Onbaatzuchtigheid

We hebben zelden de behoefte om naar andere mensen te gaan, omdat we onbaatzuchtig van ze houden, maar meestal omdat ze eigenschappen hebben die voor ons iets zijn of iets geven.

Bron: Rudolf Steiner  – GA 266 b – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – München 10 januari 1912 (bladzijde 300)

Eerder geplaatst op 8 januari 2013

9 gedachtes over “Onbaatzuchtigheid

  1. henri

    Steiner r bedoelt hier volgens mij :
    Heb je zelf nog niet gemerkt ,dat als mensen je benaderen het steeds is om iets los te krijgen ( zowel materieeel en spiritueel ) en nooit omdat ze je leuk vinden of van je houden (spiritueel ?) ,…. nee dan zijn ze ook nog best wel jaloers …..

  2. Zoals de choreograaf van Michael Jackson in een interview over hem vertelde. Micheal wist gewoon niet meer wanneer en waarom mensen hem benaderde. Was het om zijn vele geld, om zijn roem, om met hem gezien te worden? enz.. Hij wist het niet meer, en het werkte verstikkend op hem.

  3. leonieheine

    Ik vraag mij toch af,in principe zijn we toch altijd verbonden in een wederzijds afhankelijk zijn van elkaar om tot bewustzijn te komen? Ik dacht zo, ik ga toch niet met iemand om waar ik alleen maar over koetjes en kalfjes praat al kan dat ook wel eens fijn zijn. Dus ik bedoel maar , je ontkomt niet aan een soort van voeding in de ander vinden en omgekeerd toch?

    1. Ik heb lang vrijwilligerswerk gedaan, in de terminale zorg. Vanuit de stichting Markant werd ons de vraag gesteld of dat helemaal belangeloos konden doen. Er was niemand die niet ook een eigen belang had. Daarover hebben we onder meer ook gesproken met Marieke de Vrij. http://devrijemare.nl Zij heeft ook wel op vraag van de AVIN op de Reehorst gesproken en lezingen op de Warmonderhof. Die vertelde ons dat vanuit de geestelijke wereld het hogelijk gewaardeerd werd wat we deden bij mensen die zo ziek zijn. Dat er ook een eigen belang meespeelt is waarschijnlijk altijd zo, en hoeft het andere niet in de weg te staan.

      Egoïsme houdt je ook als mens bij elkaar. Dat is een uitspraak van een ondertussen oude, doch zeer wijze vrije school leraar, en die heb ik goed in mijn oren geknoopt.

  4. leonieheine

    Ja dat is helder voor mij Kees! Haike ……de wil die jij inzet voor anderen om te helpen ,en al geeft dat een goed gevoel over jezelf, ik kan alleen maar groot respect daarvoor hebben !!!

Geef een reactie

