Geen mens hoeft het te geloven

Als iemand komt en zegt: Wat jij daar vertelt, geloof ik niet, want dat kan iets zijn wat je uitgedacht hebt, dat kunnen fantasterijen zijn-, dan kan men antwoorden: Goed, geloof dat, geloof dat de geesteswetenschappers de grootste zwendelaars ter wereld zijn. Maar er is iets anders, dat tussen geloven en niet geloven ligt – dat is het onbevangen luisteren. Neem eens een drastische vergelijking. Neem een kaart van Klein-Azië. Een man zegt: Dat is niet een kaart van Klein-Azië, dat heb je maar zo verzonnen. – Men kan hem slechts antwoorden: Goed, dat maakt niet uit, maar bekijk wat ik je hier heb laten zien, neem er notitie van en onthoudt het. Als je dan in Klein-Azië komt, zal je zien dat het juist is. Zo is het ook met de geesteswetenschappelijke kennis. Geen mens hoeft het te geloven. Als we slechts opmerkzaam en onbevangen kijken willen, dan zijn er bewijzen genoeg voor in het leven, ook voor het leven aan gene zijde, als we door de poort van de dood zijn gegaan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 54 – Die Welträtsel und die Anthroposophie – Berlijn, 15 februari 1906 (bladzijde 282-283)

Eerder geplaatst op 5 januari 2013

7 gedachtes over “Geen mens hoeft het te geloven

  1. In overdrachtelijke zin. Ik beleef Steiner zo, dat hij niet alleen over de kaart van Klein-Azie (ka) gesproken heeft, maar ook over de bevolking die er woont en in het verleden woonde, over het klimaat aldaar , de cultuur en de toekomstige ontwikkeling van het gebied als potentie. Over de plantengroei en de diersoorten die er leven. Kortom als je ooit een reis naar dat ka gebied gaat ondernemen, dan ben je goed voorbereid, alhoewel de ervaringen ter plekke natuurlijk individueel zijn en onvervangbaar. Toch kan de reisleider je helpen om bepaalde dingen waar je normaal aan voorbijgegaan zou zijn wat bewuster te beleven.

  2. De taal die in ka gesproken wordt moet je je natuurlijk zelf eigen maken, dat kan de reisleider niet voor jou doen. En die taal leer je natuurlijk het beste als je ter plekke bent, maar je kunt beginnen te oefenen met de woordenboeken die teruggekeerde reizigers voor ons samengesteld hebben. In in de moderne tijd met internet kun je natuurlijk ook op ka afstemmen om zo diverse indruken op te doen. Maar dat alles blijft natuurlijk virtueel. Zie het maar als reisvoorbereiding.

  3. henri

    Mijn overbuur ,die nu overleden is , zei eens toen het gesprek iets met God en over leven na de dood had , : Ha ha , er is er nog geen enkele teruggekomen om te vertellen hoe het daar geweest is …”

    1. henri

      Wel , biezonder is dat zijn vrouw , die er toen bij was toen ie dat gezegd had ( zij stond daar iets onbevangener tegenover ) , zij overleed ook een tijdje nadien . Op een nacht verscheen zij mij in een heel bewuste droom en reikte mij een geschenk aan , iets in een speciale groene kleur en omhelsde mij , en ik zei dank je en doe er maar iemand anders plezier mee .
      Ik kreeg dus ergens wel een antwoord.
      Het was een erg klassiek denkend materialistisch koppel .

  4. Ik heb vroeger met een veel oudere man gecorrespondeerd over spirituele onderwerpen (brieven,mail was er nog niet). Ik heb hem nooit ontmoet, ook geen foto’s oid gezien. Op een gegeven moment had ik 3 nachten achtereen een droom dat ik een begrafenis bijwoonde, maar ik wist miet van wie, kende ook niemand van de aanwezigen. Dus ik snapte er niets van. Week later kreeg ik van de familie van deze man een overlijdingsbericht toegestuurd. In zijn nalatenschap hadden ze mijn brieven met mijn adres gevonden. Ik ben er vast van overtuigd dat hij me in mijn dromen heeft proberen een boodschap te geven.

    1. henri

      Ik heb eens iets heel raars meegemaakt . ik sliep lekker en ineens , midden in de nacht klopt er iets op mijn hoofd , tok …tok… tok ….ik wordt wakker en hoor de stem van mijn overleden vader , en hij fluisterde enkele zinnen hardop in mijn oor ( in een dialect dat hem bekend was van zijn afkomst ) , ik voelde zelfs de adem …alsof hij dat werkelijk zo in het echt zou doen . Ik kon alle zinnen op dat moment herhalen , maar schreef ze niet op , en één weet ik nog ongeveer de anderen niet .Je moet het steeds onmiddelijk opschrijven zoiets .

Geef een reactie

