Verandering ondertitel Duitse citatensite

Beste lezers en lezeressen

De Duitstalige Steiner citatensite is nu bijna twee weken in de lucht en het loopt voor geen meter. Er zijn dagen bij dat er nul bezichtigingen zijn. Sommige dagen wordt het nog wel aardig bekeken, maar dan zijn het hoofdzakelijk Nederlanders of Belgen. Nauwelijks Duitsers, Zwitsers of Oostenrijkers. Ik heb al dadelijk in het begin een kort mailtje gestuurd naar de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse Antroposofische Vereniging en ook nog naar enkele Duitstalige weblogsites. Met de mededeling dat hun belangstelling voor de citatensite zeer gewaardeerd zal worden. Maar evengoed komt er zowat geen kip kijken.

Het is mogelijk dat de ondertitel van de site Zitate und Auszüge aus der Arbeit des größten Genies aller Zeiten de Duitsers tegenstaat. Ook hier waren wel enkele lezers die de titel minder geschikt vonden en dachten, dat sommigen zich er aan zouden storen. Daarom heb ik de ondertitel nu veranderd.

Zitate und Auszüge aus den Werken des großen Visionär, Denker und Reformer Rudolf Steiner

https://zitaterudolfsteiner.wordpress.com/

Met vriendelijke groet,

Ridzerd

34 gedachtes over “Verandering ondertitel Duitse citatensite

      1. Taalcorrecties:
        1. Bij openingsreactie: het woord ‘daar’ achter ‘leesmarkt’ plaatsen.
        2. Bij vervolgreactie: ‘ondertiteling’ moet zijn ondertitel.

    1. Ja, daar kon je wel eens gelijk in hebben, John. Ik zal het eens een tijdje aanzien, maar als ik er een stuk of honderd citaten op heb staan en de belangstelling is dan noch nihil ,dan stop ik ermee. Overigens wordt de Engelstalige site wel goed bekeken. Het wordt wel in ongeveer 120 landen bezocht. De Verenigde Staten is de grote koploper met 19.006 pageviews. Daarna United Kingdom 4729, daarna Australië 4172, daarna Canada 2307.
      Opvallend is dat van de Europese landen Roemenie de meeste pageviews heeft. Die komt op de vijfde plaats met 1791.
      Het totale aantal bezichtigingen is 46.390.

      1. Er is natuurlijk reeds een flink aanbod aan Steinerteksten in de Duitstalige wereld op internet en ‘real life’. Ik denk echt dat dat meespeelt.

      2. Dank je, John, Ik hoef overigens zelf niets bij te houden, ik kan die cijfers gewoon overnemen uit de statistieken van WordPress. Ze hebben ook netjes alle landen in volgorde van het aantal views onder elkaar staan. Bij WordPress hebben ze de zaken goed voor elkaar, vind ik.

  1. Haike

    Maar die titel is subjectief, en het komt wel heel dramatisch over.. Daar kan ik me wel van voorstellen dat het eerder afschrikt dan aantrekt. Plus dat er gedacht kan worden: “Als de titel van deze site al zo subjectief is, hoe objectief worden er dan de citaten geplaatst? Worden die dan door de beheerder helemaal uit hun context gerukt waardoor een totaal andere beeldvorming over Steiner ontstaat?” Ik denk dat de oprechte antroposoof daar niks mee te maken wil hebben… of mee geassocieerd wil worden… Zelf zou ik dat ook niet zo willen.

    Dus hoe goed en hoe groot jij Steiner ook vind, (wat natuurlijk prima is) laat aan een ander over om zelf zijn conclusies te trekken.

    Als je de titel aanpast in “Zitate und Auszüge aus den Werken des Rudolf Steiners”. Dan is dat veel neutraler en objectiever en kan de individuele lezer zelf wel bepalen hoe groot of hoe klein Steiner is/was, en de doorgewinterde Antroposoof kan niet naar zijn hoofd geslingerd krijgen dat hij/zij z’n gezicht laat zien op een site die niet objectief is. 😉

    1. Het is maar de vraag, Haike, of die titel wel zo subjectief is. Ik zie het eigenlijk gewoon als een feit, dat Steiner het grootste genie aller tijden is. En als ‘aller tijden’ wellicht wat overdreven is, dan in iedere geval wel van zijn eigen tijd. Zeylmans van Emmichoven noemde hem de grootste geest van zijn tijd.
      Dat staat weliswaar niet in onderstaand citaat van hem, maar wel elders in het boek waaruit dit citaat komt.

      https://ridzerdvandijk.wordpress.com/2013/06/21/f-w-zeylmans-van-emmichoven-over-rudolf-steiner-2/

