Men stelt zich het binnentreden in de geestelijke wereld veel te veel voor in de trant van een zintuiglijke ervaring, en daarom vindt men, dat wat men bij het lezen over die wereld beleeft, veel te veel op gedachtengangen lijkt. Maar met het ware opnemen in de vorm van gedachtengangen staat men reeds in de geestelijke wereld en heeft men zich nog slechts duidelijk te maken, dat men reeds ongemerkt beleefd heeft, wat men enkel als gedachtenmededeling meende ontvangen te hebben.
Bron: Rudolf Steiner – GA 13 – DIE GEHEIMWISSENSCHAFT IM UMRISS – bladzijde 49-50
Deze vertaling is van F. Wilmar uit de vierde druk van de Nederlandstalige uitgave – bladzijde 33
Eerder geplaatst op 30 juli 2012
Ja belangrijk om je dit te realiseren; en in je hart te dragen en in je achterhoofd te houden. Dit laat zich goed paren met de inhoud van Kerngedachten 78-84 van Rudolf Steiner: Bij het aanbreken van het tijdperk van Michaël (Dornach, 17 augustus 1924; let met name op het geel gearceerde). Essentiële notie bij de start van Michaëltijd 2014.
Interessant, John. Thanks, bro (even eigentijdse taal gebruiken 😉
De kosmische intelligentie van Michaël stroomde eens ( 12 de eeuw ) naar de aarde en zal nu ( van eind 19 de eeuw) terugstromen via de verankering van de’ dodekaëdrische liefdessteen in s mensenharten en ziel .
Dit is de betekenis van de Michaëlische Graal, als vernieuwde mysterie van de Graal tijdens de kerstconferentie van 1923/24 . R Steiner had als inwijdingsgraad het hoederschap van de Michaëlische Graal, net zoals Parcifal dat in de 9 de eeuw zijn geestelijke taak volbracht ( en Jozef van Arimathea in de 1 ste eeuw ) .
Wanneer , door het bewuste beleven van de Christus ipuls in de menselijke ziel , mensengedachten zich verenigen met wereldgedachten , en als mensenliefde en wereldliefde, mensenimaginatie en wereldimaginatie zich zullen verenigen staat de heilige graal voor ons die ‘gedachtelicht’ uitstraalt dat uit wereld-mensen-intelligentie, en wereld-mensen-gedachten bestaat . Om de heilige Graal in menselijke taal voor de ziel enigszins vertrouwd en begrijpbaar te maken werd het omschreven als de ‘ dodekaëdrische liefdessteen ‘ die op de bodem van de bewustzijnsziel werd gelegd …’ Zo werd het haast iets reëels en tastbaars en kon tot meditatieinhoud worden ( zie prokofieff)
“En wanneer jullie het , beste vrienden , zo in jullie eigen harten horen klinken ,dan zullen jullie hier een werkelijke vereniging van mensen voor Antroposofia grondvesten ; dan zullen jullie de Geest ,die in het lichtende ‘ gedachtelicht’ om de dodekaëdrische liefdessteen straalt , in de wereld uitdragen ,waar hij voor de voortgang van de mensenzielen , voor de voortgang van de wereld licht en warmte zal uitstralen ‘.[ R Steiner GA 260 en grondsteenmeditatie]
Voor meer over voorgaande
Zie hoofdstuk 3″ Het Michaëltijdperk en het nieuwe Graalsgebeuren [ Prokofieff : “Rudolf Steiner en de grondvesting van de nieuwe mysteriën” ]
Er is een boek van Prokofieff verschenen wat hij nog net voor zijn overlijden heeft voltooid. “das Michel-Mysterium.” ik heb hetal wel aangeschaft maar nog niet gelezen. Dat zal in komende herfstvakantie gebeuren.
Het boek waaruit Henri refereert was zijn eerste boek. En nu het laatste boek oa weer hetzelfde thema meer zeer verdiept.
Het laatste boek dat ik heb aangeschaft is dit , en vertaald in het nederlands , moet het ook nog lezen ..
http://www.denieuweboekerij.nl/het-mysterie-van-de-opstanding-in-het-licht-van-de-antroposofie
in de aanhang van dit laatste door Henri genoemde boek, de steen des aanstoots voor vele Judith von Halle fans.
Wie was judith van Halle? Mien
http://nl.wikipedia.org/wiki/Judith_von_Halle officieel, en gekleurd door mijn bril:
http://antropocalypse.blogspot.nl/2013/11/judith-von-halle-behrend-2013-2014.html
http://antropocalypse.blogspot.nl/2014/07/judith-von-halle-behrend.html
http://antropocalypse.blogspot.nl/2013/06/judith-von-halle-behrend-2012.html
Dat is iemand die stigmata’s in haar handen heeft, daar hebben we het wel eens eerder over gehad, en daar hield jij niet van, als ik me dat goed herinner….
Als kind heb ik veel sprookjes en de katechismus als gedachtegoed in me opgenomen, maar in mijn dagelijks leven blijven ze voor mij onwerkelijk, want ze plaatsen me tussen het vrouwelijke en mannelijke in. Terwijl ik ben opgegroeid met al de levensvormen om me heen, ben ik me gaan bekwamen in de materiële vormen om me heen. Deze staan naar mijn mening haaks op levens vormen. Het Kaïn en Abel verhaal staat er nog steeds garant voor! Wie kan dit gebeuren populariseren, opdat Eckard Thollle de kracht van het nu kan herschrijven
Walter