Twee duizend jaar christendom

Wij hebben het Christusmysterie op de Aziatische cultuur voor. Maar wat zeggen dan de Aziaten? Ik vertel nu niet iets bedachts, maar wat de Aziaten met inzicht werkelijk zeggen. Ze zeggen: ‘Mooi, jullie hebben het Christusmysterie op ons voor; dat is iets wat wij niet hebben, daardoor staan jullie naar jullie mening op een hoger niveau van cultuur. Maar nu zeggen jullie bijvoorbeeld ook: “Aan de vruchten zal men het herkennen.” Nu schrijft jullie religie voor, dat alle mensen elkaar moeten liefhebben, maar als wij naar uw leven kijken, dan is het daar niet naar. Jullie sturen missionarissen naar Azië, die vertellen ons allerlei grootse dingen; maar als wij naar Europa komen, dan leven de mensen helemaal niet zo, als het zou moeten zijn, als het allemaal waar is, wat daar verteld wordt!’ – Dat zeggen de Aziaten. Denk er eens over, of zij zo veel ongelijk hebben! Bij een religieus congres, waar vertegenwoordigers van alle religies spraken, werd dit specifieke onderwerp besproken, en daar antwoordden de Aziatische vertegenwoordigers hetzelfde, wat ik zojuist gezegd heb. Ze zeiden: ‘U stuurt ons missionarissen, dat is zeker allemaal heel mooi. Maar u hebt het christendom nu al twee duizend jaar; we kunnen niet merken, dat de morele ontwikkeling daardoor zo enorm boven de onze is uitgegaan!’

Bron: Rudolf Steiner – GA 169 – Weltwesen und Ichheit – Berlijn, 18 juli 1916 (bladzijde 159)

Eerder geplaatst op 24 maart 2013

11 gedachtes over “Twee duizend jaar christendom

    1. Dit citaat heeft hier ook gestaan op 24 maart 2013, dat staat ook vermeld onder de blog. Ik zet de laatste tijd vrijwel altijd een citaat dat ik al eerder heb geplaatst. Alleen elke zondag probeer ik met een nieuwe te komen.

    2. Je hebt gelijk, dit citaat heeft hier ook gestaan op 25 december 2014. Dat had ik over het hoofd gezien. Vermoedelijk ben ik die dag vergeten te noteren dat ik het voor de tweede keeer geplaatst had.

  1. Wat veel mensen ook tegen antroposofen zeggen, jullie hebben nu de wijsheid van Steiner al meer dan honderd jaar. Maar wat heb je er mee gedaan, is het te merken aan jullie levenswijze? Nu gelijk hebben ze wel,maar het is altijd makkelijk om naar anderen te wijzen. Een spreuk is, ls je naar iemand wijst met je vinger, wijzen er 3 vingers naar jezelf 🙂 het is goed dat in relatief opzicht ook in acht te nemen.

    1. Kees, de levenswijze zal misschien niet zo snel onder invloed van de antroposofie veranderen, maar ik denk uiteindelijk toch wel dat men door de antroposofie een beter of in ieder geval minder slecht mens wordt dan dat men zou zijn als men zich er nooit mee bezig heeft gehouden. Er zijn bijvoorbeeld zo veel mensen die op alles en iedereen kritiek hebben en daarbij het ook erg leuk vinden om anderen te beledigen. Volgens mij verdwijnt die eigenschap onder invloed van de antroposofie meer en meer.
      Ook de neiging tot materialisme in de zin van veel bezit en luxe vergaren, betekent niets voor een antroposoof. Althans zo ervaar ik dit.

  2. Kees, dat is zo! Soms denk ik evenwel ‘word je ook niet getest op je waardigheid’? Ik bedoel hiermee :
    Dat wat wij moeten zijn of moeten doen ook alleen maar kunnen voor zover wij door geestelijke machten ook waardig geacht worden, dit of dat te zijn of te doen. Dat daar genade voor nodig is?
    (Joh. 1 : 16)
    Of overdrijf ik.
    Genade is de in het christelijk geloof gebruikte uitdrukking voor Gods welwillende toewending tot de mens, die haar hoogtepunt bereikt in de verlossing . Het is een spontane, niet verdiende goddelijke gunst. Christenen verstaan er een vrije gave onder, die de mens absoluut niet verdiend heeft.

  3. Léon

    Dat men door de antroposofie een beter of minder slecht mens zou worden, daar geloof ik helemaal niets van. Dat lijkt mij ook helemaal niet de bedoeling van de antroposofie te zijn. Het is meer iets van inzicht verwerven.

    Wat dat betreft zou ik het christendom toch in een andere categorie van denksystemen willen plaatsen.

    En van daaruit vind ik de kritiek op het gedrag van christenen zoals die geuit wordt door buitenstaanders ook zeer gerechtvaardigd. Als alle christenen zich zouden gedragen als christenen zou deze kritiek verstommen, of alleen nog geuit worden door onrechtvaardigen.

  4. Leon. Het zou natuurlijk mooi zijn als inzichten ook tot handelingen zouden leiden. Anders blijft men alleen in het hoofd zitten. Om die reden zou ik zowel christendom en antroposofie niet als “denksysteem” willen karakteriseren. Ik denk dat het ideaal toch zou zijn als het een levensweg zou zijn waarbij denken,voelen en willen met elkaar in een evnwicht zouden staan.

  5. Léon

    Inderdaad, cheesecurve, met het streven naar evenwicht tussen denken, willen en voelen stem ik volledig in, en de omschrijving “denksysteem” is ook niet zo heel gelukkig gekozen waar het gaat om het christendom.

    Toch zie in het christendom veel meer een appèl op het handelen dan in de antroposofie. Dat kan een gebrek aan inzicht zijn in wat de antroposofie van ons vraagt.

    We hebben gewoon meer citaten nodig. ☺

  6. Ik denk dat het appel aan het handelen wel degelijk gevraagd wordt door de antroposofie,maar dat dat niet opgepakt is en er daarom ook nogal wat kritiek op de antroposofie is geuit in het verloop van de tijd door deze of gene. Steiner had gehoopt dat antroposofie tegen het eind van de 20e eeuw een cultuurfactor van betkenis zou zijn geworden om het verval van de materialistische wereld een tegenwicht te bieden.

Geef een reactie

