Het is zinvol de weg te weten

Stel, iemand aanvaardt de geesteswetenschap, maar wil de weg tot hoger inzicht zelf niet gaan in deze incarnatie. Ook voor hem is het zinvol, als hij zich er een voorstelling van maakt hoe die bovenzinnelijke kennis gewonnen wordt. Hij kan daardoor een inzicht krijgen, zoals een chemicus een waarheid aanneemt, doordat hij zich het experiment laat beschrijven, waarmee de betreffende kennis wordt gewonnen, ook als hij dat experiment zelf niet heeft gedaan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 143 – Erfahrungen des Übersinnlichen/Die drei Wege der Seele zu Christus – Zürich, 15 januari 1912 (bladzijde 56)

Eerder geplaatst op 18 september 2012

Een gedachte over “Het is zinvol de weg te weten

  1. Zo iemand ben ik! Ik wil me voeden met hetgeen op aarde is! En niet met hetgeen op aarde was of wat er nog komen zal? Het liefst zou ik een balans van het leven op aarde willen maken, zoals een bedrijf elk jaar de balans opmaakt van haar activa en passiva!
    Echter het bedrijfsleven is een afgeleide bezigheid van de mens, de mens is een afgeleide van God! Ik heb dus geen enkele reden om in een reïncarnatie gedachte te geloven, echter wel in mijn Goddelijke Kern.
    Tijdens het verblijf in het dierbare huis van mijn jeugd, zijn er twee zegels in mijn hart geprent, een via beleving der natuur en een via lezing der cultuur.
    De zegel van de natuur, zegt me dat beleving een oneindige stroming is, de zegel van de cultuur is dit bijbel fragment:Exodus 20:4
    Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
    En wat ervaar ik in de cultuur? Niets anders dan beelden van hetgeen er was, wat er nu “is” en wat er eventueel komen kan! Met andere woorden: Niets wat er natuurlijk is! Alles is een mengelmoes van cultuur en natuur! Als Cheopspiramide al gebouwd is op de krachtvelden van de kosmos om Cheops in het hiernamaals te behoeden voor de dood, kan ik niet anders concluderen, dan dat de piramides juist dodelijk zijn voor de Geest van de mens en de natuur eromheen. Van de latere of eerdere cultuurtempels kan ik ook niets anders zeggen, ze proberen de menselijke geest te vangen in een beeld! En slagen er wonderwel in! We bouwen nu satellieten om de menselijke geest te vangen en dat blijkt ook een wonderlijke zet te zijn.
    Deze vangen de kosmische energie nog eerder op dan piramide’s. En zetten deze om in beelden van onze planeet, ’n aantal stappen verder dan
    wat piramides in hun omgeving deden.In die zin nog krachtiger wat Exodus 20,4 zei. Waar is de mensheid eigenlijk mee bezig vraag ik me af? Steiner plakt pleisters op de wonden der omstandigheden van de mens, maar ziet de mens niet als toppunt van alles wat is! Los van tijd! Hij kiest voor een chronologische lijn, ik voor een synchronisch bestaan van de mens.
    Ik besta dankzij, alles wat leeft, Steiner bestaat dankzij hetgeen de Ziel kan vinden in de kringen van het Hart! Voor mij is de ziel een soort taalconstructie van de mens, die men uitzaait over onze nazaten, die niets meer van de natuur kunnen proeven. Immers alles op aarde is ingebed of onderdrukt door de menselijke cultuur!
    Tot zover
    Vriendelijke Groet Walter Hebing.

Geef een reactie

