Tolerantie (1 van 2)

Tolerant zijn betekent in geesteswetenschappelijke zin nog iets anders dan wat men daar gewoonlijk onder verstaat. Het betekent ook de vrijheid van gedachten van de anderen te achten. Een ander van zijn plaats wegduwen is een lompheid; als men echter met gedachten hetzelfde doet, dan komt het in niemand op dat dit een onrecht is. We praten weliswaar veel over respect voor de vreemde mening, maar zijn echter niet geneigd dit voor ons zelf te laten gelden.

Een woord van een mens heeft voor ons bijna geen betekenis, men hoort het en heeft het toch niet gehoord. We moeten echter leren met de ziel te luisteren, we moeten de intiemste dingen met de ziel kunnen vatten. […] We moeten dus onze mening onderdrukken, om de ander geheel te horen, niet alleen het woord, maar zelfs het gevoel, ook dan wanneer in ons het gevoel opkomt, dat het onjuist is wat de ander zegt.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 54 – Die Welträtsel und die Anthroposophie – Berlijn, 23 november 1905 (bladzijde 196)

Eerder geplaatst op 30 december 2012

8 gedachtes over “Tolerantie (1 van 2)

  1. Het betekent ook de vrijheid van gedachten van de anderen te achten. Een ander van zijn plaats wegduwen is een lompheid.
    Nog erger is het om anderen met citaten om de oren te slaan, die nog geen eens eigen gedachten zijn, maar napraterij en daarmee de ander van zijn plaats wegduwen omdat die gedachten niet precies overeenstemmen met de letter van de antroposofische wet. Dat is een groot onrecht en het roept weerstand op tot het antroposofische gedachten goed. Dat eigenlijk een levende wijsheid dient te zijn, die zich iedere dag weer vernieuwd in de harten van de mensen die nu leven.
    Daarmee sluit ik ook even aan bij de reactie van Walter op het citaat van gisteren.
    Groet,
    Jan.

    1. henri

      Jan,
      de citaten van R Steiner zijn erg wijs voer degenen die ze met zijn innerlijke (de ziel of het astrale lichaam ) werkelijk begrijpen kan . Om nog niet over de toepassing daarover te praten . Zelf daarover is het Steiner nog amper gelukt,dat had hij gedaan als hij mogen blijven leven had …En over dat toe te passen , deze mensen die dat spontaan kunnen (er zijn er nu die helemaal niet die dingen hoeven te lezen , oa nieuwetijdskinderen ) deze mensen worden uitgefloten door de “elite der antroposofie ” .,want dat zijn schriftegeleerden en die lezen geschriften van 100 jaar oud met een geest van de 21 ste eeuw .

      En het trieste is dat elkeen die zich ‘snel’ de titel van ” ik ben antroposoof want k heb een paar boeken gelezen daarover ..en ik weet het dus allemaal of ik voel mij daartoe geroepen omdat ik zulke mensen ken in mijn omgeving enin de vereniging zit en met die en die al gesproken heb en die waarderen mij etc etc “

  2. Henri
    Daar wilde ik ook nog even op terugkomen, om vooral aan te geven dat Ridzerd goed werk verricht! Het gaar er om dat we ons de citaten eigen maken en omvormen in de ziel tot iets eigens en niet bij iedere zin die we schrijven of uitspreken een verwijzing moeten maken naar artikel…
    Steiner zei hier zelf al over: ”In het geheel van de persoon ligt de waarheid.
    Wie een universele waarheid nastreeft begrijpt zichzelf niet. Het ware is alleen het individueel ware. Alleen in zijn eigen ziel kan de mens de middelen vinden die hem de mond der ingewijden openen, u moet het mij niet vragen , u moet het uzelf vragen”.
    In zijn tijd zei hij al eens…als het mogelijk was zouden we de antroposofische vereniging iedere week een andere naam moeten geven;om aan te geven dat mensen zich verschuilen en koesteren in de naam….ik ben antroposoof.

  3. leonieheine

    Ik besteed geen aandacht meer aan wat anderen met de uitspraken van Steiner doen, belangrijker is ,is wat ik er mee doe.!Bij Steiner vind ik mijn voeding en die voeding maakt deel uit van mijn dag/nacht bewustzijn! Begrijpen doe ik veel nog niet en dus interpreteer ik ook niets . Ik vind het prettig iedere dag te beginnen met een citaat van Steiner en zou dat missen als het er niet was.

  4. henri

    Inderdaad, het gaat samengevat om wat Steiner heet ‘ zekfkennis’ en die vindt je in jezelf in je eigen innerlijke door het laten inwerken van de geesteswetenschap ,en sommige mensen hebben dit spontaan in hen (misschien door hun vorige levens) of zoals bij nieuwetijdskinderen die het voelen hoe het moet zijn .
    Geen enkele die zich antroposoof noemt ( en in een boekje een nawoord schrijven kan ) …heeft bijgevolg de waarheid in pacht (ook ik niet ik noem mij juist daarom ook geen antroposoof) ;
    Overigens vindt het het erg dat ik tegenwoordig meer moet betalen voor een Steinerboek omdat het dikker is en er daar een nawoord in staat van 2O bladzijden ( van ene of andere leraar van de vrije school ) alsof ik niet genoeg aan Steiner himself had .In een van mijn laatste boeken vondt ik dat nawoord zo slecht geschreven dat ik gestopt ben met te lezen ervan .
    Waarschijnlijk vriendjespolitiek in de antroposofie.
    In mijn oudere boeken staan die nawoorden niet in, is weer typisch voor onze tijd ,alwaar het eigen individuele IK de boventoon gaat voeren . R Steiner zegt overigens : de mens is uitsluitend in zijn ‘willen ‘ en ‘ voelen’ vrij ,en nog niet in zijn denken , dit laatste is vooralsnog voorbehouden aan de geestelijke wereld (de Goden) en moet veroverd worden door hemzelf :dat is zelfkennis ” ken U zelve ”
    Pas wie het Geestzelf (Manas) heeft die is vrij .Zolang zal er strijd heersen onder alle Ikken van de mensen, dit zal als het niet verbetert accumuleren tot de strijd van “Allen tegen Allen ” in het laatste cultuurtijdperk

    1. Oudere vertalingen van Steiner vind ik steeds erg letterlijk vertaald uit het duits. De nieuwere vertalingen nemen je als lezer veel meer bij de hand en helpen je om Steiner beter te begrijpen. De nawoorden geven vaak een goede handleiding om vanuit een hedendaagse manier het betreffende boek ter hand te nemen.
      De nieuwe vertalingen maken het voor nieuwkomers zo veel gemakkelijker om sneller wat meer van antroposofie te begrijpen. En nieuwe lezers helpen de antroposofie doordragen in nieuwe tijden.

Geef een reactie

