Gezelligheid en eenzaamheid

Zoals de mens hier leeft, ritmisch, tussen waken en slapen, zo leeft hij in de andere wereld zich in zichzelf terugtrekkend en in gezelligheid met andere zielen; tussen gezelligheid en eenzaamheid ritmisch afwisselend, zo is het leven in de hogere wereld, en hoe we in de hogere wereld leven, dat hangt ervan af hoe we ons hier voorbereid hebben.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Düsseldorf 27 april 1913 (bladzijde 315)

23 gedachtes over “Gezelligheid en eenzaamheid

  1. Wat een leuk bericht. Het woord gezelligheid is niet wat je verwacht van Steiner. Gezellig met z.n allen in de geestelijke wereld.
    Bijna zin om er ook nu even heen te gaan. Gezellig even babbelen met mijn twee broers die daar al zijn, met mijn ouders.
    Even ouderwets gezellig bij elkaar komen om ervaringen uit te wisselen.
    De daar tegenover staande eenzaamheid kan ik mij ook wel voorstellen. Het terugtrekken in jezelf….Daarna een gezellige wandeling met verwante zielen.
    Groet,
    Jan.

  2. Dacht even aan een reclameboodschap van de wereld draait door haha ook aan een vriend die vrij bewust in de wereld staat. Deze vriend vind het vreemd als iemand tegen hem zegt “laten we wat gezelligs doen” met andere woorden…..nu is het niet gezellig en we moeten iets gezelligs er van maken en nu Steiner die dus oppert over een gezellig samen zijn….leuk toch !

  3. leonieheine

    Het slaat niet op dit bericht wat ik jou nu toestuur…. maar zou het interessant vinden wat de leden hierover te zeggen hebben. Hartelijke groet en een fijne dag verder, Leonie

    Date: Tue, 26 Nov 2013 06:01:50 +0000 To: leonieheine@msn.com

  4. Bernard Heldt

    Welk Duits woord heb je met ‘gezelligheid’ vertaald, Ridzerd? Ik denk dat het eerder iets in de trant van ‘uiteenzetting met anderen’ zou moeten zijn, wat we ons daarvan ook mogen voorstellen . . . .

    1. Ik zou net antwoorden, Bernard, maar Michel Gastkemper heeft het al gedaan. Bedankt Michel.
      Overigens heb ik het altijd zeer opmerkelijk gevonden dat Steiner ook in het “gewone” leven veel van gezelligheid hield. Hij was om zo te zeggen altijd de hort op en hij vloog van hot naar haar. Hoe hij daarnaast nog zo’n duizelingwekkende hoeveelheid dingen kon bestuderen en van alles aanpakte, daar verbaas ik mij nog altijd over.

  5. De Duitse passage is makkelijk terug te vinden via de link die Ridzerd geeft, Bernard:

    ‘Wie der Mensch hier lebt, rhythmisch, zwischen Wachen und Schlafen, so lebt er in der anderen Welt sich in sich selbst zurückziehend und in Geselligkeit mit anderen Seelen; zwischen Geselligkeit und Einsamkeit rhythmisch wechselnd, so ist das Leben in der höheren Welt. Und wie wir in der höheren Welt leben, das hängt ab davon, wie wir uns hier vorbereitet haben, so wie ich es vorhin ausgeführt habe.’

    Het betreft een voordracht in Düsseldorf op 27 april 1913, zoals Ridzerd aangeeft. In de inhoudsopgave staat hier echter bij: ‘Hörernotizen’. Op bladzijde 367 vind je dan over ‘Textgrundlagen’:

    ‘Die Mitschriften und Notizen, die der Herausgabe dieser Vorträge zugrundeliegen, sind von sehr unterschiedlicher Qualität. Sie wurden von verschiedenen Teilnehmern gemacht, deren Namen nur zum Teil bekannt sind und die alle keine Berufsstenographen waren. Die Texte dürfen deshalb nicht als wörtliche Wiedergabe des gesprochenen Wortes angesehen werden, sondern sie sind eher Referate der Vortragsinhalte. Insbesondere die Notizen von den Vorträgen in Wien 21. Januar 1913, in Breslau 5. April 1913, in Düsseldorf 27. April 1913 und in Straßburg 13. Mai 1913 sind frei wiedergegebene Vortragsinhalte und teilweise lückenhaft.’

  6. Bernard Heldt

    Voor zover ik me van mijn middelbare schooltijd herinner, betekent Geselligkeit ‘sociaal leven’. Ik herinner me de zinsnede uit ‘Wort und Satz’ – Biene sind gezellige Tiere, vertaald als: ‘bijen zijn sociale dieren’. De leraar Duits vestigde nog speciaal onze aandacht op deze betekenis van het woord ‘gesellig’.

