Ontwerp Slachthuis

Ingenieur Englert, de directeur van de Bazeler bouwvereniging, hielp Steiner bij de uitvoering van het eerste Goetheanum. Hij vertelt over een gesprek met Steiner: ‘Ik zei hem, dat de heren van de bouwvereniging, die tegen de antroposofie zijn, mij tegelijkertijd, om mij te ergeren, de leiding van de bouw van een stedelijk slachthuis wilden opdragen, wat ik vanzelfsprekend afwees.’ Maar Rudolf Steiner had geantwoord: ‘Zolang er vlees gegeten wordt, moeten er ook slachthuizen gebouwd worden, en het is toch een interessante opgave, een slachthuis werkelijk praktisch te bouwen.’

Bron: Sie Mensch von einem Menschen! Rudolf Steiner in Anekdoten door Wolfgang G. Vögele (bladzijde 13)

Eerder geplaatst op 28 januari 2013

19 gedachtes over “Ontwerp Slachthuis

      1. Neem b.v. de soep tegen de trein. Hij lost dat op door zelf aan de gang te gaan, niet door tegen Marie te zeggen dat ze dat niet kan maken, het is namelijk niet respectvol naar de maakster van de soep, en de treinmaatschappij zit denk ik ook niet op dat soort actie’s die Marie uitvoert te wachten…
        Bij het hierboven staande citaat komt hij wederom beide partijen tegemoet. Je kan ook zeggen dat hij zich van elk oordeel onthoud. Het bouwen van een slachthuis veroordeeld hij niet, maar je kan uit zijn uitspraak ook niet eruit halen dat hij er voor is. De vraag welk standpunt hij nou zelf inneemt blijft vaag. Terwijl hij uitermate scherpe uitspraken heeft gedaan, en dan wil ik dat ff los koppelen of die terecht of onterecht waren/zijn..

        In het restaurant is het wel duidelijker; niet moeilijk doen, eten wat de pot schaft, althans zo komt dat bij mij over..

  1. leonieheine

    Ik beleef dat heel anders, Hij grijpt niet in omdat hij haar vrij wil laten in wat ze doet. Daarna ruimt hij zo goed als het kan haar troep op. Deze houding vind ik ook weer van kracht getuigen immers hier door ziet ze de dwaasheid van haar eigen handelen.De vrije wil is altijd heel belangrijk bij Steiner en hij had gelijk met zijn nuchtere constatering dat het een uitdaging zou zijn geweest als hij deze uitdaging was aangegaan. Maar deze man voelde zich verheven boven de vleeseters ,deze arrogantie werd teniet gedaan door de opmerking van Steiner .

    1. In jouw zienswijze zit ook zeker een kern van waarheid, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, wat betreft de soep anekdote. Waar je vandaan haalt in bovenstaand citaat dat Englert zich verheven voelt ontgaat mij. Ik heb eerder de indruk dat die lui die hem vroegen dat slachthuis te bouwen Steiner dwars willen zitten, zodat de bouw aan het eerste Goetheanum vertraagt werd… of misschien wel erger, maar dat laatste is natuurlijk speculatie van mijn kant.

  2. Ik vind dit een erg interessante discussie hier tussen Haike en Leonie. Het is te tijdrovend om op alles in te gaan, maar over de zin van Haike: ‘Het bouwen van een slachthuis veroordeelt hij niet, maar je kan uit zijn uitspraak ook niet eruit halen dat hij er voor is’, denk ik dat het er in dit geval voor Steiner weinig of niets toe doet of hij er voor of tegen is. Men moet gewoon met het feit rekening houden, dat zolang er vlees gegeten wordt, moet men ook slachthuizen bouwen.
    Overigens kan men ook niet zeggen dat Steiner in het algemeen voor of tegen het eten van vlees is. Het komt ook wel voor volgens hem dat mensen er helemaal niet tegen kunnen om geen vlees te eten en er soms zelfs ziek van worden. Zelf blijf ik maar rustig vlees eten, al is het niet veel. Ik zou wel met vlees kunnen stoppen, maar dan stop ik ook met groente, want ik vind geen enkele groente lekker en zonder wat vlees erbij hoef ik het niet.

  3. leonieheine

    Steiner zocht niet het conflict ,hij zag de feiten en zonder oordeel handelde hij daar naar. En ik denk toch dat men wel weet,dat Steiner geen slapjanus was anders had hij niet op deze trap van ontwikkeling gestaan.

    1. Dat Steiner geen slapjanus was behoeft geen discussie lijkt me zo, ook ik heb hierboven gewezen op zijn scherpe uitspraken die hij kon doen. Maar ik vind het opvallend dat hij ze in deze anekdotes allemaal achterwege laat…

      1. leonieheine

        Haike volgens mij had het jou kunnen bevallen als hij Marie haar gezicht door de soep had gewreven😋

      2. Neuhh.. ik ben niet zo van het fysieke geweld, dat lost niks op. Maar ik schuw het niet om zaken te benoemen als ik kan constateren dat het niet correct is wat er gebeurt, dat is in het verleden hier ook wel voor gekomen tussen mij en een ander… 😊

  4. leonieheine

    Het is zo natuurlijk en wijs zoals jij iets kan benaderen. Toegankelijker voor mij dan alle ingewikkelde en knappe woorden die nooit mijn hart bereiken

    1. Erg leuk om dit te horen, Leonie, het lijkt wel nationale Complimentendag. Gisteren was het Blue Monday, 19 januari schijnt volgens mensen die er verstand van hebben de meest deprimerende dag van het jaar te zijn.

      Maar wijs voel ik me niet, ik denk vaak aan het citaat van Goethe:

      Da steh ich nun, ich armer Tor!
      Und bin so klug als wie zuvor;

  5. leonieheine

    Gisteren was ik juist in topvorm dus, doeg fabel Blue Monday!
    Iets in iemand waarnemen wat eerlijkheid en hartewarmte uitstraalt ,mag je soms best onder woorden brengen en daarbij zadel ik hem niet op met het idee dat hij daarmee niet ook onvolmaakte eigenschappen mag hebben .
    😋

    Het citaat kende ik , herkenbaar in de ontwikkeling.

  6. leonieheine

    leve de verschillen en beter iemand die niets voor lief neemt dan iemand die alles voor waar aanneemt! Fijne dag Haike!

Geef een reactie

