidt, het bos instuurt, ze geen steek verder brengt.

    Dit komt overeen met aforisme 84 uit Sprüche in Prosa van Johann Wolfgang von Goethe.

    Uit het blogbericht: Probleem onderkennen (Sprüche in Prosa, 23 januari 2015)

    Johann Wolfgang von Goethe, aforisme 84:
    Men zegt dat de waarheid in het midden ligt tussen twee tegengestelde meningen. Geenszins! Het probleem ligt ertussen, het onzichtbare, het eeuwig actieve leven stilstaand gedacht.

    1. Er zijn helaas weer wat typefouten in mijn bovenstaande reactie geslopen, welke ik helaas niet editten kan.

      Wat ik inhoudelijk toch nog wil zeggen is dit: bij de bovengenoemde literatuursuggesties in mijn eerdere reactie, inclusief de desbetreffende voordracht uit GA 72, waaraan het steinercitaat is ontleend, kan zeer wel ook de belangwekkende inhoud van Steiners voordracht, die hij 25 november 1909 te Berlijn heeft gehouden, getiteld ‘Het wezen van het egoïsme’, bestudeerd worden. Eén en ander sluit goed op elkaar aan. Zie: Het wezen van het egoïsme – Uit de voordrachtenreeks: Metamorfosen van de ziel.

      1. Ik heb een paar typefouten eruit gehaald, John. Ik hoop dat het zo goed is. Overigens kun je ze wat mij betreft gerust staan laten. De lezers snappen het evengoed wel.

  2. Walter Hebing

    Johann Wolfgang von Goethe, aforisme 84:
    “Men zegt dat de waarheid in het midden ligt tussen twee tegengestelde meningen. Geenszins! Het probleem ligt ertussen, het onzichtbare, het eeuwig actieve leven stilstaand gedacht.
    Door Johann Wolfgang von Goethe bijna goed, samengevat. Of ik snap de term “levenservaring” niet. Steiner zelf zegt dat men de geest alleen tijdens het leven op aarde kan scholen, als dat waar is, klopt mijn stelling, dat Goethe de Waarheid bijna goed samenvat!
    Wat Wolfgang zich blijkbaar niet realisseert is zijn Waarheid een betrekking heeft met de individueel bewuste mens en begrenst is door zijn gedachte capaciteit. Wat Goethe niet in zijn redenering heeft opgenomen, is dat elk kind waar ook ter wereld geboren de geest van de aarde via de baarmoeder van zijn/haar moeder oppakt en ermee aan de slag gaat.
    Ik heb neefjes en nichtjes in Spanje wonen, die leren heel anders denken over Piet Hein dan mijn Vaderland me destijds via school aan mijn geheugen van mijn Zijn op aarde leerde! De Waarheid is: Dat mensen geofferd worden aan gedachtes, die de dag overstijgen. Terwijl per dag meer dan 355.000 kinderen geboren worden met Goddelijke Gedachte: Eeuwig Leven. en daar we de Goddelijke Gedachte van Eeuwig leven niet voor kunnen stellen, verleidt worden door streekafhankelijke Waarheidsgedachtes.
    Met andere woorden: Goethe heeft blijkbaar op school niet geleerd wat ik er gelezen heb, namelijk: Eens zal de oude Grijsaard aan ’n kind van jonger dan zes dagen vragen, waar de plek van leven is? Een uitspraak van Jezus, die Steiner als Christus Impuls beschouwd, echter naar mijn mening nooit begrepen heeft.
    Naar mijn mening heeft niet het geletterd kind het eeuwig leven in pacht, maar het ongeletterd kind, wat niet nadenkt maar wel handelt! De mens schept zijn eigen vijanden, zelfs onder zijn soortgenoten, omdat hij ze onderwerpt aan zijn eigen begripsvermogen, hij/zij doet daardoor zichzelf te kort, immers het eeuwig Leven is een Goddelijke Gedachte, wil je het leven still zetten om je gedachte te ordenen, verlies je ’n deel van het eeuwig leven.
    Immers alle manifestaties van Leven zijn uitingen van de Goddelijke Gedachte, dat we ze anders interpreteren is te wijten aan menselijk gedachtegoed, wat zich uit via de dode materie! Letters, woorden, wetten, gebouwen, mechanische, elektronische, pneumatische, hydrolische anologe en digitale systemen. Welk kind opgegroeid in een stad kan nog op een natuurlijke wijze voedsel vinden?
    Terwijl Jezus met de broodvermenigvuldiging vele mensen kon voeden, in feite zei Jezus, verbind je met Godsgedachte goed en je kan gaan en staan waar je wil! Echter Jezus koos voor de Goddelijke gedachte spiegel of de mens nu dood of levend is maakt niet uit, ieder mens moet gaan beseffen dat zijn gedachten de Goddelijke Gedachte kan bereiken, als hij/zij Goddelijk denkt, dat wil zeggen voor al het leven op aarde!
    En voor zes dagen is dat het bewustzijn als kind. Volgens Goethe het probleem van Waarheid lergens tussen, het onzichtbare, het eeuwig actieve leven stilstaand gedacht.“ Behoren we het pasgeboren kind, waar ook op aarde geboren te beschouwen als intermediar tussen ons menselijk gedachtegoed en het Goddelijk gedachtegoed? Ik vind dat kiinderen vaak veel vragen stellen die ons gedachtegoed overstijgen en ons doen vluchten in algemene patronen, echter daardoor dienen we de Goddelijke gedachte niet, we verleiden, passen de Goddelijke gedachte aan ons Nationaal begrip(Karma).
    De Goddelijke Geest kent geen karma, enkel en alleen een levensbewustzijn en elke mens op aarde is uitgenodigd om die eeuwigdurende gedachte te vervolmaken, niet in letters of woorden, gebouwen of in licht, enkel in het Goddelijk Zijn op aarde, als rentmeester over alls wat op aarde is!
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s