De mensenziel dorst ernaar ideeën en begrippen te hebben over wat boven de dood uitgaat

De mensenziel heeft voor het begrijpen van de dingen, waarover we bijvoorbeeld bij de volgende voordracht over levensvragen en het raadsel van de dood zullen spreken, de resultaten van het spirituele onderzoek nodig. De mensenziel dorst ernaar ideeën en begrippen te hebben over wat boven de dood uitgaat, ideeën en begrippen om het wezen van de ziel werkelijk te bevatten. En wie het zou willen afwijzen om dit wezen van de ziel te begrijpen, die zou het wel een tijdje kunnen onderdrukken, wat men als verlangen van de ziel naar oplossing van de wereldraadselen noemen kan. Maar het blijkt dan des te meer dat we wel de ziel het geestelijk voedsel kunnen onthouden, maar niet de honger kunnen onderdrukken, die opkomt en de ziel niet alleen tot vertwijfeling, maar tot ongezondheid kan drijven. De mens heeft in zekere mate voor zijn heil en zijn zekerheid in het leven de resultaten van de spirituele kennis nodig, en om de ziel op de juiste wijze met de resultaten van het spirituele onderzoek tevreden te maken, daarvoor is alleen het gezonde mensenverstand noodzakelijk. Het natuurlijke waarheidsgevoel is voldoende om te begrijpen wat de geestesvorser meedeelt. Zolang het niet onderzocht is, kan het niet gezegd worden. Maar als het echter ontdekt en op de juiste manier geformuleerd is, kan het begrepen worden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 62 – Ergebnisse der Geistesforschung – Berlin, 21 November 1912 (bladzijde 139)

2 gedachtes over “De mensenziel dorst ernaar ideeën en begrippen te hebben over wat boven de dood uitgaat

  1. henri

    Rudolf Steiner zei

    ‘Wie God niet ervaren kan is ziek ‘
    ‘Wie Christus niet ontmoet in zijn leven en kan heeft ongeluk ‘

  2. walterhebing

    Wat Steiner in dit citaat beweert, is in feite andersom waar! De mens is nooit met de dood bezig! Behalve als hij er mee geconfronteerd wordt. In die zin ben ik in mijn hart geraakt en mijn hart stuurt mijn geest op pad en belandt op deze site. Wat een landing? Waar spreekt men hier eigenlijk over?
    Is het doden van ’n mineraal, plant of dier, niet net zo erg, als het doden van ’n mens? Immers het doodt ’n schakel van de levensgeest en er staat geschreven, wie voor de minste van mijn schepping iets gedaan heeft, heeft het voor mij gedaan. Voor de mens in dit tijdperk is deze uitspraak het dubbelzijdige waard, immers de mineralen en de gehandicapte mens vormen de grenssituaties van ons menselijk bestaan op aarde. Wie het Goddelijke tussen die twee manifestaties van het leven niet ziet is ziek. Wie Christus niet ziet als overbrugging tussen beide levensmanifestaties, zal zich moeten onderdompelen in onbewust leven. Durf te sterven te het leven treedt je tegemoet, immers de levensgeest is niet te vatten in woorden, ik ben nu stervende opdat morgen mijn dood(slaap) me weer vervult van leven.
    Ik maak me geen zorgen voor de dag van morgen, die heeft aan zichzelf genoeg! Ik heb al genoeg aan de dag van vandaag! Dat terug kijkend tot Adam en Eva is de mensheid niet ontwikkeld, het gaat nog steeds over bloot en niet bloot van het menselijk geslacht.
    Ik vind het geestelijke armoede van de mens! De dood is zijn eigen constructie! Om zich te verlossen van deze constructie zou de mens elk kind wat geboren wordt na de zonnewende op moeten nemen in hun bewustzijn als zijnde de profeten van de aarde.
    Groetjes Walter

Geef een reactie

