Als iemand beweert, dat het waar is, dan is hij een idioot of een hansworst

Er is niet veel geneigdheid bij onze tijdgenoten aanwezig om zich in te laten met het inleven in deze hogere werelden. Weinig zin heeft onze tijd in de beschouwing van de bovenzinnelijke wereld, en daardoor is ons tijdperk gewoon te goedgelovig tegenover degenen die de zin opstellen: Wat ik niet kan waarnemen, is niet waar, en als iemand beweert, dat het waar is, dan is hij een idioot of een hansworst.

Al te velen worden in deze tijd gelovigen van een dergelijke mening. Hoewel we ook duidelijk zien wat voor grote en geweldige vooruitgang onze tijd met betrekking tot de fysieke wetenschap maakt, zo zien we toch anderzijds hoe weinig geneigd de overgrote meerderheid van onze tijdgenoten is in de bovenzinnelijke wereld door te dringen. Men meent, het zich bezighouden met de geestelijke wereld maakt de mensen zwak en vreemd tegenover het zintuiglijke leven. Dat is een vooroordeel. Als iemand een stuk ijzer voor zich heeft en zegt: In dit ijzer is magnetische kracht; strijk het langs een ander stuk ijzer en je hebt een magneet – dan kan een ander komen en zeggen: Ach wat, dat stuk ijzer is goed voor spijkers inslaan. – Dat zijn de ware fantasten, die het zintuiglijke, het praktische slechts zo nemen als degenen die de magneet alleen voor spijkers slaan nemen. De realisten, de monisten, de uitilitaristen enz. zijn de echte fantasten. Ze kennen alleen de krachten van de fysieke wereld en triomferen als door de ontplooiing van de krachten van de fysieke wereld de enorme vooruitgang wordt geboekt.

Niets, maar dan ook helemaal niets heeft de geesteswetenschap tegen te werpen tegen deze fysieke wereld. Maar ze weet ook dat het hoog tijd is, dat de mensen weer leren, dat in het fysieke het spirituele verborgen is, en dat de mensen juist dan dromers worden, als ze hun geestelijke ogen sluiten voor de bovenzintuiglijke wereld. Waarachtige realisten, werkelijkheidsapostelen zijn tegenwoordig degenen die op de spirituele krachten wijzen! Wat willen deze echte realisten? Ze willen dat de werkelijke krachten, die achter de zintuiglijke sluimeren, ingevoerd worden in deze wereld, dat ze in onze gehele ontwikkeling gaan leven, dat we niet alleen de telegraaf, de telefoon en de spoorwegen, dus de gangbare krachten invoeren, maar ook de geestelijke krachten.

Bron: Bron: Rudolf Steiner – GA 56 – Die Erkenntnis der Seele und des Geistes – Berlijn 14 mei 1908 (bladzijde 337-338)

Eerder geplaatst op 8 juli 2013

35 gedachtes over “Als iemand beweert, dat het waar is, dan is hij een idioot of een hansworst

  1. Haike

    Je hebt alleen maar een beetje moed er voor nodig om dat te gaan doen.. met het risico daarbij dat ze je voor zweefkees gaan uit maken…. dat zij dan maar zo..

    1. Als mensen de antroposofen maar zweefkezen vinden, dat kan me niet zo veel schelen, want wie dat vindt, bewijst alleen maar dat hij er niets van af weet. Maar waar ik wel moeite mee heb zijn de mysteriedrama’s. ik heb daar wel eens korte stukjes van gezien, maar ik vind het een zeer malle, bombastische, bloedserieuze en humorloze vertoning. Ik ben in feite een zeer ernstig mens, maar daarom hoeft men nog niet steeds op hoogdravende toon tegen elkaar staan te oreren en te wijspraten. Ik geneer me eerlijk gezegd erg dat ik aanhanger ben van een levensbeschouwing die met zo’n rare poppenkast als de mysteriedrama’s aan komt zetten. Ik bewonder Steiner als ziener en denker en in feite als profeet, maar Steiner de kunstenaar hoeft voor mij niet, hoewel ik zijn architectonisch werk, zoals het Goetheanum, wel weer mooi vind..

