Realistisch denken

Maken we ons in de fysieke wereld niet een gezindheid voor feitelijkheid eigen, dan zullen we die niet kunnen vinden voor de geestelijke wereld. Op de juiste manier zich kunnen inleven in de spirituele wereld moet hier in de fysieke wereld verworven worden. Daarom zijn we in de fysieke wereld, waar we de overeenstemming van de gedachten met de objectiviteit moeten zoeken, opdat we ons dit eigenmaken, zodat dit een gewoonte wordt, en we dit kunnen binnendragen in de geestelijke wereld. Hoeveel mensen doen echter tegenwoordig beweringen, waarbij het hen er helemaal niets aan gelegen is, of ze met de objectiviteit overeenstemmen, alleen vanuit de emoties. Dat beweegt zich juist in de tegengestelde richting van waarheen de wereld moet gaan, als de mensheid vooruitschrijden wil. En denken in overeenstemming met de werkelijkheid (Duits: wirklichkeitsgemäßes Denken) is juist in onze materialistische tijd onder de gekarakteriseerde invloed zo vreselijk verloren gegaan, realistisch denken is vandaag de dag zo zelden te vinden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 170 – Das Rätsel des Menschen – Dornach, 13 augustus 1916 (bladzijde 236)

Eerder geplaatst op 26 maart 2013

3 gedachtes over “Realistisch denken

  1. Over een druppel even opgenomen in de oceaan.

    Waar Rudolf Steiner over heeft gesproken of geschreven.
    Zo zonder franje niet te veel of te weinig.
    Verheugt mij telkens weer.
    Steeds bij herlezing voel ik me opgenomen in begrijpen, snappen.
    Ja zo is het!
    Denk ik ook weer bij dit citaat.
    En niet te vergeten Ridzerd bedankt voor al het inspirerende werk!

  2. En dat schreef Steiner honderd jaar geleden, voor mij een teken dat ik me bij mijn leest moet houden, immers mijn concrete voedingsbodems zijn mijn kinderen en een van mijn huidige vrijwillig aangegane werkgebieden, namelijk Bronlaak, een op Anthroposofische gedachtegoed ontworpen woon-, leef- en werkgemeenschap.
    Wat houdt realistisch denken eigenlijk in? Steiner verwoordt het alsof het makkelijk te verwerven is, ik heb me diep verweven met de realiteit op aarde en weet inmiddels dat het een concrete daad van alle mensen op aarde moet zijn, alvorens het aartsparadijs zich verder ontwaart!
    Met andere woorden: “Iedere mens wordt uitgedaagd, om het gebeuren op aarde, zo realistisch mogelijk waar te nemen, om het leven te bevrijden van de gemakzucht(dogmatisch denken) van de mens.
    De mens is als Godsgelijkenis geschapen, we gedragen ons als God ten opzichte van alles wat leeft! Of doen iets anders en dan denken we volgens mij niet realistisch meer, het denken laten we dan aan andere over!
    Tot zover Ridzerd, bedankt voor je betrouwbare site in mijn zoektocht naar de ware inhoud van Steiners woorden! Ik dacht dat ik je werk missen kon, maar niets is minder waar!
    Vriendelijke groet
    Walter Hebing

Geef een reactie

