Het ellendige lesrooster  

We moeten de krach­ten die in de menselijke kinderziel ontwikkeld kunnen worden, sterk ontwikkelen, zodat de volwassen mens deze krachten later uit zijn opvoeding kan putten. Tegenwoordig kijkt hij op zijn jeugd terug, gaat in zijn gevoel naar zijn kinderjaren terug, maar kan er geen kracht uit putten omdat er niets ontwikkeld is. De uitgangspunten van onze opvoeding moeten grondig veranderen wanneer wij op dit punt de juiste maatregelen wil­len treffen. Daarbij moeten wij beslist aandachtig luisteren naar veel dingen die in deze tijd als heilzaam worden aangeprezen.

Zo is het nodig, zonder de boog te overspannen en niet door inspanning maar door een doelmatige inrichting van het onder­wijs, concentratie bij de kinderen te bewerkstelligen. Op de manier waarop de moderne mens dit nodig heeft, kunnen we dit alleen bereiken door iets af te schaffen dat tegenwoordig nog zeer geliefd is: door het ellendige lesrooster in de scholen af te schaf­fen, dat moordwapen voor een werkelijke ontwikkeling van de menselijke krachten. Men moet zich eens voorstellen wat het betekent: van 7 tot 8 rekenen, van 8 tot 9 taal, van 9 tot 10 aardrijkskunde, van 10 tot 11 geschiedenis! Alles wat van 7 tot 8 in de ziel leefde wordt van 8 tot 9 uitgewist, enzovoorts. Het is noodzakelijk deze dingen grondig te onderzoeken. Wij moeten ophouden te denken dat de leervakken bestaan, opdat er ‘vak­ken’ geleerd worden; het moet ons duidelijk zijn: in de mens van de leeftijd van zeven tot veertien jaar moeten denken, voelen en willen op de juiste wijze ontwikkeld worden. Aardrijkskunde, rekenen, alles moet zo worden toegepast dat denken, voelen en willen op de juiste wijze ontwikkeld worden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 296 – Die Erziehungsfrage als soziale Frage – Dornach, 10 augustus 1919 (bladzijde 50)

Ook te vinden in het boek Opvoeden en onderwijzen als sociale opgave (bladzijde 60-61). Vertaling John Hogervorst en Hanneke Nelemans.

4 gedachtes over “Het ellendige lesrooster  

  1. Lucies

    Precies zoals Rudolf Steiner beschrijft wordt er momenteel ook lesgegeven op de basisscholen! Ik werk zelf in het reguliere onderwijs en zie hoe rommelig het wisselen van de lessen verloopt over het algemeen. De kinderen moeten ineens (omdat de klok dit zegt) iets loslaten waar ze zich in verdiept hebben en waar de ziel zich mee voedde…abrupt overgaan naar een ander gebied.
    Dat is ook het sterke aspect van het Vrije Schoolonderwijs: dat er échte verdieping plaatsvindt!

  2. Duidelijke en krachtige taal van Steiner. ’t Euvel doet zich niet alleen op basisscholen. Naar mijn idee zou het wat dit aangaat binnen het voortgezet onderwijs ook anders mogen toegaan. Denk dan met name aan precies die brugklasjaren van kinderen op 12-13-(14-)jarige leeftijd. Kan ook fnuiken.

  3. Al de tijd die een kind binnen welk gebouw dan ook, doorbrengt is verspilde tijd, immers het gebouw verhindert het kind het nu, tussen de zon en de maan op aarde te ervaren. Daar is het kind echter wel voor naar de aarde gekomen en niet om door welk filter dan ook, op aarde geaccepteerd of opgevoed te worden!
    Immers de aarde is de klas waar we alles leren over het plafond(de hemel) en de bodem(de maan). De stroming ertussen bepaald de grens van ons bestaan, rijkt de mens te ver naar de hemel gaat hij op in het licht, reikt de mens te veel naar de maan, dan gaat hij op in de duisternis!
    Als rentmeester van alles wat op aarde leeft, behoort de mens het evenwicht tussen licht en duisternis op aarde te handhaven, echter hij heeft zich op het pad van het vuur(kunslicht) begeven, alwaar hij
    mede de Heilige drieëenheid(elektriciteit) in de drie fases van beweging uitvond en waarmee hij de weerstand van de duisternis kon overtroeven en zodoende overbodig (kunst)licht(kunst) creëerde.
    Al doende is elke mens nu een gevangenen van zijn eigen “licht”!
    We naderen kerstmis, het jaarlijks ritueel van Christus geboorte, echter na ruim tweeduizend jaar hebben nog niet begrepen wat zijn geboorte voor impact toen en nu zou kunnen hebben gehad, als we hem beter begrepen hadden/hebben.
    Een kind van jonger dan zes dagen heeft nog een kosmisch bewustzijn, willen we dat ooit op aarde krijgen heeft elk kind waar ook ter aarde geboren, die potentie in zich! Jezus werd te slapen gelegd in een kribbe, waar dieren gewoonlijk uit eten, waarschijnlijk keek Jezus als al voor de zes dagen in de ogen van hongerige dieren en las daarin! Wat hij nadien als volgt verwoordde: Wat je voor de minste van mijn scheppingen gedaan hebt, heb je voor mij gedaan..
    het ware licht viel eerst op de mineralen van de aarde, toen ontstonden planten en daarop dieren, de mens als weerspiegeling van dat gebeuren, maar de mens nam een eigen route, die voor een hedendaagse baby niet te doorvoelen is, laat staan door zijn ouders.
    Beiden zijn ze overgeleverd aan de tijdsgeest, tenzij we de aarde ontdoen van ontwikkelhindernissen, mijn vorige reactie!
    Groetjes Walter Hebing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s