      1. Steiner als kunstenaar is me evenzeer zeer welkom. Zeker weten. Vind ik niets zweverig aan. Integendeel. Morgen ga ik, zoals ik al eerder zei, naar De dag van de Hogeschool en komende zondag naar het Vierde Mysteriedrama. Kan gelukkig toch naar die voorstelling.

        Steiner onderkende zweverig gedrag en een zweverige levenshouding bij een x-aantal antroposofen en theosofen indertijd, maar hielp dit beslist niet zelf in de hand met zijn rijk gevarieerde initiaties en initiatieven, welke gelukkig tot en met de 21e eeuw veel navolging vinden.

        Wat ik trouwens ook zo waardeer aan de wetenschappelijke en kunstzinnige arbeid van Steiner is zijn uitgebreide aandacht en behandeling van Goethe’s Faust (GA 272 en 273). In een grandioze voordracht welke handelt over Lucifer, stelt Steiner de betekenis van Faust, diens ontwikkelingsweg representatief voor de gehele moderne mensheid, in een heel bijzonder licht: Luzifer (GA 54; Berlijn, 22 februari 1906). Echt een aanrader die voordracht.

        Wat mij betreft mag een opvoering van (Goethe’s) Faust onder regie van antroposofen ook eens in Nederland worden aangeboden. Vergelijkingsmateriaal: Faust – Goetheanum.

      2. Haike

        Kijk aan, Dat mooie Goetheanum waar ik nog niet zo lang geleden ff was.. Steiner was overigens ook een van de eerste die in Beton bouwde..

      3. Ik lees nu net dat die opvoering van dit mysterie drama duurt van half 1 tot ’s avonds 8 uur, inclusief enkele pauzes. Nu, pauzes is ook wel hard nodig bij een voorstelling van zeven en een half uur. Hoe haalt men het in het hoofd, zeven en een half uur.

      4. Er komen mensen uit het hele land, Ridzerd. Dus er zit ook nog reistijd aan vast. Voor mij is het op steenworp afstand. ‘k Woon in Rotterdam-Zuid. Het is duidelijk voor liefhebbers en mensen die er veel aan ontlenen. Vraag me af hoe lang een integrale Faust opvoering duurt.

      5. Heb je er ook een idee van, John, hoeveel mensen er zo gemiddeld bij zo’n mysteriedrama komen? En wat kost de entree?

      6. Voor mensen in het algemeen € 50,- en voor jongeren en studenten vanaf € 20,- Het wordt in de grote zaal van het Zuidplein Theater opgevoerd en die telt 585 stoelen. Op de website van het Drempeltheater staat op dit moment vermeld dat er nog 9 kaartje te koop zijn. Het is wel interessant om het commentaar alhier op de mysteriedrama’s te vergelijken met die van een kleine drie jaar geleden in de reactieruimte onder het blogbericht: De originele muziek bij Rudolf Steiner’s Mysteriedrama’s (Rudolf Steiner Citatensite, 22 augustus 2012).

      7. Ik heb een jaar of zes, zeven, het derde deel gezien in de Rotterdamse Vrije School, dat koste toen een €40,- en ik denk dat daar een man of 100 waren, misschien iets meer of minder, dat gaf wel een hele intieme sfeer.

      8. Een totaal aantal van 585 toeschouwers aanstaande zondag lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk. Met nog 9 kaartjes in de verkoop doelt het Drempeltheater wellicht op een van te voren met de schouwburg overeengekomen en afgekocht recette aantal (voorbesproken / reeds ingekochte kaartjes; break even beginsel met een beperkt plusaantal daarboven op). Maar goed, ik zal eens goed luisteren wat er zondag over dat aanwezige aantal zal worden gezegd en zelf mijn ogen de kost geven natuurlijk.

