De herinnering verdwijnt, de vruchten blijven  

Foutje: deze blog was bedoeld voor morgen 1 januari 2015, maar ik heb per abuis 2014 ingevuld. Nu ja, dan zoek ik voor morgen wel een andere.

De indrukken, welke een mens uit ondervonden belevenissen verkrijgt, verdwijnen geleidelijk uit zijn geheugen, echter niet de vruchten ervan. Men behoudt geen herinnering aan alle ervaringen die men als kind heeft gehad bij het leren lezen en schrijven. Maar men zou in het geheel niet kunnen lezen en schrijven indien men deze ervaringen niet zou hebben gehad en indien haar resultaten niet behouden zouden zijn gebleven in de vorm van bekwaamheden. En dat is de omvorming welke de geest met de schatten van het geheugen bewerkstelligt. Hij laat alles wat kan leiden tot het vormen van beelden van op zichzelf staande gebeurtenissen aan zijn eigen lot over en put er slechts de kracht uit om zijn bekwaamheden te vergroten. Daarom is het zeker dat geen enkele belevenis onbenut voorbijgaat: de ziel behoudt de herinnering er aan en de geest onttrekt er datgene aan, wat kan dienen om zijn capaciteiten te vergroten, zijn levensinhoud te verrijken. De menselijke geest groeit door het verwerken van hetgeen beleefd wordt.

Bron: Rudolf Steiner – Theosofie – vertaling H.G.J. de Leeuw (bladzijde 64)

Duitstalig: GA 9 – Theosophie (bladzijde 29-30)

Geplaatst bij WordPress 23 december 201

2 gedachtes over “De herinnering verdwijnt, de vruchten blijven  

  1. Nou laat ik dan ff alleen op het menselijke fysieke niveau trekken. Het is dus niet alleen maar de tand des tijds, en het voort schrijden der jaren dat ik me sommige dingen niet, of slecht herinner.

  2. Als ik iemand theoretisch zou moeten uitleggen hoe ik mijn veters elke morgen gedachteloos strik, dan kom ik niet erg ver, of ik moet het nog eens bewust eens over doen in werkelijkheid of in me in gedachten elke handeling voorstellen. Zo is het ook met autorijden, zat ik destijds nog te zweten bij het een bocht omgaan, terugschakelen, gas minderen, omgeving letten etc. Verworven vermogens zijn erg handig en inderdaad veel ervan is gewoon vergeten.

Geef een reactie

