Ziekteoorzaken: de meningen wisselen in de loop der tijden

Tegenwoordig komen de ziekten door de bacillen, zoals men vroeger zei, dat ze van God of de duivel kwamen. In de dertiende eeuw zei men dat de ziekten door God gezonden werden, in de vijftiende eeuw dat ze van de duivel afkomstig waren. Later heette het dan dat ze van “sappen” kwamen en tegenwoordig komen ze van de bacillen. Dat zijn de meningen, die in de loop der tijden elkaar afgewisseld hebben.

Bron: Rudolf Steiner – GA 120 – Die Offenbarungen des Karma – Hamburg 20 mei 1910 (bladzijde 106)

Ook te vinden in: Openbaringen van het karma (bladzijde 107) – Uitgeverij Vrij Geestesleven 1979

Eerder geplaatst op 6 juni 2012

3 gedachtes over “Ziekteoorzaken: de meningen wisselen in de loop der tijden

  1. Walter Hebing

    Hallo Ridzerd en John voor jullie tips, ik hoop dat het werkt!
    Het beeld wat dit citaat van Steiner schetst kan men doortrekken naar de huidige tijd, het heet nu allergie! In zekere zin ontwaart de God waar we vroeger alles aan toe dichtte en ontwaren de sappen en ontwaren de bacillen!
    Met andere woorden de mensheid heeft zich in de loop der eeuwen door zijn culturele ontwikkeling zo ver van zijn natuurlijke oorsprong verwijderd, dat de culturele omgeving voortaan een woordje meespreekt in de gezondheidstoestand van de mens.
    Een goed voorbeeld hiervan, hoorde ik via de radio. In Brazilië stonden jonge indianen te lonken naar de blanken aan de overkant va de rivier, ze wilde graag de felgekleurde T-shirtjes van de blanken. Echter direct contact met hun blanke broeder kon weleens hun dood betekenen, door de bacillen die blanken bij hun dragen. Anders gezegd: Natuurvolken zijn zeer kwetsbaar! Eeuwenlang gezond leven in een oerwoud is geen punt, maar door dirkte contact met een blanke broeder op aarde kan zomaar een hele stam ziek worden en sterven.
    Zijn blanke broeder draagt waarschijnlijk culturele bacillen met zich mee, die een natuurvolk niet kan verdragen en blanke pasgeborenen blijkbaar ook niet meer.
    Dat geeft toch minstens stof tot nadenken over onze levenswijze! Tijdens mijn leven ondervond/vind ik zoveel onlogische praktijken van de mensheid dat ik wel moest zoeken naar de Bron van dit alles. Steiner zegt aan alle zichtbare en tastbare ligt ’n geest aan ten grondslag, ben ik helemaal met hem eens. Maar dan?
    Het leven op aarde is(naar mijn mening) ontstaan uit diverse geesten, waardoor de levensgeest op aarde gestalte kreeg! Ik ben dus op zoek naar de logos van de Levensgeest, voor de basis ervan heb ik het symbool ontworpen, voor het realiseren ervan heb ik Steiners oudleerlingen spreuk gebruikt.
    Ik wil de geest van de mens weer terug in de fles krijgen, het heeft geen zin om de dag te beschouwen vanuit het verleden, immers de manifestaties van de dag ontlenen hun bestaan aan het ochtendgloren.Steiner benadrukt dat we kranten moeten blijven lezen, echter ik zou zeggen kijk naar de zon en ontmoet de dag! Ik kan dit wel luchtig zeggen, maar weet dat niets moeilijker is dan dat. Het kan namelijk zeer pijnlijk voor je ogen zijn, maar als je ontspannen bent en de juiste blik op de zon werpt, verschijnt er voor de zon een soort lens, die je ogen beschermd. Ik weet niet of het fenomeen bekend was bij Steiner, maar weet wel dat mijn Ziel die blik in de zon, vaak niet aandurft, mijn lichaam verzet zich er dan tegen, het lijkt een beetje op een kind dat aan je mauw trekt om aandacht, maar je bent te bezig om er aandacht aan te schenken en het kind van je afschudt.
    Genoeg over hierover.
    Ik ben benieuwd naar het resultaat!
    Groetjes Walter

  2. Walter Hebing

    Voor ingewijden is mijn begeleidend profiel prima gelukt, echter ik moest even zoeken om het profiel leesbaar te krijgen, met de rechtermuisknop op het symbool klikken en op openen in een nieuw venster klikken. En alles wordt leesbaar!
    Vanuit het tweede couplet van Steiners spreuk, reageer ik op Steiners citaten, ik wil dat couplet namelijk helder krijgen?
    Groetjes Walter

Geef een reactie