    2. 585 Stoelen in de zaal, dat is toch aardig wat, als die tenminste alle bezet zouden worden. Maar ik zou er zelf nooit heen gaan, maar ja, wat dat betreft ben ik een rare, want de wereldwijd zeer populaire film Once upon a time in the West met schitterende muziek van Ennio Morricone, daar ben ik in de bioscoop in de pauze naar huis gegaan. Het duurde mij te lang…
      Die muziek van Adolf Arenson vind ik overigens ook wel mooi, maar ik heb er na die blog van 22 augustus 2012 nooit meer naar geluisterd.

  2. Bernard

    “Het belangrijkste in de wetenschap is niet het verzamelen van nieuwe feiten, maar het ontdekken van nieuwe manieren om over bekende feiten na te denken” Sir William Bragg, Brits natuurkundige.
    Het lijkt me dat er een paradigma-verschuiving plaats moet vinden. Wetenschappers overtuigen van de werkzaamheid van geestelijke krachten achter de fysieke wetmatigheden, zal niet lukken. ‘De verborgen realiteit’ van Brian Greene zou een stapje in die richting kunnen zijn.

  3. back2blavatsky

    Wanneer we de merkwaardige en niet te overbruggen dualiteit geest-stof opgeven, zoals gesteld door Descartes (en waarvan in feite het hele christelijke denken doordrenkt is), wanneer we zullen gaan inzien dat de fysieke wereld niets anders is dan een emanatie, een verdichting van het geestelijke, van stof van een fijnere soort, dan pas zal een paradigmaverschuiving zoals Steiner voor ogen heeft mogelijk zijn.

  4. Leonie

    Ik kan begrijpen wat er gezegd wordt over dat zweven.Er zijn er heel veel die beter eerst in de aarde zouden moeten incarneren dan deze te ontvluchten door te gaan dwepen in het spirituele .Deze mensen geven een bepaald voorbeeld dat niet goed is.
    Het valt mij trouwens ook op…. dat het meest menselijke en het meest spirituele niet te vinden is tussen de mensen die daar ” bewust “in bezig zijn ……nee juist niet !De grootste egoïsten kom je juist hier in tegen die zich in het spirituele bewegen.De Christusimpuls werkt in ieder mens en waar vind ik die het meeste…… tussen diegene die daar niet mee bezig zijn…. in mijn weversclub met name en mijn buurvrouw.

    1. back2blavatsky

      Beste Leonie, De vraag is, hoe dat komt? Nu is het zo, Steiner zal het overvloedig hebben genoemd, dat iedereen die ook maar poogt zich “naar de enge poort” te begeven, te maken krijgt met de hele lading negatieve eigenschappen in zichzelf, die hij/zij heeft te overwinnen. Als dat overgaat van het te bovenkomen van tekortkomingen dan is dat een goede zaak ook al gaat dat met alle innerlijke spanningen en nog veel meer gepaard, of het slaat subtiel om naar nog meer egoïsme, ja dan is men duidelijk bezig zich in de verkeerde richting te bewegen.
      Maar mogen we wel oordelen? Ieder zit in zijn eigen proces…

      1. Leonie

        Dank voor je antwoord,ik oordeel niet maar constateer en het is ook een ervaring die ik in mijzelf ook waar heb genomen .Het is waar dat je door een reinigingsproces gaat en moet doormaken om verder te komen, dat herken ik ook.

  5. Bernard

    Steiner zegt dat Christus overal werkzaam is, of het nu (h)erkend wordt of niet. In mijn opvoeding in de Pinkstergemeente kwam ik als kind dezelfde soort mensen tegen als nu in de Christengemeenschap. En ja – egoïsten heb je overal, maar niet speciaal meer bij mensen die bewust met spiritualiteit bezig zijn. Mensen die sterk door hun (eenzijdig?) ideaal gedreven worden en dit goed in de publiciteit weten te zetten, vallen daar natuurlijk op. Maar of dat egoïsten zijn . . . . ?
    En vergeet niet – egoïsten worden ook gemaakt, door de aandacht die ze krijgen.

