Niet degene die niets weet over de bovenzinnelijke wereld, kan zeggen of die bestaat of niet, maar degene die daarover iets weet. […] De geesteswetenschapper zegt: Niemand heeft te beslissen wat men kan weten of niet kan weten, maar ieder heeft alleen te beslissen over dat wat hij zelf weet. […] Men zegt dat de spirituele wetenschap of antroposofie leidt tot geestelijke hoogmoed, omdat zij beweert dat ze boven de gewone kennis zou kunnen uitgaan. Maar juist het omgekeerde is het geval. Er is geen grotere hoogmoed dan die welke wil beslissen niet alleen over wat hij niet weet, maar zelfs wil beslissen over wat de mens kan weten of niet kan weten. Dat is de hoogmoed die zichzelf als standaard stelt voor alle mensen.
Bron: Rudolf Steiner – GA 56 – Die Erkenntnis der Seele und des Geistes – Berlijn 10 oktober 1907 (bladzijde 18)
Eerder geplaatst op 10 december 2012
http://deverwanten.nl/de-12-heilige-nachten-2/
We kunnen veel over de bovenzinnelijke wereld te weten komen door onze dromen in het bewustzijn te krijgen.
Ridzerd ….fijne kerstdagen en een inspirerend en hoopvol 2015.
Bedankt voor de inspirerende citaten die ons dagelijks bijstaan op onze pelgrimstocht door het leven.
Voor iedereen natuurlijk ook een gezond en inspirerend 2015!
Jan.
http://deverwanten.nl/de-12-heilige-nachten-2/
We kunnen veel over de bovenzinnelijke wereld te weten komen door onze dromen in het bewustzijn te krijgen.
Ridzerd ….fijne kerstdagen en een inspirerend en hoopvol 2015.
Bedankt voor de inspirerende citaten die ons dagelijks bijstaan op onze pelgrimstocht door het leven.
Voor iedereen natuurlijk ook een gezond en inspirerend 2015!
Jan.
Ik zie een de heilige nachten 2, is er ook nog een versie 1?
mooi stukje :
Ik zie dat mijn reactie twee keer is doorgekomen…excuus daarvoor!
Never mind, Jan. Beter een keer te veel dan te weinig. Jij en alle lezers en lezeressen ook prettige kerstdagen en goed en gezond nieuwjaar gewenst.
Verhalen voor de avonden der 12 heilige nachten
http://spirituelekerst.nl/dagteksten-uit-het-aquarius-evangelie/
Ook door de weg van de ‘innerlijke verlevendiging’ , dwz dmv de verlevendiging van het herinneringsvermogen kan men het esoterische wezen van de 13 Heilige nachten leren kennen .
Rudolf Steiner gaf deze meditatie daartoe :
[ “In het Oerbegin is de herinnering
En de herinnering leeft voort ,
En goddelijk is de herinnering
En de herinnering is leven ,
En dit leven is het IK van de mens ,
Dat in de mens zelf stroomt .
Niet hij alleen ,Christus in hem .
Wanneer hij zich het goddelijke leven herinnert ,
is Christus in zijn herinnering
En als stralend herinneringsleven
Zal Christus licht brengen
In ieder direct tegenwoordige duisternis.” ]
In deze beginnen wij te mediteren bij het laatse deel van het Oude Lemurië ,alwaar de aarde-mens de kiem van het individuele ik-bewustzijn ontving en zich leerde op te richten en te lopen , vervolgens doorheen de eerste 4 cultuurperioden van het Atlantische tijdperk, alwaar de mens zijn spraak en herinneringsvermogen toebedeeld kreeg , en het daarnavolgende deel van datzelfde tijdperk alwaar de menszijn ‘denkvermogen ‘kreeg .
Ditzelfde ziet men bij het kind dat door zijn eerste drie levensjaren heengaat ook lopen, spreken en denken . Ook tot( derde levensjaar) daar reikt onze gewone menselijke herinnering in het aardse leven .
Van Jezus naar Christus : zo begint de weg doorheen de 13 Heilige nachten ,als men zich in het mysterie van Jezus verdiept tot aan de laatste heilige nacht of 13 de dag (Epifanie) ,waar het Christuswezen in Jezus geboren wordt door Christus ‘ zonnegeest door de doop in de Jordaan .
citaat
” Zo is het juist om 6 januari als de geboortedag van Christus te nemen , is het juist omm deze 13 nachten te nemen als tijd die het zienerschap van de menselijk ziel representeert , waarin de mens alles waarneemt wat hij door het leven in de incarnaties vanaf Adam en Eva tot en met het Mysterie van Golgotha moet doormaken ( R Steiner, 26 -12-1911, GA 127)
Deze verlevendiging van het herinneringsvermogen maakte dat Saulis tot Paulus werd. Christus zelf is de bron van dit leven.