Rafaël

Gisteren kon ik natuurlijk slechts zo ver gaan, als in een openbare voordracht gegaan kan worden, toen ik opmerkte dat Rafaël bij zijn geboorte de christelijke impuls al van nature in zich had. Men mag zich daarbij niet voorstellen, dat Rafaël de christelijke begrippen – ik heb nooit gezegd: begrippen, maar impulsen -, dat Rafaël christelijke begrippen of voorstellingen meegebracht had. Impulsen brengt men van het ene leven in een ander leven, zodat wat in een leven begripsmatig opgenomen wordt, in geheel andere wijze met de mens verenigd wordt en dan als krachten optreedt; zodat het vermogen om zijn fijngevoelige, betekenisvolle christelijke figuren scherp uit te beelden, van Rafaëls vroegere incarnaties was gekomen; dat was het, wat hem laat kenschetsen als een soort geboren Christen. De meesten van onze vrienden weten immers, dat Rafaël, voordat hij deze incarnatie heeft doorgemaakt, die van Johannes de Doper heeft doorgemaakt, en toen zijn de impulsen in zijn ziel opgenomen, die dan eruit kwamen in het leven van Rafaël zogezegd als hem aangeboren, als al van de geboorte af aanwezige christelijke impulsen.

Rafaël (Wikipedia)

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – München, 12 maart 1913 (bladzijde 282)

Eerder geplaatst op 19 juli 2013

10 gedachtes over “Rafaël

  1. Tja wat moet je daar nou van zeggen… Maar als ik kijk naar de afbeelding van Rafaël’s Madonna del Granduca die hier in de kamer hangt, komt er altijd wel iets van een serene rust over me.

  2. Corrie van der Zee

    Ja, als ik een Rafaël bekijk, één waar .bv. Jezus en Maria op voorkomen bekijk, denk ik: “waarom is dit zo aangrijpend.?”
    Het antwoord is voor mij heel simpel: ‘omdat” zij er zo uitzagen. Dat wist Johannes/Rafaël.
    Corrie

  3. Corrie van der Zee

    Geen reactie maar een vraag: Is er iemand (Ridzerd?) die mij kan laten weten waar ik het citaat van Steiner kan vinden over een soort spinnenweb dat heel de aarde zal omspannen? Ik denk aan internet.
    Corrie van der Zee

    1. In een boek van Sergej Prokofieff staat er iets over, vanaf blz. 137.
      https://books.google.nl/books?id=JXspHZsOKn0C&printsec=frontcover&dq=sergej+o.+prokofieff+de+verbondenheid+met+rudolf+steiner&hl=nl&sa=X&ei=BcswVfXKPND5aoDWgNAG&ved=0CDAQ6AEwAQ#v=onepage&q=sergej%20o.%20prokofieff%20de%20verbondenheid%20met%20rudolf%20steiner&f=false

      Dit boek staat echter niet in zijn geheel in deze link van Google Books. Er staat echter toch heel wat te lezen over wat jij zoekt. Ik heb zelf het boek in papierdruk, ook wel gelezen, maar alles weer vergeten, dus vraag mij er verder niets over. 🙂

    2. Jack

      In de nieuw verschenen titel “De Strijd Om Het Mens-zijn” van de serie Werken en Voordrachten met een indrukwekkend nawoord van Mathijs van Alstein, bespreekt Steiner in een aantal aangrijpende voordrachten de inwerking van Luciferische en Ahrimanische wezens op de mens door de Europese geschiedenis heen. In de laatste voordracht van 13 mei 1921 in Dornach heeft hij het over een vreselijk gebroed van spinnen met reusachtige wijsheid, die echter met hun organisme het niveau van planten niet eens bereiken. Dit zou dan kunnen gebeuren in het achtste millennium, als de mensen doorgaan met het ontwikkelen van schimmige abstrakte gedachten.

  4. Toevallig net een engelse tekst voor me:

    And from the earth there will spring forth a terrible brood of beings, a brood of automata of an order of existence lying between the mineral and the plant kingdoms, and possessed of an overwhelming power of intellect.
    This swarm will seize upon the earth, will spread over the earth like a network of ghastly, spider-like creatures, of an order lower than that of plant-existence, but possessed of overpowering wisdom. These spidery creatures will be all interlocked with one another, and in their outward movements they will imitate the thoughts that men have spun out of the shadowy intellect that has not allowed itself to be quickened by the new form of Imaginative Knowledge by Spiritual Science. All the thoughts that lack substance and reality will then be endowed with being.
    The earth will be surrounded — as it is now with air and as it sometimes is with swarms of locusts — with a brood of terrible spider-like creatures, half-mineral, half-plant, interweaving with masterly intelligence, it is true, but with intensely evil intent. And in so far as man has not allowed his shadowy intellectual concepts to be quickened to life, his existence will be united not with the Beings who have been trying to descend since the last third of the nineteenth century, but with this ghastly brood of half-mineral, half-plantlike creatures. He will have to live together with these spider-like creatures and to continue his cosmic existence within the order of evolution into which this brood will then enter.
    – See more at: http://wn.rsarchive.org/Lectures/19210513p01.html

  5. henri

    Ook elders staat er een stukje :

