Alle mensen hebben kleren nodig, maar niet iedereen hoeft kleermaker te worden

Door de vorm waarin in onze tijd de geesteswetenschap moet worden verbreid, treden maar al te gauw misverstanden op over haar grondslagen, bijvoorbeeld over het occultisme en de scholing daarin. Een dergelijk misverstand is bijvoorbeeld dat de antroposofie ieder die haar in een of andere vorm aanvaardt, ook tot occulte scholing zou verplichten. Dat is echter beslist niet het geval. […] Onze tijd heeft de spirituele wetenschap nodig; en de mensheid zou in de huidige fase van haar ontwikkeling tot absolute leegte en algehele onvruchtbaarheid vervallen, als de geesteswetenschap haar niet als een machtige krachtstroom zou toevloeien. Maar bedenkelijk zou het zijn als elke antroposoof ook occulte leerling zou willen worden. Dat zou – vergeeft u mij de triviale vergelijking – hetzelfde zijn als wanneer, vanwege het feit dat alle mensen kleren nodig hebben, iedereen ook kleermaker zou moeten worden. Geesteswetenschap hebben alle mensen nodig onder bepaalde voorwaarden; esoterische scholing slechts enkelen.

Bron: Rudolf Steiner – Brieven – brief 154 aan Martha Langen – Berlijn, 20 september 1907 (bladzijde 279-280) Vertaald door Hylcke Brandts Buys en Leonard Beuger

Rudolf Steiner – GA 264 – Briefe, Rundbriefe, Dokumente und Vorträge (bladzijde 39-40)

Eerder geplaatst op 17 september 2012

8 gedachtes over “Alle mensen hebben kleren nodig, maar niet iedereen hoeft kleermaker te worden

  1. Belangrijk en voortreffelijk Steinercitaat. Dit onderschrijf ik van harte! En ik ervaar het als een hoge vorm van geestelijke intolerantie, dwingelandij en geestelijke onwaarachtigheid als men anderen tot occulte scholing zouden willen verplichten, opdat die zich antroposoof zouden kunnen mogen blijven beschouwen.

    Steiner: “Maar bedenkelijk zou het zijn als elke antroposoof ook occulte leerling zou willen worden.

    En daar kun je dus aan toevoegen: bedenkelijk zou het zijn als elke antroposoof een occulte leerling zou moeten worden.

  2. Wat is eigenlijk een occulte scholing? een occulte leerling? Het blijkt toch iets anders te zijn dan esoterische scholing. Deze laatste die R. Steiner inrichtte was toch bedoeld om vanuit zijn eigen spirituele inzichten mensen te kunnen helpen op hun persoonlijke weg – is ook min of meer een besloten aangelegenheid.Ik heb hier wat moeite mee.

    1. Ik denk, Rita, dat met occulte scholing in feite hetzelfde wordt bedoeld als met esoterische scholing. In dit citaat noemt Steiner het zelf eerst twee keer occulte scholing en dan aan het eind esoterische scholing.
      Maar wat het is? Ik zie het zo: een “gewone” leerling leest en bestudeert alleen geesteswetenschap; een occulte leerling doet ook meditatie-oefeingen en andere oefeningen.

    2. Je kunt antroposoof zijn binnen en buiten verenigingsverband, staat los van lidmaatschap. Aanwijzingen voor meditaties en concentratie oefeningen worden door Steiner voor een ieder geboden in boeken als De weg tot inzicht in hogere werelden en De wetenschap van de geheimen der ziel.

      In 1904 start Steiner een esoterische school, toen nog onder een vlag van de Theosofische Vereniging. In 1913 werd de Antroposofische Vereniging opgericht. Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog werden de werkzaamheden binnen de Esoterische School tijdelijk gestaakt en in 1924 werd de Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschap opgericht. Dit alles en meer over esoterische ontwikkeling valt goed na te lezen in het boek Esoterische Scholing.

      1. Bedankt voor jullie toelichting, Ridzerd en John. Ik snap het nu een beetje. Esoterie : kennis en wijsheid die de strevende mens , de ingewijde (?) ten deel kan vallen, die toegankelijk kan zijn en zelfs verifieerbaar kan worden.
        Het is misschien ook wel een taak die je ooit krijgt en die je zelf in alle vrijheid verbindt met vaardigheden die je wil ontwikkelen, onafgezien van structuren die je niet mogen vangen.
        Het stapeltje boeken (ik had ze allemaal in de kast-wat een rijkdom!) ligt klaar – een hele brok – bedankt voor de bronvermelding John. Hierbij ook nog dank voor de spreuken. Wat heb je het prachtig voor mekaar gekregen. Heel duidelijk, helder – daarbij nog eens die klankweergave. Het ‘door zindert’ je en dan die mooie vocale werken. Zelf heb ik klassieke zang gestudeerd mezzosopraan, deed eindexamen en zie nu in ‘Sprüche in Prosa’ mijn grote voorbeelden weer eens passeren: leuk ‘Das Veilchen’ helemaal Goethe toch!

      2. Wat goed dat je een goede stapel boeken hebt klaarliggen als studie en contemplatie stof, Rita. De spreuken bied ik met veel plezier aan, ze verwarmen mijn hart en ik deel ze graag. Das Veilchen (Wikipedia) van Goethe is muzikaal vertolkt door verschillende componisten. Hier die van Mozart. Inderdaad prachtig!

        Viooltje. Een bloem waar muziek in zit. What’s in a name. Heel bijzonder dat je een klassieke vorming als mezzosopraan hebt! En hoe rijk ook op latere leeftijd. Zo kun je in- en uitwendig met het strottenhoofd, dat bij jou wel getraind en en wel opgeleid meetrilt, onder andere Goethe liederen meezingen!

  3. Ik vind dit een arrogant citaat van Steiner en geen recht doen aan de heilige drieëenheid: Denken(vader), willen(zoon) en voelen(de moeder). In Naam van de vader en de zoon en de Heilige Geest(moeder) niet Amen, maar Samen!
    Het is niet de vader die de baby op aarde ontvangt maar de moeder, haar lichaam is de bedding vanwaaruit de baby gevormd om het kosmisch bewustzijn tijdens de geboorte te ontvangen.
    Dealen met nieuw kosmisch leven is wat anders dan dealen met bestaand leven, ik voel me nog in mijn hemd staan toen ik mijn kind op aarde ontving, niemand die me assisteerde, het enige wat in me opkwam, het aan de borsten leggen van zijn moeder. Toen de vroedvrouw uiteindelijk kwam vroeg ze: Wat is het? Een jongen of een meisje? Een cultureel bepaalde vraag, in onze cultuur maakt het nu niet meer zoveel uit, maar zestig jaren geleden nog wel.
    vijfentwintig jaar geleden wist ik het niet. Ik had er niet op gelet, het was een jongetje en het jongetje werd aan mijn verantwoordelijkheid ontnomen op elf september 2001 op 27 oktober dood verklaart en op 1 november begraven en op 2 november door Karel de Grote college herdacht. Symbolische data in mijn bewustzijn. Hoe er mee om te gaan in de Antroposofische leer?
    Tot zover.
    Vriendelijke groet
    Walter Hebing

Geef een reactie