      1. Haike

        Ja, dat kun je wel vinden, en het kan best dat Zeilmans dat ook zo vond. Maar dat zijn persoonlijke meningen, geen feiten. Laten we dan de Maestro er zelf maar bij halen: die legt in de “Filosofie der vrijheid” zeer behoorlijk uit wat objectief en subjectief is, en wat voor een weerslag dat heeft op de omgeving… verder is wat ik schrijf net zo goed subjectief…. 😊

  2. erik van doesburg

    Goedemiddag, In reactie op u mail. Hoop ik dat u uw goede werken in ieder geval in NL voortzet. k waardeer de mailtjes enorm. Met dank. Met vriendelijke groeten, Erik van Doesburg

    Date: Thu, 25 Sep 2014 13:08:26 +0000 To: erikvandoesburg@hotmail.com

  3. Vroeger op het schoolplein ” mijn pappa is de sterkste”. En hier ” mijn spirituele leraar is de grootste”. 🙂 objectief klinkt het in ieder geval niet, hoewel ik persoonlijk vind dat het wel waar is. Maar het gaat erom mensen op dat gebied de vrijheid te gunnen om zelf tot die conclusie te komen.

    1. Nu, sorry, dit slaat echt nergens op. Er is toch helemaal geen sprake van dat men door zo’n titel de mensen niet de vrijheid zou gunnen om zelf tot die conclusie te komen. Overigens heb ik vaak genoeg in uitspraken nota bene van Steiner zelf naar voren gebracht, dat velen zijn hele werk als bijgeloof en grote onzin beschouwen. Als ik dat dan schrijf, gun ik dan de mensen soms niet dat ze er anders over denken?

  4. henri

    Kijk , Steiner als genie neerzetten is niet juist en belachelijk , en als ‘visionair , denker, en transformr’ is wel juist maar ook erg ondermaats … . Het gaat in de eerste plaats om iets juist of iets niet juist .
    Ik lees juist nu bij Prokofieff , dat Steiner nog veel meer is, hij is zo een beetje te vergelijken met Boeddha ( en ook Christus) ,en werd ook overschaduwd door een boddhisattva wezen (Jozef Ben Pandira) , en eigenlijk mag e zeggen , zijn leven is te vergelijken met dat van Christus himself ! als je de zevenjarige levensloop doorleest . Hij bracht de inwijding van de Rozenkruisers, in de bewustzijnsziel via het eigen Ik mysterie, als OFFER (vandaar zijn vroege dood ) waardoor vanaf dan élke men die weg naar het geestzelf kon gaan .Dat is nog heel wat anders dan een visionair ,denker etc . Als je werkelijk wil weten wie Steiner was , lees dan het boek , ” Rudolf Steienr en de grndvesting van de nieuwe mysterieën ” van Prokofieff eens , deel 1 ,” Het mysterie van R Steienrs levensweg ‘ van p 23 tot 160 , een ware aanrader !!!

    1. Mien

      Hoi Ridzerd, misschien kun je inspiratie halen uit de brochure van de Kunsthal in Rotjeknor over het overzicht van het werk van Steiner: die tentoonstelling loopt tot 11 Jan! En dan kun je ook nog ff: Designing 007 over James Bond meepakken!
      Allebei de moeite waard. Mien

      1. Bedankt voor de tip, Mien, maar ik blijf lekker thuis. Al is mijn huisje nog zo klein, het is steeds mijn grootste vreugd om thuis te zijn.
        (Overigens is mijn huis niet eens zo klein, maar het moest rijmen. 😉

  5. Clasien Schuurman

    dag,kan het zijn dat er in duitsland toch anders tegen zoiets aangekeken wordt dan in nederland?ik had laatst een vriendin te logeren, uit munchen, al jaren zeer bezig met antroposofie. die zag dat ik naar die citatensite keek, en ze had er geen goed woord voor over.steiner op de computer, stukken tekst uit hun verband gerukt…..hoe dat in de rest van duitsland is, weet ik niet, maar in munchen, in de kring van mijn vrienden, kijken ze toch echt heel anders aan tegen sommige dingen.t was maar even een tip…..succes verder, dagdag clasien schuurman

    Date: Thu, 25 Sep 2014 13:08:28 +0000 To: clasienschuurman@hotmail.com

    1. Clasien, het is mogelijk dat men er in Duitsland heel anders tegenaan kijkt, maar ik maak uit je woorden op, dat je vriendin niet eens op deze citatensite iets gelezen heeft, maar wel direct een oordeel klaar heeft.
      Het is wel waar dat men lang niet alles van Steiner als citaten zonder de context kan plaatsen, maar er staat ook genoeg in zijn werk dat men heel goed zonder de context kan plaatsen. En zo denk ik er niet alleen over, maar ook verscheidene anderen, ook vaak degenen die veel meer van antroposofie weten dan ik.
      Bovendien staat bij vrijwel elk citaat een link naar de bron, waar men de hele voordracht of zelfs de hele serie voordrachten kan lezen.

