Zeker, er zijn vaak mooie grondbeginselen met betrekking tot opvoedkunde naar voren gebracht. Er wordt bijvoorbeeld terecht opgemerkt: Ja, het onderwijs heeft toch zulke principes als “men moet niets van buitenaf in de kinderen proppen; men moet alles wat men de kinderen wil bijbrengen, uit hun eigen aanleg en capaciteiten naar boven halen.” Zeer juist, een uitstekende basisregel – maar abstract en theoretisch. En zo zien we dat veruit het meeste van onze levenspraktijk in abstracties, in theoretische programma’s is opgesteld. Want wat men nodig heeft om zoiets uit te voeren als het uit de individualiteit halen van wat het kind in zich ontwikkelen moet, daarvoor heeft men werkelijke mensenkennis nodig. Menselijk inzicht, dat tot in alle diepten van de mens gaat. Een zodanige mensenkennis kan echter de wetenschap, die tot op heden in de moderne beschaving voorhanden is, ondanks haar grote triomfen, niet geven.
Bron: Rudolf Steiner – GA 297a – Erziehung zum Leben – Amsterdam 28 februari 1921 (bladzijde 51)
Eerder geplaatst op 30 mei 2012
Ook dit citaat van Steiner is paradoxaal! Immers hoe kan “n mens zichzelf tot voorwerp van zijn zienswijze maken? Steiner geeft toe dat zijn Bovenzinnelijke inzichten ontleent zijn aan het leven hier op aarde! Immers nergens anders kan men die inzichten verwerven!
Met ander woorden: Het zinnelijke gaat aan het bovenzinnelijke vooraf! Dat betekent dat het zinnelijke op aarde eerst moet deugen, alvorens het bovenzinnelijke kan deugen! Isis zegt ook vanuit het bovenzinnelijke op aarde te handelen!
De levensgeest heeft ultieme verfijningen om aan de mens op aarde iets duidelijk te maken, ik hoop ze ooit toe te kunnen vertrouwen aan deze pagina, immers dit is ook maar een medium en verdraagt lang niet alles.
Groetjes Walter
Nieuwe test