  6. Leonie

    Ik weet niet Bernard,mijn ervaring is toch echt anders. Het lijkt dat juist de weg door het geestelijke leven eerst het antisociale in de mens oproepen.

    1. Ik denk dat dat wel waar is. Want om zich in spirituele zaken te verdiepen is toch wel een zekere terugtrekking van de mensen nodig, althans voor de gemiddelde mens. Iemand die een zeer druk sociaal verkeer heeft, die komt volgens mij nooit aan het “hogere” toe. Daarom heeft het me altijd verwonderd dat Steiner veel van gezelligheid hield en in feite van hot naar haar vloog en altijd onder de mensen was. Maar hij is dan ook een genie van buitengewone hoogte. Een “gewoon” mens kan niet van alles bestuderen en mediteren en oefeningen doen als hij een druk leven heeft, lijkt mij tenminste.

      1. Leonie

        Ik denk dat juist onder de mensen veel te ervaren en te zien is om dan later in jezelf te laten bezinken.

      2. Ook daar heb je volgens mij volkomen gelijk in, Leonie. Maar het is nu eenmaal altijd wel zo dat het ene ten koste gaat van het ander. Je zal mij ook niet horen zeggen dat het goed is om zich terug te trekken van het onder de mensen zijn. Men kan onder de mensen dingen meemaken en leren die men niet meemaakt en leert als men thuis blijft zitten. Maar het omgekeerde is ook wel waar.

      3. Daar heb ik zo mijn vraagtekens bij… Als ik kijk naar iemand als Celine Dion (even los van haar muziek) dan zie ik iemand die heel druk sociaal/maatschappelijk bezet is, maar Geestelijk gezien in mijn optiek hele rake uitspraken doet over waar het nou werkelijk om gaat in het leven. En dat is niet de glimmer and glamour, das leuk en aardig, en veraangenaamd misschien het aardse leven, maar niet het hoofddoel, integendeel. Ze doet uitspraken waarvan ik denk dat ze mensen er een weg mee wijst.

      4. Ik bedoelde ook niet, Haike, dat iemand met een druk sociaal leven niet wijs kan zijn. Ik bedoelde alleen maar, dat men bij een druk leven veel moeilijker toekomt aan studie en oefeningen doen enzovoort. Het is overigens best mogelijk, dat weet ik niet, dat Celine Dion maar een paar maanden per jaar optreedt of studio-opnames enz. heeft en de rest van het jaar wat anders doet.

      5. Dat is speculeren en ik geloof niet dat de wereld daar veel wijzer van geworden is.
        Celine is een hard werkende vrouw en zit niet een aantal maanden per jaar in het zonnetje te niksen, als ik de informatie die ik te pakken heb gekregen mag geloven. Kan denk ik ook niet anders als je 250.000.000 albums wereldwijd hebt verkocht. Dat doet zelfs Micheal Jackson haar niet na. Weliswaar treedt ze op het moment niet op, omdat ze kiest voor haar gezin en haar man die voor de tweede keer in zijn leven keelkanker heeft, daar kun je ook je handen vol aan hebben. Overigens is hij aan de betere hand, en zijn er weer optredens gepland. Daarnaast ben ik verder geen groot fan van haar muziek, maar hoe ze in het leven staat vind ik opvallend, druk of niet, oefeningen kunnen doen of niet..

  7. Leonie

    Ik weet dat iedereen zelf op onderzoek moet uitgaan, maar als je iets niet verstaat, dan vraag je aan iemand die het kennelijk beter omvat iets in een andere taal uit te leggen .Nou Ridserd ….. ik snap er ook niets van …..

    1. Als je me over een jaar of wat wat deze vraag voorlegt, kan ik hem misschien uitgebreider beantwoorden Leonie. Bijvoorbeeld in de vorm van een blogartikel. Mijn hoofdfocus ligt bij wetenschap en menskunde en daarop sluiten de kunstzinnig vormgegeven mysteriedrama’s natuurlijk wel aan. Het boek Hoe Karma werkt – 21 jaar drempeltheater is nog altijd verkrijgbaar. Dat biedt ook wel verhelderende inzichten en vergezichten.

