Waarom is alle rampspoed over de aarde gekomen?

We kunnen vragen: Waarom is alle rampspoed over de aarde gekomen, die over de aarde is uitgebroken? Ja, de uiteindelijke oorzaak is toch dat de interesses van de mensen zo eng geworden zijn, dat ze nauwelijks boven het meest alledaagse uitgaan. Natuurlijk, als de mens ophoudt zich voor de sterren te interesseren, dan begint hij zich voor cafégepraat te interesseren; als de mens ophoudt de betrekkingen tot de hogere hiërarchieën in gedachten te overzien, dan begint in hem het verlangen om zijn tijd met alledaagse spelen te verspillen. Men hoeft enkel naar de interesses te kijken, welke de leidende kringen van de mensheid vervullen, zie eens naar wat deze mensen van ‘s morgens tot ’s avonds doen! En als men dit met begrip bekijkt, dan zal men zich niet verbazen dat er zo’n debacle over de mensheid is gekomen, als er heeft plaatsgevonden. De mensen zijn tegenwoordig immers blij als ze over het een of ander alleen een met een paar woorden omschreven idee winnen kunnen! Ze zijn blij als ze op gemakkelijke wijze het een of ander omvatten kunnen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 190 – Vergangenheits- und Zukunftsimpulse im sozialen Geschehen – Dornach, 30 maart 1919 (bladzijde 103)

11 gedachtes over “Waarom is alle rampspoed over de aarde gekomen?

  1. henri

    ‘Geef het volk brood en spelen’ is nog steeds de leuze voor de huidige leidende kringen , de voetbalbond als nieuwe God en het elftal als nieuwe Goden .

  2. baldu

    Hallo Henri

    Klopt ook wel, en is al heel oud.
    Ik zie echter een godheid de laatste jaren groter worden die van subtiel tot heel radicaal ingrijpt in het menselijk bewustzijn.
    Namelijk dat wat men ‘social media’ noemt, vooropgegaan door de zogenaamde mobiele telefoon die er niet meer is om te telefoneren.
    Ik wil hierover niet al te uitgebreid ingaan echter een paar voorbeelden noemen:

    Een ander voorbeeld:
    Het laatste: < het regent en er rijdt iemand gehelmd voorbij op een bromfiets, ineens stopt hij, de telefoon gaat kennelijk. Deze wordt
    uit de jaszak gehaald en er wordt door de spleet van de helm geroepen "wacht even" , de helm wordt terwijl de brommer nog ronkt nogal bruusk van het hoofd getrokken en boven op het hoofd gezet, er is immers nergens anders plaats. "Ja, hier ben ik" zegt de jongen.. "waaaat, praat eens wat harder, kan je niet verstaan". Met het geknetter onder hem en de afgod in zijn hand kan ik het hele gesprek volgen want hij heeft de speaker aanstaan. Het gaat 'ergens' over wat belangrijk is kennelijk, er zou een nieuwe app zijn……….die kun je kopen en downloaden. ..Hij is wel bereikbaar voor die dingen, gelukkig maar. 24/7? Geen idee!!.

    groet
    Baldu

    1. Hallo Baldu, aan de andere kant moet ik zeggen dat ik zo’n smartphone toch wel zeer leuk vind. Ik heb er nog niet zo lang een, maar ik vind het werkelijk fantastisch zo veel mogelijkheden zo’n apparaat heeft. Als telefoon gebruik ik hem maar heel weinig, maar wel voor zeer veel andere dingen, zoals: muziek luisteren, fotocamera, videocamera, e-mail checken, zaklamp, rekenmachine, notitieboek, wekker, whatsapp, weerbericht. En dan heb ik het nog niet eens over internet, wat in feite een superencyclopedie is.
      Internetten doe ik overigens meestal liever op een groter scherm, dus tablet of desktopcomputer. Maar het is toch handig dat je het altijd bij de hand hebt, al is het dan wel een klein scherm. Ik kan me dus goed voorstellen dat massa’s mensen verknocht zijn aan hun smartphone. Het zal wel weer niet goed voor de geest zijn, maar bij de antroposofie is zowat alles verkeerd, jammer dan, een mens kan nu eenmaal niet in een klap een heilige worden.

