Ontwaken uit een soort levensslaap

In feite is de mens in het algemeen in een zeker droom- of slaapleven bevangen. De mensen die door het aardse bestaan gaan, waar ze hun gewone (Duits: alltägliches) leven leiden en nergens over nadenken, lijken inderdaad slapers in het leven, en degenen die zich bekommeren om wat er boven het fysieke leven bestaat, wat inwerkt in het fysieke leven, dat zijn mensen die ook voor het fysieke bestaan wakker worden. We kunnen aanknopen aan eerdere beschouwingen, die ons kunnen laten zien hoe geesteswetenschap, als ze in de juiste zin begrepen wordt, geschikt is om in het gehele menselijk bestaan in te grijpen. We zullen zien dat de hele mensheid, als de geesteswetenschap geleidelijk steeds meer baanbreken kan, ook zoiets zal beleven als een ontwaken uit een soort van levensslaap.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Wenen, 21 januari 1913 (bladzijde 147)

Eerder geplaatst op 11 juli 2013

14 gedachtes over “Ontwaken uit een soort levensslaap

  1. Cisca

    Vanmorgen in dagblad “Trouw” een verslag van journaliste Laura van Baars – nb over twee bladzijden – over de vrijeschool in Nederland.
    De kop “School voor hart, hoofd en handen”.
    Haar laatste alinea luidt:
    Wil ik zomaar toetreden tot de gemeenschap die zo overtuigd en begeesterd is van haar eigen waarden? Wil ik mijn kind ook laten opgroeien binnen dit waardenpatroon, dat prachtig is maar ook allesomvattend? Mijn keuze is uiteindelijk nee. Maar met pijn in het hart (zij had haar kind al elders laten inschrijven).”
    Er kan niet meer aan de toestroom van leerlingen, zowel voor de onder- als bovenbouw worden voldaan.
    Ik vond ’t een “warm” verslag en ‘k wilde jullie dit even laten weten in deze zo verwarrende tijd,
    Misschien ook op te vatten als een ontwaken uit een sort levensslaap.
    Cisca

    1. Jammer genoeg is het hele artikel niet op internet te vinden, daarom is het altijd wat hachelijk om er iets over te zeggen. Maar Laura van Baars schrijft:
      ‘Wil ik mijn kind ook laten opgroeien binnen dit waardenpatroon, dat prachtig is maar ook allesomvattend? Mijn keuze is uiteindelijk nee. Maar met pijn in het hart.’

      Ik vraag mij af waarom ze dan pijn in het hart heeft, dat haar kind niet naar de Vrije School kan, als ze haar kind niet wil laten opgroeien binnen wat zij noemt dit waardenpatroon?
      Bovendien maak ik uit die zin min of meer op dat Laura van Baars denkt dat de kinderen op de Vrije School worden onderwezen in de antroposofie en dat is niet zo. Het is een manier van opvoeden en onderwijzen, maar niet een school waar een levensbeschouwing wordt bijgebracht.

  2. Leonie

    Het menselijk leven neemt een aanvang daar waar de instinctieve handelingen worden waargenomen en waar de aanpassing aan de natuur haar dwingende karakter verliest . De handelingen zijn vrij .Het menselijke leven en de vrijheid zijn vanaf het begin onafscheidelijk verbonden.

  3. Werner

    Ik heb het artikel van Laura van Baars helaas niet gelezen maar de beschrijving hierboven raakt wel aan mijn overwegingen om wel of niet lid te worden van de antroposofische vereniging. Als kind al vond ik de geschriften van Steiner prachtig, al begreep ik niet alles. Ik verwachtte dan ook dat antroposofen allen de woorden van Steiner ter harte namen en dit volledig in hun denken en handelen hadden geïncorporeerd. Niets bleek echter minder waar. Net zoals bij gewone mensen pikten zij hier en daar de kersen van de taarten, deden ‘goede’ dingen en ‘slechte’ dingen (naar mijn mening. Het meest stoorde mij als ik bij antroposofen in een sfeer kwam van: ‘zo heeft DOKTOR STEINER het gezegd, het is allemaal heel geheimzinnig en je kunt hier pas wat over zeggen als je zelf inzicht hebt verworven in hogere gebieden (na een leventje of ..tig).
    Omdat ik dit veel tegenkwam ben ik altijd om de beweging heen blijven zwerven en heb veel mooie en minder mooie resultaten gezien.
    Mijn ‘ontwaking’ (of meer sluimer) op dit onderwerp ervaar ik pas zo’n 35 jaar na mijn eerste kennismakingen met de antroposofie. Ach natuurlijk: de antroposofie is niet gelijk aan haar volgelingen. Je (ik) moet zelf nadenken, studeren, nadenken en ervaren. Het is een handleiding, niet een manifest.

  4. willy

    ‘ Herr Doktor Steiner’ zegt herhaaldelijk dat inzicht in de hogere werelden niet voor ieder weggelegd is maar dat het gezonde verstand volstaat.

  5. Cisca

    Ridzerd,

    Zou “pijn in haar hart” niet kunnen betekenen – bijvoorbeeld – dat zij en haar partner er niet hetzelfde idee op nahouden? Als klasseouder destijds (zoon en dochter vrijeschool) werd ik meer keren geconfronteerd met “strijd” tussen partners over deze schoolkeuze.
    En zou het ook mogelijk kunnen zijn dat zij intuitief en even zich los voelend van een oordeel van haar omringende vrienden en bekenden de zuivere bedoelingen van het “waardepatroon” ZIET?
    De nadruk hoeft niet altijd te vallen op een onjuist gebruik van het woord antroposofie, de nadruk valt in de bijdrage van Laura Baars, medewerkster van de redactie onderwijs en opvoeding op een stimulerende waardering voor de toename van het vrijeschoolonderwijs.
    Cisca

    1. Het zou kunnen, Cisca, het schijnt nogal vaak voor te komen dat de vrouwen wel wat zien in de Vrije Scholen, maar dat de mannen er niet veel van moeten hebben. Ik heb ook wel eens gelezen dat bij het aantal toehoorders bij de voordrachten van Steiner de vrouwen verreweg in de meerderheid waren.

  6. Cisca

    Leonie,

    Ik ken haar niet; voor de eerste keer – vandaag dus door middel van “Trouw” – met haar “geconfronteerd”.

    Cisca

  7. Cisca

    Ja Ridzerd, wat je beschrijft ben ik destijds meestal tegengekomen.
    Nu al en zeker in de toekomst zal het “mannelijke” in de ziel van de vrouw en het “vrouwelijke” in de ziel van de man meer zichtbaar worden en zich kunnen uiten, waardoor veel zal worden gewonnen.
    Waar een artikel in een krant al niet toe leidt!!
    Cisca

    1. Leonie

      Zeer belangrijk en waar wat je schrijft over het mannelijke en vrouwelijke Cisca!We moeten de mannen een beetje gaan helpen😃Heb trouwens een heel stuk geschreven over het vrouwelijke in ontwikkeling op de site de nieuwe broederschap.nl ,is misschien ook voor jou interessant om te lezen.De vrouwen hebben een belangrijke taak in de nabije toekomst te vervullen.

Geef een reactie

