Handschrift in de toekomst

Tegenwoordig leert de mens nog schrijven. In een niet al te verre toekomst zal men zich alleen nog herinneren dat de mensen in vroegere eeuwen hebben geschreven. Er zal een soort mechanische stenografie zijn, die daarbij op de machine geschreven zal worden. […] Handschriften zal men opgraven zoals wij de monumenten van de Egyptenaren. [..] Ons handschrift zal voor de toekomst zoiets zijn als voor ons de hiërogliefen van de Egyptenaren, iets waar men verbaasd naar zal kijken.

Bron: Rudolf Steiner –  GA 152 – Vorstufen zum Mysterium von Golgatha – Kopenhagen, 14 oktober 1913 (bladzijde 84-85)

Eerder geplaatst op 20 november 2012

Advertisements

9 gedachtes over “Handschrift in de toekomst

  1. Lucies

    Só true……hoe kon hij dit weten?

    Het is triest trouwens dat zoiets persoonlijks als een handschrift gaat verdwijnen; je ziet het op basisscholen nú al bijvoorbeeld, bij het maken van een werkstuk worden er geheel gedrukte pagina’s van internet ingeleverd of stukjes eruit. Het ziet er ‘gelikt’ uit, maar of het kind er zelf persoonlijk mee bezig is geweest vraag ik mij dan weer altijd af….?

      1. Uiteraard vind ik dat goed, Jen, het is juist leuk. Ik zag nu ook dat je een eigen blog bent begonnen, ik heb me meteen maar als volger aangemeld

  2. Bernard

    Door zelf te schrijven leer je het meest, zo heeft onderzoek onlangs uitgewezen. Als het handschrift verdwijnt zullen we andere manieren moeten vinden om studieresultaten te laten beklijven. Ja inderdaad – misschien met een chip . . . . . . . Hoe kunstmatig kun je zijn . . . . .

  3. walterhebing

    In wezen kun je deze laatste twee citaten van Steiner ook anders zien, gif en het geschreven woord! Immers beiden worden in een lichaam geplant en beide vormen kunnen, bij een overdosis tot de dood leiden.
    De vraag is: Zijn beide uitingsvormen wel relevant voor het ontwikkelen van de mens?
    Het Adam en Eva verhaal stoelt op woorden die de slang tot Eva sprak, de slang kennen we als een gevaarlijk dier wat je ofwel wurgen of met ’n beet doden kan.
    We hebben nu Godsdienst fanaten, bijvoorbeeld de IS, enz. en chemische fanaten, bijvoorbeeld: Organon, enz. Beide grenswachters van onze gezondheid, het natuurlijke verkeer moet binnen hun grenzen passen.
    Voor mij bepaald geen Open Menselijke samenleving! Daarboven opereren nog de naties en het gebeuren van de dag. Waar is de mens als wereldburger mee bezig? Om kinderen te leren schrijven! Waarom eigenlijk? Om ons te misleiden?
    Het leven is toch een stroom van gebeurtenissen, daar kun je toch niet over schrijven, immers dan ben je al bijna dood.
    Jezus heeft nooit geschreven, hij heeft geleefd. Doch met alle geschriften bij elkaar ook met die van Steiner hebben we de Waarheid die hij uitdroeg, blijkbaar nooit begrepen.
    Het Kerstverhaal is al 2000 jaar een zinloos ritueel, immers jagen op de kern van het leven is het missen van de kern van het leven. Zoveel Goddelijke Wezens de schoolbanken in jagen om ze woorden(afgodsbeelden) te leren schrijven, is bepaald geen ontwikkeling van de mensheid! Eerder het doden van Gods Geest! Daarmee is de mensheid niet geholpen. Het kind is gebaat bij wezenlijke vragen over zijn verblijf op aarde en verwacht van ouders wezenlijke antwoorden. Geen wonder dat de nieuwe media nu zo’n snelle opmars maakt, de geschiedenis zit opgeborgen in een stofje van silicon Valey en is digitaal snel te bereiken, je hoeft er niet eens voor te kunnen typen. De woordherkenning wijst je de weg.
    Waar zijn eigen wezenlijke ervaringen gebleven op de digitale snelweg?
    Ik krijg ze niet verwoord op deze site.
    Vriendelijke Groet Water Hebing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s