Harmonie tussen de materiële cultuur en het leven in de geestelijke wereld

Tegenwoordig kondigt het morgenrood van het zesde na-Atlantische beschavingstijdperk zich reeds aan. Want wat op een bepaalde tijd in de ontwikkeling van de mensheid moet ontstaan, komt langzamerhand tot rijpheid in de voorafgaande tijd. Wat zich tegenwoordig reeds kan beginnen te ontwikkelen, is het opzoeken van de draad, die de twee zijden van de menselijke inborst verbindt, de materiële cultuur en het leven in de geestelijke wereld. Daartoe is nodig, dat aan de ene kant de uitkomsten van het geestelijk schouwen worden begrepen, en aan de andere kant in de waarnemingen en ervaringen van de zintuiglijke wereld de openbaringen van de geest onderkend worden. Het zesde beschavingstijdperk zal de harmonie tussen die twee tot volle ontwikkeling brengen.

Bron: Rudolf Steiner –  GA 013 – Die Geheimwissenschaft im Umriss  (bladzijde 298). Vertaling F. Wilmar (Vierde druk, bladzijde 181, laatste bladzijde van hoofdstuk IV).

Eerder geplaatst op 14 februari 2012.

6 gedachtes over “Harmonie tussen de materiële cultuur en het leven in de geestelijke wereld

  1. Walter Hebing

    Die Ridzerd toch! Alweer plaatst hij een citaat van Steiner, die mijn ziel te denken geven! In Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, niet Amen, maar Samen! Ik kan me voorstellen dat de menselijke geest iets plant! Echter de oorsprong van alles is de Goddelijke Geest ofwel het Zonnelicht, die in baarmoeder aarde het leven deed ontstaan, in die geest neemt de baarmoeder van de zoogdieren en de mens het over!
    De ontwikkelingsweg die Steiner hier beschrijft is een weg over de ruggen van dieren en mensen.
    Ik weiger te geloven dat het menselijk bewustzijn zich ontwikkelt en wel om velerlei redenen, ten eerste in elke mens is de Goddelijke kern aanwezig! Ten tweede, de materie ontwikkelde zich via mineralen, plant en dier, tot mens, dankzij het licht van de zon!
    Ten derde Steiner gaat mee in de boodschap van God ten opzichte van Adam en Eva, namelijk: Mens gij zijt uit stof ontstaan en tot stof zult Gij wederkeren!
    Ten vierde: Als je om je heen kijkt, zie steeds meer materiële manifestaties
    de menselijke geest, terwijl de mens geschapen is om rentmeester te zijn over het zich openbarend leven, vanuit de materie!
    Ten vijfde: Als de door de mens geschapen materie mij dwingt om binnen de paden van hun zijn op aarde te opereren, kan ik beter van de aarde wegwezen! Mijn Goddelijke Kern gaat dan voor de aarde verloren!
    Ten vijfde: Het vrouwelijke en het mannelijke is in principe één, namelijk de Androgyne mens. Niet de mens ontwikkelt zich, maar alles om hem/haar heen!
    Laat ik het hierbij laten!
    Groetjes Walter.

  2. Corrie van der Zee

    Dag Ridzerd. Nogmaals hartelijk dank voor het werk en de moeite die je je getroost. Ik heb er veel aan.
    het citaat van 11-4 heb ik niet kunnen vinden op blz.293 in de vertaling van Wilmar, maar ik heb een oude druk.
    Staat het wel in hoofdstuk V1 “Heden en toekomst der wereld en mensheids ontw.?” Aan het eind?

    1. Dag Corrie, ook dank voor de interesse. Sorry, ik heb het er niet duidelijk genoeg bij gezet. Die bladzijde 293 verwijst naar de duitse uitgave van GA 13 op internet. In de vertaling van F. Wilmar staat het op de laatste bladzijde van hoofdstuk IV, bladzijde 181 (vierde druk).
      Ik heb het er nu op de blog bij gezet.

Geef een reactie

