Geestelijke leiding

De mensen geloven vrij te zijn in hun beslissingen, gedachten en ideeën, maar ze worden geleid door wat achter de fysiek-zintuiglijke wereld als geestelijke wezens bestaat. Wat de mensen hun eigen verstand noemen, waarvan ze geloven dat daardoor de loop der tijden gestuurd wordt, dat is tegelijkertijd de uitdrukking van daar achterstaande geestelijke wezens.

Bron: Rudolf Steiner – GA 57 – Wo und wie findet man den Geist? – Berlijn, 12 maart 1909 (bladzijde 338)

Eerder geplaatst op 23 januari 2013

4 gedachtes over “Geestelijke leiding

  1. Alleen zijn die dus niet heel bewust aanwezig… is mijn indruk.. want anders zouden we geen oververhitte discussie’s hebben over of er nou wel of niet niet iets is na de dood, en aanverwante.. Bij een wat meer gemanifesteerde aanwezigheid zou zoiets dan een vanzelfsprekendheid worden lijkt me zo.

  2. Dat is zeker waar, Haike. Ik lees al heel lang Steiner en ik ben er altijd absoluut van overtuigd geweest, maar ik beleef totaal niets van de geestelijke wereld, ik heb zelfs nauwelijks dromen en ik betrap mezelf soms wel eens op de gedachte: ‘Geestelijke wezens, wat is dat allemaal voor kletskoek.’ Ik weet wel heel zeker dat het géén kletskoek is, maar evengoed denk ik wel eens zo.

  3. Bernard

    Het lijkt mij dat we dit niet zo moeten opvatten alsof er een sturende kracht achter ons aan het werk is. Geestelijke wezens existeren mijns inziens als ‘werkzaamheden’ gericht op verder weg liggende horizonnen, ik kan het niet anders verwoorden. Naarmate onze wil meer gericht is op ontwikkeling van onze omgeving – zeg op liefde en moraliteit – worden we ontvankelijk voor bepaalde geestelijke wezens; meer gericht op onszelf – zeg materialisme en ego-gerichtheid – worden we meer ontvankelijk voor andere geestelijke wezens.
    In bepaalde situaties, bijvoorbeeld crisissituaties, trauma’s, maar ook intense belevingen, kan de ontvankelijkheid voor bepaalde geestelijke entiteiten bijna tastbare ervaringen opleveren, waardoor een bepaalde gerichtheid in onze wil en levenswijze kan gaan overheersen.

    Met onze fysieke hersenen en – opgegroeid zijnde in een sterk materialistische cultuur – op de fysieke werkelijkheid gericht bewustzijn, is het lastig de essentie van de geestelijke wereld en geestelijke wezens te vatten.

  4. henri

    Het komt inderdaad uit de wil, deze wil komt uit de diepste oceanen van de innerlijke mensengeest en is onbewust bij de slaap en bewust bij het waken omdat zij zich dan met de binnenkomende ziel bij het ontwaken mede verbindt. En daardoor kunnen wij ook denken .
    De geesteijke wezens, vnl Tronen (Wilsengelen) en diverse elementale wezens werken aan het fysieke lichaam ( ademhaling en bloedsomloop ) als wij slapen en houden dit in stand ,want dan zitten wij met ons ik en astrale lichaam buiten het fysieke lichaam .Daarmee is ons denken nog steeds tot de goddelijke wereld en niet vrij aan de mens gegeven, hoewel wij dat wel zo ervaren ” ik denk wat ik wil ” is het niet vrij .De eigen nagestreefde moraliteit en eigen spiritualiteit maakt het pas vrij en geeft een vrije wil aan de mens, een tweede geboorte zoals Steiner dat noemt

Geef een reactie

