Kenners zijn geen tegenstanders meer

Degenen die met ernst en waardigheid de resultaten van het spirituele onderzoek benaderen, die zijn daarna geen tegenstanders meer. Wellicht op geen enkel ander gebied als op dat van het geestelijk onderzoek kan men zo zeer met het volste recht zeggen: Tegenstanders zijn in feite alleen degenen die de zaak niet kennen. Op het gebied waar men er kennis van heeft, daar zijn geen tegenstanders meer. De tegenstanders worden in de regel medestanders (Duits: Anerkennern), als ze de zaak leren kennen. […] Men kan uit het vele vijandige dat gezegd wordt, inzien wat zich uit alle vijandschap laat vaststellen: deze oppositie berust op onwetendheid van de zaak op het geestelijk gebied. Kenners zijn geen tegenstanders meer.

Bron: Rudolf Steiner – GA 69a – Wahrheiten und Irrtümer der Geistesforschung/ Geisteswissenschaft und Menschenzukunft – Stuttgart, 19 februari 1913 (bladzijde 197)

Een gedachte over “Kenners zijn geen tegenstanders meer

  1. walterhebing

    Wat Steiner hier beweert druist in tegen zijn eigen visie op en van het leven! En in wezen ook tegen de inhoud van bijbelse geschriften, immers als ieder mens als aan Godsgelijke op aarde geboren wordt, kan men geen enkel ander mens op aarde gebruiken om hem als trede tot God Geest te gebruiken. Geen enkel verhaal kan Mozes, Jezus, Mohammed, of ’n medemens, plaatsen in de ware orde van de Goddelijke Geest, maar wel proberen.
    Mijn verhaal heb ik als vaak genoeg verteld, maar laat ik van het IS standpunt uitgaan, ze houden nu een beeldenstorm in Irak zoals de protestanten dat in de vijftiende eeuw in Europa deden.
    Steiners citaat op 28-02-2015 ging over realistisch denken, ik probeer altijd heel realistisch door het leven te gaan, ik wil snappen waar ik mee omga. Echter er geen grotere geheimen in de materie dan tussen mensen onderling! Jammer want al het levende op aarde beschouwd de individuele mens als eikpunt van zijn/haar bestaan. Jammer genoeg heerst er een gespleten menselijke geest op aarde.
    Er zijn geen kenners meer, want zou welke mens dan ook, kennis van de feiten op aarde waarnemen, dan kan iedere mens waarnemen dat elk kind gebruikt wordt om iets ireëels vorm te geven! Dat dient zowel de Goddelijke Geest, als wel mijn verlangen niet!\
    Ik verlang van de mensheid een realistisch denken en wel zo intensief dat er geen kinderen geboren behoeven te worden om mijn gedachte kracht bij te zetten.
    Tot zover
    Walter Hebing.

Geef een reactie

