Feiten kan men niet bewijzen  

Feiten kan men niet bewijzen, men kan ze slechts beleven. Daarmee is iets buitengewoon belangrijks gezegd over de logica, maar men moet zich eerst van dit belangrijke overtuigen. Als het nooit ter wereld zou zijn gebeurd, dat iemand een walvis gezien zou hebben, dan zou niemand kunnen bewijzen dat een walvis bestaat. Uit alle kennis die hij heeft zou hij nooit het bestaan van een walvis kunnen bewijzen, want een walvis is een feit en feiten kan men niet bewijzen, maar kan men alleen ervaren.

Bron: Rudolf Steiner – GA 62 – Ergebnisse der Geistesforschung – Berlijn, 7 november 1912 (bladzijde 64)

Eerder geplaatst op 17 mei 2012

5 gedachtes over “Feiten kan men niet bewijzen  

  1. Een mooi verkort/ingehouden Steinercitaat welke uitnodigt, naar mijn idee en in mijn beleving, tot lezen van de gehele voordracht waaruit het is gehaald. (Nog niet vertaald naar het Nederlands naar mijn weten.)

    Raakt natuurlijk direct aan problematiek aan de orde gesteld bij kennistheorieën. Bij zijn beschouwingen over de filosofie, psychologie en wetenschapsopvattingen van Franz Brentano wees Steiner met name op een in de wetenschapsfilosofie regelmatig behandeld correspondentie beginsel tussen begrippen en waarnemingen (waarnemingsobjecten) en tussen waarnemingsuitspraken (oordeelvellingen; samengestelde begrippen) en waarneembare werkelijkheid/werkelijkheden of ervaringsfeiten. Vergelijkingsmateriaal: Correspondentietheorie (Wikipedia).

    1. Ik heb toch iets gevonden wb vertaling naar het Nederlands van GA 62.
      Waarschijnlijk niet compleet maar deelpublicaties: GA 62 De beeldentaal van de sprookjes (VGL)
      en GA 62/63 Leonardo, Michelangelo, Rafael (PEN)

  2. Walter Hebing

    Dit is een moeilijk te begrijpen citaat van Steiner, immers een Walvis gezien te hebben is nog wel duidelijk verifieerbaar, maar wat te denken van Ufo”s, Mariabeelden die huilen en last not least “God”?
    Dit citaat lijkt op het verhaal van de ongelovige Thomas! Eerst zien en dan geloven! Verreweg het bekendst is de passage waarin de discipelen de opgestane Jezus hebben gezien. Tomas was hier niet bij en kon het niet geloven. Hij zei: “Alleen als ik de wonden van de spijkers in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, zal ik het geloven.” Een week later verscheen Jezus weer; ditmaal was Tomas er wel bij. Jezus zei tegen hem: “Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.” Tomas antwoordde: “Mijn Heer, mijn God!” Jezus zei tegen hem: “Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.”

    Als ik iets van Steiner lees over de ontwikkeling van de mens(heid), kan ik er niets van geloven, noch beleven! Veel van zijn spreuken ervaar ik wel als deel van mijn zijn. Bijvoorbeeld: “In de verte der levenswegen moet weerspiegelen wat in het dierbare huis der jeugd als zegel van het echte mensenwezen in het hart werd geprent”.
    Als zegel van het echte mensen wezen heb in het dierbare huis van mijn.jeugd heb ik “God” ingeprent gekregen.Ook het antwoord op de vraag:
    Waartoe zijn we op aarde? We zijn op aarde om God te dienen en daardoor gelukkig te zijn!
    Echter gaandeweg mijn leven zijn veel mensen en instanties, die zich voordoen,als in Naam van God handelende door mij afgedaan als charlatans. Zijn dragers van het verkeerde woord! Steiner is naar mijn mening teveel met de ziel van de mens betrokken, waardoor de hartbetrokkenheid van mensen teveel in het nauw gedreven wordt!
    Immers het nu is het resultaat van hartbetrokkenheid van al hetgeen een hart heeft! En die betrokkenheid kan gemanipuleerd worden door ’n ziel!
    Ik ben geboren in een tijd, waarin het leven van elke dag nog centraal stond.
    Nu leef ik in een tijd waarin bijna elke vakman vervangen is door een robot, dat geeft toch een wezenlijk andere ervaring! Nog even dan is de gehele mens gerobotiseerd! Welke ervaring van de mens is dan nog wezenlijk voor verte des levenswegen? Een walvis zien behoord dan waarschijnlijk tot het verleden, net als al zijn voorgangers!
    We laten kinderen niet meer gedijen in hetgeen de natuur ze biedt(te gevaarlijk). we laten ze liever gedijen in de digitale wereld die de cultuur ze biedt,(een wereld waarvan de meeste van ons niets begrijpen).
    Het zal mijn tijd wel duren, zegt men dan!
    Voor ’n kind zal een walvis in het echt via het glas van een cruiseschip ongeveer dezelfde ervaring opleveren als via het glas van een tv scherm of een computerscherm. Voor het kind dus echte ervaringsfeiten!
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. henri

      “Walter Hebing schreef”
      Steiner is naar mijn mening teveel met de ziel van de mens betrokken, waardoor de hartbetrokkenheid van mensen teveel in het nauw gedreven wordt!”

      Met het hart kan je maar denken als de ziel gebannen is . De ziel is lucifer en uit Lucifer verschijnt de Ahriman in ons , onze dubbelganger .
      Dat Steiner zo intens met de ziel betrokken is, zal zijn omdat wij als gehele mensheid de ziel dienen af te leggen, nl te ‘louteren’ en dan verkrijgt de (gehele) mensheid de toestand van het manas , of de Heilige Geest , dat zal pas zijn na het 4 de cultuurtijdperk en volledig na de eropvolgende tijdperken tot aan het nieuwe Jeruzalem (de Jupiterfase van de aarde )

  3. Walter Hebing

    Met andere woorden Henry: “De mens is gekaderd in tijdperken”, Dat gaat er bij mij niet in! Ik wil/kan niet wachten tot het Laatste Oordeel. Ik heb de “Goddelijke” Vrijheid om dit kader te doorbreken, in belang van de ontwikkeling van al het leven op aarde!
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s