      1. Haike

        Ridzerd, fijn dat je zo kan genieten van je smartphone, niks mis mee. Maar volgens mij ben je net als ik van een generatie die het jarenlang zonder PC en mobiele apparatuur deden dus overleven zonder die dingen doe je ook wel, dat is mag ik aannemen een vast staand feit. Technisch gezien zeer vernuftig wat er allemaal mee kan, het is bewonderenswaardig, dat valt niet te ontkennen. Maar noodzaak? Die is volgens mij niet aanwezig. Blijft over de verleiding het gemak, plus dat het ook als status verhogend wordt ervaren als je er mee rond loopt. enz..

        Maar ik denk wel dat Ahriman de mensen daarmee wel aardig in de tang heeft, want het heeft ook een keerzijde zoals alles, telefoonnummers worden opgeslagen in het geheugen van de telefoon niet in je eigen geheugen. En alles wat je niet meer gebruikt, niet meer traint, onderhoudt, trekt zich terug…

      2. Haike, Steiner noemt ook ergens bioscoop en schrijfmachine en andere machines als zaken waarmee Ahriman mensen in de greep zou krijgen. Dus met computers en internet enz. zal dat dan wel niet veel anders zijn. Maar aan de andere kant is het wel zo dat via internet wereldwijd een enorme hoeveelheid kennis en informatie voor de mensen beschikbaar is. Niet in de laatste plaats de antroposofie. Denk alleen al eens aan het zowat complete werk van Steiner dat in het Duits op internet staat. En ook in het Engels is er heel wat. Voor mijzelf is het in ieder geval een belangrijke impuls geweest om mij meer met antroposofie bezig te houden. Zeer terecht zeg je dat alles een keerzijde heeft, maar die keerzijde is volgens mij niet internet, smartphone enz. op zichzelf, maar alleen de manier waarop de mensen het gebruiken.

      3. Haike

        Ja en die twee; film en type machine zitten nu al in 1 apparaat; de laptop. En met elk apparaat is een wezen verbonden, anders zou het überhaupt niet kunnen functioneren ook daar is Steiner heel duidelijk over.

        Daarmee is internet en alles wat daar mee te maken heeft, niet zomaar een dood ding, waar het alleen maar aan de mens ligt, wat daar wel of niet mee gebeurd. Het is een samenspel tussen die twee. Waarbij ik denk dat wij nu nog de bepalende factor zijn, maar voor hoe lang nog.. En ik denk dat dat afhankelijk is van of we ons zelf de kritische vraag stellen wanneer en hoe gebruik ik mijn apparatuur, en is het echt nodig. Zie dit overigens niet als een pleidooi tegen internet, en aanverwante of zo, want ik maak er zelf ook regelmatig gebruik van, maar ik denk niet dat het ongevaarlijk is.

      4. Bert

        Beste Ridzerd,

        Ik kijk dagelijks uit naar je Steinercitaten !!! En lees ze ook vaak op mijn smartphone, geweldig toch?!
        Als Steiner nog zou leven zou hij er vast gebruik van hebben gemaakt, dus niks mis mee. Ook hier geldt weer: het gaat er maar om of je er verantwoord gebruik van maakt en een ieder voor zich moet dan maar uitmaken wat verantwoord is.

        Groet,

        Bert.

      5. Heel fijn te horen, Bert, dat je de citaten op prijs stelt. Dan doe ik het niet voor de kat zijn viool. 🙂 Ja, ik denk ook wel dat Steiner gebruik zou hebben gemaakt van de hedendaagse elektronica. Groet, Ridzerd

  3. henri

    “de antroposofie is zowat alles verkeerd”

    De mensen zelf maken er wat van ,niet de antropsofie hoor !
    En eche ware antroposofen zijn heden ook al ver zoek !

    1. Haike

      Dan zullen we toch eerst vast moeten stellen wat een zogenaamde “Echte Antroposoof” is…

      Ik zou de definitie ervan niet weten, en ik denk ook niet dat het in het dagelijks leven zo werkt. Ik weet in mijn directe privé omgeving genoeg mensen die lid zijn van de club, zoals ik dat zelf ook ben, maar die zichzelf of een ander geen Antroposoof noemen. Ik geloof ook niet dat ik ooit een uitspraak of een tekst bij of van Steiner ben tegen gekomen waaruit blijkt dat de ware Antroposoof zus of zo zou moeten zijn…. nou heb ik bij lange na niet alles gelezen van Steiner dus het kan ook aan mij liggen…

Geef een reactie

