Nood, ellende en leed zijn niets anders als een gevolg van het egoïsme (3)

En hiermee komen wij bij de oude zin uit de geesteswetenschap: In een sociale samenleving moet de beweegreden voor arbeid nooit in de eigen persoonlijkheid van de mensen liggen, maar enkel en alleen in de toewijding aan het geheel. Daaruit volgt dat ware sociale vooruitgang alleen mogelijk is, als ik wat ik door mijn werk tot stand breng in dienst van het geheel doe. Met andere woorden: Mijn arbeid mag niet mijzelf dienen. Van de erkenning van dit beginsel, dat iemand de opbrengst van zijn arbeid niet in de vorm van een persoonlijke beloning wil hebben, hangt alleen de sociale vooruitgang af.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a –Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – Hamburg, 3 maart 1906 (bladzijde 129)

Eerder geplaatst op 25 augustus 2011

3 gedachtes over “Nood, ellende en leed zijn niets anders als een gevolg van het egoïsme (3)

  1. cisca

    Ridzerd,
    Nav dit citaat dringt zich steeds een zinsnede van Rudolf Steiner aan me op, namelijk……..pas als de operatietafel tot altaar is geworden dan…….
    Weet jij in welke voordracht Steiner hierover sprak?
    Dank alvast voor antwoord.

    1. Het komt mij wel vaag bekend voor, Cisca, maar waar het precies staat, weet ik ook niet. Vermoedelijk is het te vinden in GA 319 – Anthroposophische Menschenerkenntnis und Medizin http://fvn-archiv.net/PDF/GA/GA319.pdf

      Ik heb ook even gezocht in het Lexicon van Urs Schwendener http://www.anthrolexus.de/

      Daar trof ik een zin aan uit GA 319 – bladzijde 11: Chirurgie – ‘Der denkbar größte Fortschritt auf medizinischem Gebiet in der neueren Zeit ist eigentlich nur gemacht worden auf dem Gebiete der Chirurgie, wo es sich um äußere, man möchte sagen, mechanische Handhabungen handelt.’

      Het is mogelijk dat de tekst waar jij op doelt in deze voordracht te vinden is. Ik heb zelf GA 319 nooit gelezen. Hoop dat nog wel eens te doen, maar momenteel ben ik bezig in GA 72.

Geef een reactie