      1. Uiteindelijk vind ik het toch maar een dom vooroordeel en ik dacht dat vooroordelen nu juist het allereerste is wat men volgens Steiner af moet leren.

      2. Haike

        Dat is nog maar de vraag of dat zo dom is… Het hardop uitgesproken woord werkt in de etherische wereld en kan opgenomen worden in de Akasha kronieken. Om die reden wordt in een boek als “Gesprekken met Müller” van Verena Staël von Holstein, er explciet om gevraagd om het hardop te lezen. Het geschreven woord werkt niet in de etherwereld.

      3. Ook Steiner zette zich in voor verspreiding van zijn geschriften en voordrachten in gedrukte vorm (boeken en tijdschriften); dit naast het gesproken woord. En tegenwoordig is er de combinatie en overgang van drukpers naar digitale publicaties. En ook dat weer gecombineerd met lezingen, gespreksronden (mondeling) enzovoort.

    2. henri

      Vroeger was Munchen een anti -Steiner gezindt bolwerk ( vanwege nazi s ) gericht want hij is daar moeten gaan lopen en moest zijn Goetheanum elders anders neerzetten .
      Er zijn inderdaad citaten die (ook hier) beter niet zouden staan , omdat ze inderdaad niet veel waarde hebben en tot hun ware recht komen ‘op zichzelve ‘daarom was ik er eerstens ook tegen van elke dag er een te zetten , maar ik kan er mij nu wel bij neerleggen . Doch door de band kan het er wel door . We zijn nu ook al 100 jaren verder dan in de tijd van R Steiner, en de geesteswetenchap is zo goed als ‘doodgetrapt’ , daarom zijn misschien zulke sites hoogst en brood nodig , keer het dus om !

  6. Haike, ik meen dat ik bij Steiner ook wel eens gelezen heb dat het bijvoorbeeld bij het zogenaamde ‘ voorlezen van doden’ (waar ik het overigens op deze site liever helemaal niet heb, omdat het mij niet geschikt lijkt zonder de context) helemaal niet uitmaakt of men dit hardop doet of alleen in gedachten. Helemaal zeker ben ik hier niet van, maar ik meen mij dit te herinneren.

  7. henri

    R Steiner wilde normaal NIET dat zijn voordrachten gepublieerd werden , en had slechts enkel boeken zelf geschreven ,waarin men de hele waarde van de antroposofie kon uit halen .
    zoals oa ‘ De wetenschap van de gehiemen der ziel ” Dat stencileren van de voordrachten gebeurde op aanvraag van de antroposofen zelf , die na zijn dood ruzie gingen maken om ‘ aan de haal te gaan ‘voor de uitgaven daarvan, maar niet gelukte dank zij Marie Steiner von Sivers aan wie Steien bevelen had gegeven omdat hij wel wist wat er ging gebeuren nadien .

    1. In de geschreven basiswerken van Steiner staat niets over opvoedkunde, niets over geneeskunde, niets over landbouw, architectuur. Kortom niets over de praktische toepassingen van de antroposofie. Dus als die voordrachten niet gedrukt zouden zijn, zouden we ontzettend veel niet gehad hebben. Als Steiner het werkelijk niet wilde, dat die voordrachten gedrukt zouden worden, dan had hij ook wel kunnen verbieden om stenografen toe te laten bij de voordrachten. Hij heeft alleen niet zelf het initiatief genomen, maar gewacht op aanvragen van de antroposofen zelf, zoals je ook schrijft.

      1. henri

        Er kunnen daar diverse redenen voor zijn, onder andere omdat Steiner niet bij machte was om al die voordrachten ooit te kunnen corrigeren op fouten , maar ook omdat ze door elkeen anders zouden geinterpreteerd worden , net zoals ‘zoveel antroposofen er zijn’ er nu een soort van ‘ eigen antroposofie is’ ,als het ware .
        Praktische dingen konden al lerend ook op schrift gesteld worden , door degenen die ermee aan het werk waren in de lescursussen ten tijde van Steiner, die alles zag en nazag wat er gebeurde en bij wie men met elke serieuze vraag terecht kon .

Geef een reactie

