Over woede en strijd tegen de antroposofie

Antroposofie is altijd ten opzichte van zaken die op hun gebied volkomen terecht optreden, in een typische positie. Antroposofie is eigenlijk vanuit zichzelf geheel niet twistziek. Ze erkent graag alles wat binnen de horizon optreedt waarin het gerechtvaardigd is. Zo zal ze binnen de horizon, waarin het terecht is, natuurlijk ook de psychoanalyse erkennen. Maar antroposofie moet de dingen uit de gehele menselijke natuur, uit een totale verklaring van de wereld zoeken, moet dus in zekere zin de kleine kringen, die op enigszins dilettantische lekenwijze ook tegenwoordig door wetenschappers gedreven worden, in grotere kringen betrekken. Ze heeft dan ook geen reden om strijd te voeren. Ze sluit alleen dat wat eenzijdig verklaard wordt in een grote cirkel in. Ze begint daarom in de regel niet uit zichzelf te redetwisten. Maar de anderen strijden, want die willen bij hun eigen kleine kring blijven. Die zien op hun manier alleen wat in deze kleine kring is. En omdat hen dat wat in een wijdere horizon ligt en hen eigenlijk in feite zou kunnen stimuleren, helemaal niet bijzonder aanlokt, wijzen ze het woedend af. Zodat de antroposofie meestal genoodzaakt is zich tegen die eenzijdigheden te verweren, die hen aanvallen. Dit is wat met name tegen dergelijke tijdstromingen, zoals de psychoanalyse, gezegd moet worden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 303 – Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens -Eine Einführung in die anthroposophische Pädagogik und Didaktik – Dornach, 26 december 1921 (bladzijde 72)

Advertenties

10 gedachtes over “Over woede en strijd tegen de antroposofie

  1. Goede procesbeschrijving van Steiner, over waarom en waardoor, vroeg of laat, nogal wat mensen, met name vertegenwoordigers van allerlei denk- en tijdstromingen, diep geneigd kunnen zijn om zich tegen antroposofie en antroposofische inhouden te keren. In dit verband, in bovenstaand Steinercitaat wordt over psychoanalyse gesproken, kan worden herinnerd aan een deel van een gesprek dat eens plaatsvond tussen Sigmund Freud en Carl Jung, eerder genoteerd in deze reactie in de reactieruimte onder een eerder weergegeven Steinercitaat op deze site (Rudolf Steiner over psychoanalyse, 20-7-2013).

    Freud tot Jung, opgetekend door Jung en gememoreerd in John Gray’s boekwerk ‘Het onsterfelijkheidscomité – Wetenschap en het wonderlijke streven de dood te overwinnen’ (2011):

    Mijn beste Jung, je moet me beloven de seksuele theorie nooit op te geven. Die is het allerbelangrijkste. want weet je, we moeten er een dogma van maken, een onneembare vesting.’ Hij zei dit met grote emotie tegen me. […] Nogal verbluft vroeg ik (Jung) Freud: ‘een vesting waartegen?’ Waarop hij antwoordde: ‘Tegen de zwarte moddervloed’ – en hier aarzelde hij een ogenblik – ‘van het occultisme’.

    Aan seksualisering van wereldbeelden en leefpatronen zag Steiner Freuds uitgangspunten en referentiemateriaal verbonden. Zie: Die Haltbarkeit seiner Theorie. Actueel vergelijkingsmateriaal: Sexualisering en Pornoficatie (2008) (Youtube).

    Hier een interessante documentaire over Freud. Alweer van 27 jaar terug (1987), maar zeker wel inhoudelijk relevant:

  2. Volgens mij komt Rudolf Steiner hier met een typische drogreden om het gebrek aan erkenning proberen te verklaren.

    Het wegblijven van erkenning voor Rudolf Steiners gedachtegoed heeft ook niks te maken met het al dan niet open staan van de gemeenschap voor spiritualiteit. Een spirituele leraar zoals Jiddu Krishnamurti mocht bijvoorbeeld wereldwijd wel op erkenning rekenen van het publiek, maar ook van de academische en de religieuze wereld.

    Tegenstanders van de antroposofie zijn in de samenleving overigens miniem vertegenwoordigd, omdat Steiners gedachtegoed niet interessant en actueel genoeg is (uitgezonderd voor aanhangers).

  3. henri

    Krisnamurti was niet zo gevaarlijk voor al de uitwassingen der waarheid aan het licht te brengen als de antroposofie van R Steiner dat wel is geweest tot op de dag van vandaag en steeds zal blijven zijn :

    Men leze hier een en ander daarover :

    http://users.telenet.be/antroposofie/vanaf40/b68/brug68htm.htm#km

    Volgens Lazarides is met de Krishnamoerti-zaak een verdringing van de antroposofische impuls begonnen. Dat de mensheid terug wakker wordt voor de geestelijke wereld is een ontwikkeling die niet tegen te houden is, ook niet door de tegenmachten. Wat zij wel kunnen doen, is de ontwikkeling afleiden naar een ander spoor en iets anders in de plaats stellen, in ’t Frans : diversion en substitution .

  4. @Pieter HA Witvliet

    Men heeft je de voorbije jaren op verscheidene blogs en forums erop gewezen dat men het irritant vindt dat jij steeds maar met linkjes komt strooien zonder inhoudelijk aan discussies deel te nemen.

    Je zegt dat je niet over me praat, maar je hebt nog maar net een zoveelste weblog opgestart waarop het uitsluitend over mij gaat. Het is zorgelijk dat je dat zelfs niet meer ziet. Je hebt ondertussen al meer dan honderd blogberichten over me geschreven, waarvan de meeste gewoon identiek hetzelfde zijn.

    Ik heb je al eens gezegd dat het erop lijkt dat je door me geobsedeerd bent en ik heb toen eens opgelijst hoe vaak je me noemt. Het was aanzienlijk veel en ondertussen is daar nog heel veel bijgekomen. Ik heb er hier een stukje over geschreven: http://www.antroposofia.be/ramondejonghe/?p=4820

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s