Deze oorlog is het karma van het materialisme

Alles wat tegenwoordig gebeurt, wijst erop dat in ieder geval enige zielen zich moeten zeggen: Het kan zo niet verder gaan, zoals het in de wereld gegaan is, er moet spiritueel inzicht in de menselijke ontwikkeling binnenstromen! Het materialisme heeft zijn karma in deze meest verschrikkelijke oorlog gevonden. In zeker opzicht is deze oorlog het karma van het materialisme. Hoe meer de mensenzielen dit zullen inzien, hoe meer ze boven het discussiëren uitkomen, of deze of die schuld aan de oorlog heeft, hoe meer zullen ze zich zeggen: Deze oorlog is ons de wereldgeschiedenis in gestuurd als een waarschuwende stem, dat wij ons richten zullen op een spirituele opvatting van het gehele menselijke leven.

Bron: Rudolf Steiner – GA 159 – Das Geheimnis des Todes – Praag, 18 mei 1915 (bladzijde 270)

Eerder geplaatst op  8 maart 2013

Advertenties

16 gedachtes over “Deze oorlog is het karma van het materialisme

  1. Mooi citaat weer. Het is nu honderd jaar later. Ingebouwde veiligheidskleppen bij het credo nie mehr Krieg haperen. To say the least.

    Een ideoloog als Dick Pels, voormalig directeur van wetenschappelijk bureau GroenLinks, is een wensdenker, hier een interview dat hem januari 2015 werd afgenomen: Goed, we zijn solidair met de Fransen. Nu nog met de Grieken, Spanjaarden en Oekraïners (De Correspondent, 16 jamuari 2015). Hij heeft een goede pen. Schrijft mooi en spreekt fraai klinkende idealen uit. Maar zijn gedachtegangen vind ik nogal eens kortademig en niet geworteld in echte voedingsbodem. Zo ook bij dit onderwerp.

  2. The connection between the… two periods, the 1840s and the war years 1914-1919, was a point made repeatedly by Steiner during the war – that the war was largely the result of a deep-rooted materialism in European culture, and the fears, vanities and desires stimulated by that materialism, which had taken off in the natural scientific thinking of the early seventeenth century and had become prevalent throughout culture in the nineteenth century. For this reason, Steiner argued, one could not point the finger of blame for the Great War at any one European culture.
    Uit : Terry Boardman, ‘The Poppies of 2014 – Goodbye to All That?’ http://threeman.org/?p=2070

    1. Sterk commentaar van Boardman. Dank voor attenderen hierop, Frans. Logische vervolgvraag is nu (onder andere): hoe materialistisch – en luchtledig intellectueel – is het huidige EU en EMU project en de hele santenkraam er omheen?

      Ook op nationaal vlak spoedt men ‘noodgedwongen’ voort, als verschrikte vogels of getergde beren, naar een betere wereld, a Brave New World. Neem Nederland bijvoorbeeld. Waarvan is werkloosheid, werkloosheid als plaag of als symptoom of als ‘onvermijdelijk smeermiddel'(?), een spiegelbeeld and when looking in that hidden direction, is acting in the mirror then? Vergelijkingsmateriaal en indicator: → Banenmachine? – Banen creëren door belastingverlaging is duur en werkt niet (NRC Handelsblad, 14 februari 2015).

  3. Vraag aan Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en schrijver van ‘Verandering van tijdperk’: ‘Is het niet vreemd dat wij, gewone Nederlanders, niet in opstand zijn gekomen tegen de gang van zaken bij bijvoorbeeld banken? Wat zegt dit over ons?’

    Rotmans: ‘Systemen zijn zo groot geworden dat we het gevoel hebben dat onze stem toch niets uitmaakt. We gaan niet meer de straat op. Maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt. Want het mooie van dit tijdperk is, dat we er ‘gewoon’ iets tegenover stellen. Veel jongeren die ik ken, zeggen: ‘Naar het malieveld gaan, is zinloos’ en ze bedenken hun eigen alternatief. Ze zetten bedrijven op binnen hun eigen netwerk. Kijk om je heen, het is heel actueel. Uber en Airbnb bijvoorbeeld. Ze staan constant voor de rechter omdat ze dingen doen die eigenlijk niet mogen. Maar het is niet tegen te houden. Al die innovaties, die initiatieven, dat is hun protestvorm. Veel mensen herkennen het niet, maar ik geniet ervan. Eigenlijk zijn er elke dag duizenden protestmarsen. Zijzelf beseffen het misschien nog niet, maar zij zijn de nieuwe opkomende orde’.

    1. Ik heb me wel eens afgevraagd of Rotmans eventueel ook iets met antroposofie en/of sociale driegeleding heeft. Verbrugh schrijft soms over hem, bijvoorbeeld hier: Klimaatverandering en het poldermodel: Jan Rotmans in het oog van de orkaan (De Ster Online, column van Hugo Verbrugh, januari 2013). Hoogleraar Aloy Soppe net als Rotmans verbonden aan de Erasmus Universiteit, weet dat wellicht. Zou ik hem eens een keer kunnen vragen. Over Soppe schreef ik een jaar geleden in mijn blogbericht Ondernemen – Bezield en sociaal (Cahier, 25 maart 2014).

      Bedrijven als Uber worden kritische doorgelicht/doorgesproken in deze VPRO documentaire: Hoezo samen delen? (VPRO Tegenlicht, 30 november 2014).

    2. henri

      Maar het is niet tegen te houden. Al die innovaties, die initiatieven, dat is hun protestvorm.

      Het zelfde zie je nu bij de alternatieve geneeskunde , gewoon stiekum verder doen …mensen beginnen nu te beseffen dat het alternatieve goed werkt en dat je bv kanker kan helen zonder chemo , want die chemo helpt niet daar ga je gewoon aan ten onder.

  4. Zou ik bij Soppe zeker navragen. Ik denk het overigens niet zo zeer, hoewel Rotmans er wel van weet door o.a. zijn contacten met Hugo. Wonen ze niet in dezelfde straat? Ik meen zelfs dat ze overburen zijn.

  5. Zou het natuurlijk ook eens bij Hugo kunnen navragen. Was twee weken geleden bij hem op bezoek ter gelegenheid van bespreking over huisvesting van de Antroposofische Vereniging Rotterdam.

    1. Iets anders wat ik mij vaak afvraag: Al die miljoenen mensen die in de oorlog bij de holocaust zijn vermoord en ook alle anderen die op gruwelijke wijze om zeep zijn gebracht, zoals nu bijvoorbeeld door IS, of in Rusland onder Stalin, of in Cambodja of in China, nu ja het is te veel om op te noemen. Maar al die mensen zullen ook weer opnieuw worden geboren. Wat zullen daar de gevolgen van zijn? Zou het niet voor de hand liggen dat al die slachtoffers met een grote haat tegenover hun moordenaars en beulen komen te staan en dat ze nu wraak nemen? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s