Antroposofie niet onwetenschappelijk

Dat de antroposofische wereldbeschouwing een iets ander wereldbeeld brengt dan het natuurwetenschappelijk onderzoek, betekent niet dat het daarom onwetenschappelijk moet zijn. Er liggen echter andere ervaringen –het ontwaakt zijn op geestelijk gebied – aan ten grondslag. Zoals u in een kamer, die donker is, zich tastend moet voortbewegen en tastend waarnemen, en zoals een heel andere indruk ontstaat, wanneer de donkere kamer verlicht wordt, zo verschijnt voor de geesteszoeker, voor wie de ogen geopend zijn, alles nieuw, in nieuwe activiteit, in een ander licht. Niet onwetenschappelijk is deze onderzoeker daarom geworden, omdat zijn ervaring zich verrijkt heeft. De logica van de antroposofen is even zeker als de logica van de natuuronderzoekers. Alleen beweegt deze logica zich op een ander gebied. Het is een merkwaardige onwetendheid, als men de wetenschap van ons onderzoek afwijzen wil, voordat men ze beproefd heeft. Wij denken op dezelfde manier op het geestelijke gebied, zoals de natuurkundige onderzoeker op het fysieke gebied denkt; dat harmoniseert de antroposofische onderzoeksmethode en de natuurkundige.

Bron: Rudolf Steiner – GA 52 – Spirituelle Seelenlehre und Weltbetrachtung – Berlijn, 6 oktober 1904 (bladzijde 394)

Eerder geplaatst op 12 januari 2013

5 gedachtes over “Antroposofie niet onwetenschappelijk

  1. leonieheine

    Een enkele keer wordt het mij wel eens gevraagd wat antroposofie is en toen heb ik daar zelf toch eerst zelf goed over na moeten denken hoe ik dat het beste kan formuleren!Je voelt bij zo een vraag ook schroom . Tegenwoordig zeg ik op zo een vraag dat het een bewustzijnsontwikkeling is op geestelijk vlak en dat , als ze daar echt meer over willen weten,zelf op zoek kunnen gaan misschien op Google. Mijn vertaling er van lokt de discussie uit en daar heb ik geen zin in want ik voel me dan een jehova getuige!😇

  2. Ik vind het een van de sterke punten tov andere spirituele stromingen,dat de antroposofie juist ook wetenschappelijk in te zien is, bijv. Dat de aap eerder afstamt van de mens dan de mens van de aap zoals darwinistische evolutionisten beweren.

  3. leonieheine

    Ik heb eens uitbundig moeten lachen om de oude Mees,die in een lezing over de evolutie, een mensenaap nadeed ,op handen en voeten sjeesde hij het podium over😆

Geef een reactie

