Ieder heeft een mening, ook al heeft men nergens verstand van…

Dat iedereen vandaag de dag over al het mogelijke, wat wereld- en levensbeschouwing betreft, zonder meer kan oordelen, dat geldt als vanzelfsprekend; want een ieder heeft zijn standpunt. En men beleeft het steeds maar weer en weer, dat het niet uitmaakt of men met alle middelen van innerlijke arbeid ertoe gekomen is iets te kennen en te doorgronden in de wereld. Het geldt tegenwoordig als vanzelfsprekend dat de mening van degene, die zich eenvoudig heeft voorgenomen ook een mening te hebben, even gerechtvaardigd is als de mening van degene, die lang gewerkt heeft om zelfs maar een beetje over de wereldgeheimen te kunnen zeggen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 143 – Erfahrungen des Übersinnlichen/Die drei Wege der Seele zu Christus – München, 25 februari 1912 (bladzijde 97)

Eerder geplaatst op 4 september 2012

2 gedachtes over “Ieder heeft een mening, ook al heeft men nergens verstand van…

  1. Regelmatig denk ik bij mijzelf als ik ga schrijven , wie ben ik nu helemaal dat ik daar een mening over kan hebben. Zo’n gedachte werkt verlammend naar de creativiteit en spontaniteit van het omhoog wellen van inzichten die in de loop van al die jaren zijn gegroeid en ontstaan. Door die gedachte moet ik mij dan even heen worstelen tot het begint te stromen en het zelfvertrouwen toeneemt. Dan is het net of mijn ervaringen en daaruit ontstaan inzicht samensmelten met iets groters.
    Dan besef ik ook dat ik al een lang leven oprecht bezig ben met innerlijke arbeid en al veertig jaar bezig ben met Meditatie om het allemaal te doorgronden….dan geloof ik dat ik het niet voor mijzelf hoef en moet houden maar het mag delen met anderen. Een rijpe vrucht laat je ook niet aan de boom hangen. Zie hier mijn verantwoording -:)
    Groet….Jan.
    http://nieuwebroederschap.blogspot.nl/2014/10/meditatie-en-concentratie-deel-2_27.html

  2. Leonie

    Ergens verstand van hebben maakt je zeer terughoudend.Echt verstand van iets,iets begrepen hebben, is geen eindpunt! Dan ga je de diepte in met datgene wat zich aan jou voordoet. Dan laat je nog iets anders meespreken zonder verstoring van je ego die wil poggen met wat hij zoal weet!Een mening geeft vaak een tegenstelling en vastomlijnde begrenzing aan. Waar twee meningen tegenover elkaar staan komt omstaat er discussie.Daar zie je ego’s gedijen.

Geef een reactie

