Techniek/Inspiratie

De mens van tegenwoordig gelooft dat zich alle techniek – telegraaf, telefoon, stoomkrachtgebruik enzovoort – zonder het deelnemen (Duits: Mittun) van geestelijke wezens voltrekt. Dat is echter niet het geval. De voortschrijdende ontwikkeling van de mensheidscultuur gebeurt, zelfs als de mens daarvan niets weet, ook door het meewerken van geestelijke wezens (Duits: Elementargeistern). En het is niet – zoals de moderne, materialistische mens zich voorstelt – alleen maar wat de mens als gedachte van zijn hersenen “uitgezweet”  (Duits: ausgeschwitzt) heeft, wat hem ertoe geleid heeft, telefoon en telegraaf te construeren, stoommachines over de aarde en over de akkers te rijden, maar alles wat de mens op deze wijze doet, staat onder invloed van elementaire spirituele wezens. Die werken en helpen overal mee. Op dit gebied leidt de mens niet alleen, maar hij wordt geleid. In de laboratoria, in de werkplaatsen, in het bijzonder overal waar het inventieve verstand werkt, daar zijn de inspirators bepaalde elementaire geestelijke wezens.

Bron: Rudolf Steiner – GA 177 – Die spirituellen Hintergründe der äußeren Welt – Dornach, 6 oktober 1917 (bladzijde 68)

Zie ook: Geest en techniek

4 gedachtes over “Techniek/Inspiratie

  1. henri

    Bijgevolg zullen wetenschappers die de ziel , en ook het astrale lichaam waarin deze ziel leeft , niet aanvaarden , ook nooit aanvaarden dat de elementale wezens al het werk doen . Ook zij bezitten geen stoffelijk lichaam zoals de mens, maar leven toch evengoed in ons midden . De gnomen in de aarde , de undinen in het water , de elven boven de aarde , de sylphen in de lucht .

  2. Haike

    Het geldt ook niet alleen voor de techniek en machines. Er blijft geen steen op elkaar staan, als het huis waarin je leeft, niet verbonden is met een elementair wezen wat de boel in de gaten houdt.

  3. Walter Hebing

    Ik vindt dit citaat dubbelzinnig en gevaarlijk! De atoombom is niet door mensen ontworpen, maar door de elementaire geestelijke wezens! Met andere woorden: De mens is er niet verantwoordelijk voor!
    Jammer dat Steiner niet levend in ons midden is, want dan had ik hem onmiddellijk met zijn uitspraken geconfronteerd. En in deze context van het dagelijks nu gebeuren laten omzetten.
    Ik ben nu op pagina 68 van zijn boekje: De Geestelijke Leiding van Mens en Mensheid! Wat mij opvalt in het boekje is tweeledig, namelijk, Het pasgeboren kind en de Christen Impuls. In wezen heeft Steiner gelijk dat deze twee scharnieren: Het Levend zijn op aarde vorm proberen te geven! Echter de inhoud die Steiner er aan geeft is naar mijn mening, niet lading dekkend!
    In wezen zegt Steiner hier! Onder leiding van elementaire geestelijke wezens bouwt de mensheid aan zijn eigen graf, in de oudheid was het alleen voor de Elite, de Koning, enz. Nu voor ons allen!
    Ik opper weleens dat een kind vanuit de kosmos naar de aarde is gekomen om te voelen wat leven inhoudt. Maar wordt voortdurend in zijn ondernemingen onderbroken door zijn moeder! Pas op! Niet doen! Dat is gevaarlijk! enz.enz.!
    Als kind klom ik in de toppen van een boom en zwaaide met de top net zolang tot ik de top van een andere boom te pakken had en begon er weer mee te waaien naar de volgende top. Als kinderen maakte we er een spel van, wie het snelst aan de andere kant van een bos was, gelukkig was er nooit een moeder(ouder) bij! Die vrijheid had ik, tijdens mijn kinderjaren! Wat een gedoe in de huidige tijd, ik heb wat preken gehouden ten opzichte van de zogenoemde natuurbeschermers, om ruimte voor kinderen in een bos te verkrijgen! Er mocht eens een takje afbreken, een kikker gedood worden, enz.
    Kinderen zijn massaal het digitaal tijdperk ingejaagd en hebben nog nauwelijks bindingen met de natuur op aarde! De natuur op aarde lijdt eronder, want waarvoor zou ze haar best nog doen op aarde, als geen kind er meer aandacht aan besteedt?
    In wezen is elke moeder van de aarde vervreemd, de angst die ze haar kind inboezemt is in werkelijkheid haar eigen angst! Ik denk dat de kern van het Bijbelse Adam en Eva verhaal is! Vrouwen leven over het algemeen bij leven van de dag! Mannen spinnen hele verhalen rondom het gebeuren van de dag!
    “Echter de dag biedt meer dan de mensheid vermag”, in die zin heeft het vrouwelijke zich door het mannelijke laten verleiden, niet voor het innerlijk leven(kind), wat ze zelf baart, maar voor de vormgeving ervan! Ze laat zich gebruiken! Zogenaamd uit Liefde voor haar man, echter het tegendeel krijgt vorm, waar haar kind(toekomst) de dupe van wordt!
    Een dominee uit Haarlem schreef de column die mijn ziel raakte:
    Door de eeuwen loopt een draad,
    die van vrouw naar vrouwen gaat.
    Veel verloren, iets gewonnen,
    alles is in die draad gesponnen.
    Hoe we door de wereld gaan,
    deze draad leidt ons bestaan.

    Door de wereld loopt een draad,
    die van hand naar handen gaat!
    Afgebroken, nieuwe knopen,
    struikelen op beter hopen.
    Wolken, winden, zon en maan,
    onze draad zal verder gaan

    Door de wereld loopt een draad,
    die van hart naar harten gaat.
    Zo verbonden in het leven,
    zal die draad ons richting geven.
    Waar zoveel vrouwen voeten gaan,
    zal het wad vanzelf ontstaan.
    Ik geloof niet in de laatste regel van zijn column, maar rest is volgens mij waar! Ik wil het wad op aarde vormen, waar vrouwenvoeten zich door gedragen weten! In wezen is het Arameens Onze Vader van Jezus er de motivator van!
    Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
    Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
    Bundel uw licht in mij – maak het nuttig.
    Vestig uw rijk van eenheid nu,
    uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
    Voed ons dagelijks met brood en met inzicht.
    Maak de koorden van fouten los die ons vastbinden aan het verleden,
    opdat wij ook anderen hun misstappen kunnen vergeven
    Laat oppervlakkige dingen ons niet misleiden.
    Uit u wordt geboren:
    de al werkzame wil,
    de levende kracht om te handelen,
    en het lied dat alles verfraait, en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt.

    Dit Onze Vader laat me toe, deel te nemen aan het leven en mijn innerlijke stem ruimte te geven in mijn dagelijks zijn, in samenspraak van al wat leeft! Het doet een beroep op de Goddelijke Kracht van de dag! En verlost me van de keten uit mijn verleden, opdat ik mijn medemens oprecht ontmoeten kan!
    Vriendelijke Groet
    Walter Hebing.

  4. Jammer dat Steiner niet levend in ons midden is, want dan had ik hem onmiddellijk met zijn uitspraken geconfronteerd. En in deze context van het dagelijks nu gebeuren laten omzetten.

    Geniaal die Walter🙂

Geef een reactie

