Karma/Ziekte/Gezondheid

Zoals in alle dingen die de mensen betreffen, mag met betrekking tot gezondheid en ziekte de zaak niet zo opgevat worden, alsof ze zonder meer “straf” en “beloning” zouden zijn voor wat de mens in een vroeger of wellicht zelfs in dit leven heeft begaan. Er kan bijvoorbeeld een persoon door een ziekte getroffen worden, waarvoor geheel geen oorzaak aangewezen kan worden, noch in het voorgaande, noch in het huidige leven. Dan treedt de ziekte in zekere zin als eerste gebeurtenis in de mens zijn levensloop op, zij is zelf een eerste oorzaak. Zij zal dan haar uitwerking op enigerlei wijze in de volgende levensloop met zich meebrengen. De wet van karma werkt zeer zeker overal; men moet echter niet geloven dat men overal alleen werkingen heeft, waarvan de oorzaken in het verleden liggen; men kan ook met oorzaken te maken hebben, waarvan de gevolgen in de toekomst zullen liggen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 34 – LUCIFER- GNOSIS 1903-1908 – GRUNDLEGENDE AUFSÄTZE ZUR ANTHROPOSOPHIE UND BERICHTE (bladzijde 404-405)

Eerder geplaatst op 5 augustus 2012

10 gedachtes over “Karma/Ziekte/Gezondheid

    1. Haike

      Jan,

      Ik begrijp dat Ridzerd het prima vindt dat je hier reclame maakt, persoonlijk ervaar ik dat anders (heb het nooit zo begrepen op reclame) De link die je nu plaatst, er ook een is, die niets maar dan ook niets met bovenstaande citaat te maken heeft. Plaats dan een link die verwijst naar hetzelfde onderwerp als aanvulling op wat hier staat.

      1. Maar Haike, wat geeft dat nu? Ik vind zelf niet dat elke reactie te maken moet hebben met het citaat van de dag. En in feite heeft het er zijdelings wel mee te maken, want wat Jan schrijft, is ook grotendeels geinspireerd door de antroposofie. En wie geen zin of tijd heeft om het te lezen, die leest het toch gewoon niet?

      2. Haike

        Dan zal het wel aan mij liggen dat ik het antroposofische er niet aan kan ontdekken. Maar mij ontgaat in het geheel hoe je deze post van Jan als een reactie ervaart. Waarmee ik niet wil beweren dat er alleen maar strikt antroposofische teksten deugen en de rest niet. Naar mijn mening is meer in de wereld dan dat, maar dat ter zijde. Verder ervaar ik het als ongevraagde/opgedrongen reclame net zo goed als die via je TV de huiskamer binnen komt. Wat John en anderen vaak doen; verwijzen via een link die wel met het onderwerp van die dag te maken heeft; vind ik veel logischer dan dit. En inderdaad; als ik het niet tegen wil komen moet ik het maar niet lezen, maar dat nijgt voor mij er dan meer er naar toe jouw site niet meer te bezoeken….

      3. Met reclame ligt het toch wat anders, want daarbij gaat het meestal om geld verdienen en Jan krijgt er geen rooie cent voor, neem ik aan.
        Maar goed, ik wou er maar over ophouden, ik hoop wel dat je de site hier blijft bezoeken, want je interesse en reacties worden zeer op prijs gesteld.

  1. De geestelijke wereld kent niet de tijd zoals wij die kennen die in ruimte en tijd en materie leven. Derhalve kan het zo zijn dat er een oorzaak in de toekomst ligt . Door nu iets mee te maken kunnen we erop voorbereid worden om in de toekomst een situatie beter aan te kunnen. Als er geen tijd bestaat in de geestelijke wereld, kunnen oorzaak en gevolg zich hier op aarde omgekeerd vertonen. Het is interessant bij Steiner na te lezen wat hij onder maan- en zonnekarma verstaat.

    1. henri

      Ik denk niet dat er een oorzaak in de toekomst ligt .

      Doch dat men een karma kiest waarvan het gevolg een verbetering is, zoals een genade ,een geschenk .

      “….men kan ook met oorzaken te maken hebben, waarvan de gevolgen in de toekomst zullen liggen .”

      Zie het verhaal van de blinde die jezus geneest , deze had gekozen voor een ziekte , om dan daarna er beter uit te komen .Jezus zei , het zijn niet uw vaderen, uw voorvaderen , of iets at gij uitgestoken hebt .

    1. henri

      Het is geen reclame , maar ik vindt ook wel dat het eigenlij zou moet horen tot het citaat .
      en ik zie het hier zo : als de oorzaak is de ziekte is ( vaak al gekozen in de voorgeboortelijke leven ) , het gevolg is genade die je krijgt (meestal in het volgende leven ) , soms reeds in dit leven . steienr wijst er vaak op dat alles wat gebeurt , in ons leven niet steeds als karma dient gezien te worden .
      Nieuw gemaakt karma is alom tegenwoordig , men kan soms laag vallen , na hoog gestegen te zijn ..droevig …maar waar !

Geef een reactie