      Hier een TV-uitzending (2010) van een Oostenrijks TV station, ORF 2, over Steiners invloed op onder andere cultuur, kunst, architectuur en design.

  8. Leonie

    Ja Ridzert…wat een mens ontmoet en hoe hij tot een spirituele invulling in het leven komt is per individu verschillend . Ik ben zelf van nature introvert en heb moeite om mij buitenshuis te begeven. In groepen nog cursussen zal ik mij zelden bevinden en juist dan werd ik geplaatst in een groot gezin en in veel werk waar ik mensen kon ontmoeten van iedere rang en stand.
    Ik bedoel hiermee te zeggen,ieder krijgt wat hij nodig heeft voor zijn bewustwording .😇

  9. Een zwakke poging tot beschrijving van mijn gevoel voor het Mysterie Drama.

    De mysteriedrama’s zijn voor mij van een adembenemende schoonheid.
    Bij het ‘voorspel ‘ en het ‘tussenspel ‘ wordt duidelijk dat het begrip voor kunst zich opsplitst.
    Maria wordt aangesproken door de mysterie kunst de voor háár concrete werkelijkheid.
    Estella kiest voor het letterlijke zichtbare leven de voor háár concrete werkelijkheid.
    Als ik Maria volg in haar beleving moet ik een stap maken die in de muziek soms moeiteloos genomen kan worden.
    Bij het mysterie drama gaat deze stap niet moeiteloos.

    Ook het open einde is een bron van me ongelukkig voelen
    Ik hoop op een goede afloop zoals bijvoorbeeld bij de romantische komedie.

    http://books.google.nl/books?id=ZhUfySUox4IC&printsec=frontcover&hl=nl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

    BENEDICTUS:
    Jetzt erst erkenn’ ich Ahriman, der selbst
    Von hier entflieht, doch seines Wesens Kunde
    Gedankenhaft in meinem Selbst erschafft.
    Er strebt das Menschendenken zu verwirren,
    Weil er in ihm die Quellen seiner Leiden
    Durch einen altvererbten Irrtum sucht.
    Er weiß noch nicht, daß ihm Erlösung nur
    In Zukunft werden kann, wenn er sein Wesen
    Im Spiegel dieses Denkens wiederfindet.
    So zeigt er sich den Menschen wohl; doch nicht
    Wie er in Wahrheit wesenhaft sich fühlt.
    Sich offenbarend, doch sich auch verbergend,
    Versuchte er des Augenblickes Gunst
    Bei Strader jetzt in seiner Art zu nutzen.
    Er wollt’ in ihm auch dessen Freunde treffen;
    Doch wird er Schülern meines Mystenwerkes
    Sein Wesen künftig nicht verhüllen können. –
    Sie sollen ihn in Wachsamkeit auch denken,
    Wenn er in ihrem Schauen walten wird. —
    Sie sollen seine vielen Formen deuten,
    Die ihn verbergen wollen, wenn er sich
    Den Menschenseelen offenbaren muß.
    Du aber, Straders sonnenreife Seele,
    Die du durch Stärkung deiner Geisteskräfte
    Den Irrtumsboten zum Verschwinden zwangst,
    Du wirst als Geistesstern den Freunden leuchten,
    Du wirst Marias und Johannes’ Sein
    Mit deinem Licht in Zukunft stets durchdringen;
    So werden sie durch dich noch stärker sich
    Zu ihrem Geisteswerke rüsten können
    Und sich als Seelenlichtes Offenbarer
    Gedankenkräftig auch noch dann bezeugen,
    Wenn über vollerwachtes Geistesschauen
    Der finstre Ahriman, die Weisheit dämpfend,
    Des Chaos Dunkelheit verbreiten will.
    (Vorhang fällt.)

     Copyright Rudolf Steiner Nachlass-Verwaltung Buch: 14 Seite: 534
    Fünfzehntes Bild

Geef een reactie op Ridzerd Reactie annuleren