    Terwijl de mensen tot in de 4de eeuw voor het gevaar stonden dat ze in zekere mate het geestelijke element niet zouden kunnen opnemen, zodat men ze in dit geestelijke element tot ontwaken moest brengen, is de mens door de bijzondere ontwikkeling van zijn fysieke lichaam, zelfs door de bijzondere ontwikkeling van de materie (!) een denker geworden. De hedendaagse mens leeft heel sterk in zijn gedachten. Als er mensen zijn die geloven dat ze in de werkelijkheid‚ leven, vergissen ze zich deerlijk, want juist zij leven in hun gedachten. Zij zijn heel abstract en vallen ook op alles wat abstract is, omdat zij zich met het abstracte verwant voelen. Maar dit abstracte, deze gedachten die daar uitgebroed worden, worden niet verkeerd uitgelegd als men zegt dat ze van de hersenen afhankelijk zijn… Zij zijn werkelijk van de hersenen‘ afhankelijk, omdat de hersenen de ontwikkelingsgang nadoen die de mens voor de bevruchting in de geestelijke wereld maakte. De hersenen zijn de imitators van hetgeen mijn ziel gedaan heeft voordat deze afgedaald‚ is. Doordat nu dit denken, dat thans een bijzondere volkomenheid bereikt heeft, een louteren alleen hersendenken is, heeft het materialisme gelijk. De nadruk moet erop gelegd worden dat met betrekking tot het hedendaagse denken, het materialisme gelijk heeft, want het is de imitatie van kun: ware levendige denken. En daarom moet de mens ertoe komen om zich meester te maken van de vrijheid in het denken.
    Daardoor kan hij zich redden. Hij moet ertoe komen niet alleen zijn hersenen te ‘laten’ denken, maar hij moet zo zijn denken ‘vastpakken’, dat hij zich bewust is en gewaar wordt: De mens is een vrij wezen.
    Daarom hecht ik zo’n grote waarde aan het zuivere denken, het goede denken, dat dan direct de wil vat,zodat men niet alleen denkt — maar tegelijk wil. Denken en willen zijn dan iets substantieels, dat elkaar in reine vrijheid ‘meesleurt, zoals ik dat in mijn boek ‘Die Philosophie der Freiheit’ beschreven heb.
    Het laat de mensen zien dat je alleen vrij kunt zijn als jouw onsterfelijke ziel jezelf grijpt. Daardoor kan je je redden. Daardoor kan je je over de dood van de vier Kabiren heen helpen.
    Evenwel, men komt op een grond die — zou ik willen zeggen — uit dun ijs bestaat, die de moderne mens niet graag zal betreden, omdat hij het liefst zijn onsterfelijkheid door wie dan ook van buitenaf gegarandeerd wil zien. Hij wil er niets voor doen om in zichzelf dat op te roepen en wakker te schudden wat anders zou kunnen inslapen, wat anders de dood mee zou kunnen maken net als het menselijk lichaam door de dood gaat.
    En omdat wij als moderne mensen het denken nog zo laten verlopen als de ontwikkelingsgang van de hersenen, loopt de moderne mensheid inderdaad het gevaar de onsterfelijkheid te verliezen. Het is het grote ideaal van Ahriman de mensheid in zijn individualiteit te vernietigen, de mens geen individu meer te laten zijn, maar de krachten, die daarbij vrijkomen, de denkkracht in de eerste plaats te verweven met de aardse kracht, zodat, als de aarde een groot lijk zal zijn, dit lijk dan doorweven zal zijn met al die krachten die de mens door zijn logica in de aarde — via Ahriman — inbracht. Zodat men dan een grote ‘aardspin’ zou krijgen, waarin alle 7O-tal elementen volledig verpulverd zouden leven; met daarin als reusachtige, warrige, viltachtige ‘spinnen’, die het menselijk ‘denken naar het voorbeeld van het blote, abstracte denken in elkaar weven. Dat is het ideaal dat Ahriman zou willen bereiken. Van de mens de individualiteit te vernietigen om de aarde om te vormen uit de kracht van het menselijk denken in EEN WEEFSEL VAN REUSACHTIGE GEDACHTESPINNEN , MAAR DAN OOK WERKELIJKE SPINNEN . Dat is het ahrimanische doel dat we moeten ontlopen .
    Dit kan doordat de mens werkelijk gelooft in het gezegde : ” Niet ik , maar Christus in mij , doordat het ware IK in mij levendig wordt”, het onsterfelijke IK dat de woorden begrijpen kan : “Hemel en aarde zullen vergaan , maar mijn woorden zullen eeuwig bestaan ” .
    Die wijsheid kan niet vergaan , omdat die een realiteit is . Hij bevat ook de realiteit in zich, waardoor , als de aarde een lijk is , het hele wezen van de mens zich naar een nieuw bestaan kan voortplanen . Met ‘ het nieuwe jeruzalem ‘ in de Apokalyps wordt over een dergelijk bestaan gesproken .Maar deze dingen moeten weer begrepen worden. De grote hinderpaal voor een dergelijk begrip is vanzelfssprekend al het ‘verstenen’ en dergelijke , alles wat nu als de grote vreselijke abstracte-uitteksel-zucht door de wereld gaat.
    Een wereld ,die er helemaal op ingesteld is , de ondergangskrachten verder te ontwikkelen .En daarom moeten wij alleen van de opstandingskrachten gebruik maken, van de reine ,werkelijke lichaams-, ziele- en geestelijke krachten .
    Dat is wat ik u nu wilde zeggen .

    bron :
    Bern , 28 juni 1921 GA 205 ,deel l (voordr 1 – 7 )
    (Vertaling uit het Duits door G Borderwijk, arts )

Geef een reactie op Haike Reactie annuleren