Gene zijde

Tot de heftigste Steinercritici behoorde de Tübinger theoloog Johann Wilhelm Hauer. Na een voordracht van Rudolf Steiner, waarbij ook van ‘leven na de dood’ sprake was, zei Hauer: ‘Hoe het er daarginds aan gene zijde van de drempel zal uitzien, dat zullen we nog wel tezijnertijd ervaren, als we daar komen.’ Rudolf Steiner merkte daarover op, dat zou precies zo zijn, als zouden poolreizigers zeggen: ‘Wat wij voor onze reis nodig hebben, dat zullen we wel bepalen, als we eenmaal aan de Noordpool zijn aangekomen.’

Bron: Sie Mensch von einem Menschen! Rudolf Steiner in Anekdoten door Wolfgang G. Vögele (bladzijde 159)

Eerder geplaatst op 29 januari 2013

10 gedachtes over “Gene zijde

  1. Dit is de uitspraak die mij zo diep getroffen heeft waardoor ik het boek ‘Na de dood’ Hoe bereiden wij ons voor op het leven na dit leven’? geschreven heb. Hoe vaak hoor je niet: ‘Ik zie het wel als het zover is’. Maar je herkent het alleen wat je je op aarde eigen hebt gemaakt. Dat treft je toch met diep mededogen? Laten we dat wat we denken te ‘weten’, niet met ons hoofd maar met ons hart schenken.

  2. sorry, nog even een aanvulling. We kunnen onze gestorvenen helpen door wezenlijk met ze te leven, en vanuit hart en ziel ons ‘beperkte weten’ aan hun kenbaar te maken. Onze gedachten en handelen vanuit de geesteswetenschap is hun Tom Tom. Ze nemen ook andere mee!

  3. Met andere woorden: Als ik straks door de poort van de dood ga, en ik heb er me niet in verdiept wat voor een zaken daar spelen, kan ik er niet meer op anticiperen, en ben ik te laat?

  4. leonieheine

    Ik geloof Haike dat dat niet zo zwart wit gesteld kan worden. Het zal helpen als je als reiziger warmer gekleed bent.😋

  5. Het gaat er alleen maar om het herkennen. Als ik in frankrijk kom en de taal niet heb geleerd, is het toch logisch dat ik het niet versta? Het is toch prachtig dat we het nog over de dood voor de ander verstaanbaar (zichtbaar) kunnen maken? Doen we op aarde toch ook voor elkaar?

  6. henri

    Ik denk dat de eerste stap voor de meesten veruit is van het te kunnen aannemen dat er een (ander) leven is na de dood . Daarom ook reageren deze mensen zo van ” Ik heb er nog geen gezien die het mij al komen vertellen is , hoe het daar is …” zoals ik onlangs enkel citaten terug al schreef over mijn buurman . het ligt aan onze nog zeer op de materie gerichte beschaving dat wij daartoe niet komen , het (staats)onderwijs is verouderd en de kinderen moeten daar al mee grootgebracht worden in hun denken van jongsaf aan , dat de doden innig met onze wereld verbonden zijn . Het taboe van de dood moet echt weggewerkt worden .

  7. ja, zo is het Henri. Kan nog gebeuren op het sterfbed. Zoals een wetenschapsmens die er niet in geloofde, op het laatst voor hij de laatste adem uitblies, zich krachtig oprichtte en riep ‘de geestelijke wereld is dáár’! Hij wees voor zich uit en stierf.

Geef een reactie

