Sociale moraal is een plant, die zijn wortels heeft in de schoolklas

Sociale moraal is een plant, die zijn wortels heeft in het schoollokaal, waar de kinderen tussen hun zevende en veertiende jaar onderwezen worden. Zoals een tuinman kijkt naar de bodem van zijn tuin, zo zou de menselijke samenleving moeten kijken naar de bodem van de school, waarin de kinderen van deze leeftijd worden onderwezen, want daar ligt de basis voor alle moraal, voor al het goede.

Bron: Rudolf Steiner – GA 304 – Erziehungs- und Unterrichtsmethoden auf anthroposophischer Grundlage –  Kristiania (Oslo), 24 november 1921 (bladzijde 179)

7 gedachtes over “Sociale moraal is een plant, die zijn wortels heeft in de schoolklas

  1. cisca

    Hoe te denken over de wortels en de bemesting bij de OUDERS, met alle “verworvenheden” van het eerste decennium van de 21e eeuw?
    Een bijzonder zware opgave.

    1. Ja, men krijgt toch eigenlijk bij het lezen van Steiner over opvoedkunde heel sterk het gevoel dat we als ouders of opvoeders of onderwijzers zowat alles fout doen of in ieder geval zeer gebrekkig. Zo las ik laatst bijvoorbeeld ergens dat het spelen met een blokkendoos voor kleine kinderen niet zo goed is, want dat zou te intellectueel zijn. Nu ja, wat moet je daar mee? Ik kan toch niet tegen mijn dochter zeggen dat ze haar zoon niet met een blokkendoos moet laten spelen? Ik peins er niet over, ik zou ook niet weten hoe ik dat uit moest leggen.

  2. cisca

    Ridzerd,

    Precies 93 jaar geleden hield hij deze voordracht en hij sprak toen een hoop, een wens uit:……….zo ZOU de menselijke samenleving moeten kijken naar de bodem van de school……Dus ook toen al begon de bodem te “vervuilen”. Vanzelfsprekend is het een waarheid als een koe maar kom er maar eens mee aan, NU.
    Jouw blokkendoos is helaas herkenbaar, ik zou heel wat dogmatische en fanatieke opvattingen kunnen noemen die ik heb meegemaakt tijdens de vrije school periode van m’n zoon en dochter.
    Daarom, blijf direct bij de bron en stoor je niet aan “blokkendozen” e.d.,
    die voortkomen uit roomser dan de paus willen zijn; ’t gaat niet om UITERLIJKHEDEN!
    Cisca

    1. Ja, helemaal mee eens, Cisca. Zo heb ik eens gehoord dat er wel eens moeders Steiner wilden spreken, alleen maar om te vragen wat voor kleur lint ze het beste in het haar van hun dochter konden doen. Over roomser dan de paus gesproken…

  3. Bernard Heldt

    IK neem aan dat Steiner hier bedoelt dat de morele ontwikkeling van kinderen sterk wordt ondersteunt door de uitgangspunten, de visie, van de school. De basis zou je kunnen zeggen. Als de school kinderen ‘hun eigen mens’ wil laten worden – “worden wie je bent ” – en daar de ‘bodem’ voor biedt, wordt een gezonde morele ontwikkeling op gang gebracht. Dat is de gedachte.
    Overigens: ik heb als kind oneindig met blokken gespeeld en gebouwd. Tantes die dat zagen knikten mijn moeder veelbetekenend toe, herinner ik me nog. Ik heb van mijn intelligentie nooit enige last gehad. Laat je kleinkinderen vooral véél met blokken spelen, Ridzerd!.

  4. De ‘blokken’ leveren al snel wat vooroordelen op. Het gaat niet om de blokken waar een kind naar hartenlust mee kan stapelen om ze vervolgens om te gooien en weer op te bouwen en dat eindeloos lang.
    Steiner doelde meer op het feit dat wij allereerst ‘gehelen’ waarnemen en daarna pas de delen. Het vermogen om van het geheel naar de delen te kunnen gaan is een vermogen van het Ik. Nu, dat heeft een kind nog niet zo snel; dus geef eerst die ‘gehelen’; pas later mogelijkheden om vanuit de delen weer iets op te bouwen.
    Bij legpuzzels is het nog duidelijker: een ‘boerderij’ puzzel. Als er een koe in de wei moet komen: dan een hele koe; pas later een koe die opgebouwd is uit vele stukjes.
    Steiner koppelt deze gezichtspunten, wanneer hij over spel spreekt, een aantal keren aan het ‘atomistisch’ wereldbeeld: alles zou slechts bestaan uit elementen. Wij weten dat bv. de stoffelijke elementen van het lichaam zich voegen in een groter geheel: dat van het etherlijf.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s