Imponderabilia: onweegbare zaken; onmeetbare invloeden

Tot ongeveer zijn zevende jaar is het kind een nabootsend wezen. En ik zeg dit getal zeven echt niet uit een of andere mystieke neiging, maar omdat de tandenwisseling werkelijk een belangrijk punt is in de hele levensontwikkeling van het kind. – Het kind leert door nabootsing de bijzondere aard van zijn bewegingen, ook zijn taal; het ontwikkelt zelfs op deze wijze de vorm van zijn gedachten. Omdat de samenhang tussen de omgeving van het kind en het kind zelf niet enkel van uiterlijkheden afhankelijk is, maar onmeetbare invloeden (Duits: Imponderabilien) in zich bergt, moeten ouders en opvoeders, die in de omgeving van het kind leven, zich ervan bewust zijn dat het kind zich aanpast aan wat de volwassenen in zijn omgeving niet alleen uiterlijk doen – niet alleen wat ze zeggen -, maar wat ze ervaren, wat ze voelen, wat ze denken. Men gelooft dat gewoonlijk niet in onze materialistische tijd, dat er ook een onderscheid is met betrekking tot de vorming van het kind, of we ons in de nabijheid van een kind aan edele of onedele gedachten overgeven, omdat men de samenhangen in het leven alleen vanuit het materiële beziet, en niet hoe de dingen met onweegbare factoren samenhangen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 297a – Erziehung zum Leben – Amsterdam, 28 februari 1921 (bladzijde 53-54)

 Eerder geplaatst op 1 juni 2012

3 gedachtes over “Imponderabilia: onweegbare zaken; onmeetbare invloeden

  1. Lucies

    Dit citaat is voor mij van grote waarde en bevestigt dat ik mij daar altijd van bewust ben geweest in mijn 40 dienstjaren binnen het openbare kleuter- en basisonderwijs!
    De waarde van ´voorbeeld- zijn´ voor kinderen, zowel in doen en laten als in handelen, denken, voelen en willen! Dank je, Rudolf Steiner!

  2. Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik dank Rudolf Steiner ook uit de grond van mijn hart voor alle mooie en nuttige inzichten die ik van hem mag leren.
    Als pianolerares kan ik die inzichten goed gebruiken en probeer ze zo goed mogelijk toe te passen. Ik ben nog volop lerende (met mijn 58 jaar) 🙂

  3. Walter Hebing

    Die Ridzerd toch, hoe krijgt ie het voor elkaar?
    Ik vind Steiner in dit citaat wel erg kort door de bocht gaan!
    Immers noch van ouders, noch van pedagogen, kan men verwachten dat ze verantwoordelijk of pedagogisch kunnen handelen tegenover welk kind dan ook!
    De aarde is door de eeuwen heen zo vervuild geraakt, dat geen enkele mens in staat is zowel de psychische als fysieke omgeving van een kind, dusdanig naar ’n willekeurig kind te vertalen, opdat het hart en ook de Ziel zich eraan kan overgeven!
    Denk aan een kind als aan de Paus! Echter elk kind heeft aan de paus een streepje voor!
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s