  7. henri

    ‘eenzaamheid’ versus het zich één voelen en begrip hebben voor anderen

    ‘eenzaamheid’ in het leven na de dood betekent alleen maar op je eigen aangewezen ,zijn, zelfs niet het bestaan van anderen kennen , is hetzelfde als dood in de fysiek- zintuiglijke wereld

    “There is something of a similar nature to death in the supersensible world, yet it is quite different from death as we know it. One would have to call it in human language, loneliness. Death can never mean the annihilation of something that takes place in the supersensible worlds, but loneliness does arise. Loneliness in the supersensible world is comparable to death here. It is not destruction but it is far more intense than loneliness as we know it on earth. It takes the form of looking back upon one’s own being. One only knows what this fully means when it happens, that is, to know nothing except to know about oneself.”

    [ As here we live rhythmically between waking and sleeping, so in the other world life alternates between withdrawal into ourselves and sociable intercourse with other souls. As I have described above, our life in the higher worlds depends on how we have prepared ourselves here on earth.”]

      1. henri

        Ridzerd ,

        Het was alleen het maar om na te chekken hoe het in zijn betekenis is weergegeven in een andere taal zoals hier ‘sociable intercourse’ , ideaal is natuurlijk in het duits , maar ik doe het in het engels omdat ik geen duits geleerd heb en machtig ben , kan het wel verstaan in die mate waarin de woorden gelijken op nederlands maar ook daar geraak ik niet zo ver mee met antroposofische termen . Mijn engels is ook niet zo erg uitgebreid hoor , moet daar ook nog heel wat opzoeken .

  8. Bernard Heldt

    Ik ben blij met de bijdrage van Henri. een Engelse vertaling werpt vaak een goed licht op wat het in het Nederlands zou moeten zijn, zo ook in deze betekenis van ‘gesellig’.
    Het probleem met Duits en Nederlands is, dat er veel woorden zijn die op elkaar lijken, maar echt iets anders betekenen. Met een check in het Engels kom je daar uit.

  9. henri

    Wat ik wel leuk vindt is dat als je zo een citaatje alleen op zich leest je dan (soms) anders geneigt bent te reageren dan wanneer je gaat kijken naar de tekst of de voordracht waaruit ze komen en er een beetje in leest en dan reageert ,en hier kwam oa uit ( engelse citaat) dat eenzaamheid in de wereld na de dood iets anders betekent dan op aarde , want ‘eenzaamheid’ staat hier in tegenstelling tot ….sociaal contact of gezelligheid .of .hoe je het dan ook heten mag .
    Die vergelijking met bijen is heel mooi vindt ik een bij is nooit alleen ,alleen als ze op zoek gaat naar honing of haar weg verloren geraakt is .

  10. Bernard Heldt

    Het lastige met het weergeven van begrippen uit een andere kosmische realiteit, is dat we niet anders kunnen dan begrippen en taal te hanteren uit onze fysieke werkelijkheid. We zijn lichamelijk gemaakt uit en voor de aarde, ook onze hersens. Volgens mij heb je kunstzinnige vormen van taal nodig om enigszins die andere kosmische realiteit te benaderen. Ik weet bijna zeker dat het voor Steiner een enorme worsteling moet zijn geweest om iets uit zijn ervaringen over te brengen, zó dat de essentie ervan in ons gewekt kan worden. We zouden eigenlijk alle fysieke begrippen los moeten kunnen laten om die essentie tot ons door te laten dringen.

  11. Walter Hebing

    Nu ik dit alles lees, vraag ik me af waar Steiner in essentie mee bezig is geweest, de mens te dienen of het leven op aarde? De mens gebruikt maar tien procent van zijn hersenen, al het overige wordt gebruikt door het leven op aarde. De schakel tussen leven en dood, althans vanuit het Goddelijk principe gezien, Steiners woorden, ervaar ik andersom, namelijk men peurt uit het leven iets voor het geestelijk leven in het hiernamaals, in die zin voorbijgaand aan de verantwoordelijkheid voor al het leven op aarde van elke dag. Immers het leven kent geen tijd, de tijd die we ons als mens gunnen, is in wezen een interen op het leven op aarde. De gevolgen ervan worden steeds zichtbaarder, echter de mens ziet zijn medemens niet als zijn gelijke, doch zal hij met zijn medemens moeten dealen, om samen het Goddelijke te bereiken, pas dan kan de evolutie van het leven op, onder en boven de aarde plaatsvinden.
    Talig kan de mens zich niet ontleden, immers in den beginne was er Het Woord, het Woord was bij God, het Woord is God en het Woord is vleesgeworden. Jullie buigen voor Steiners teksten, echter hij boog voor Jezus, weliswaar niet in zijn teksten, maar toch!
    Taal is een verzameling van woorden en eenieder maakt er gebruik van, doch de dag biedt meer dan de mens vermag, laat dit besef tot de kern van onze ziel doordringen.
    Groetjes Walter

  12. Cisca

    Walter.
    Deze morgen. terwijl mijn twee pups in de kamer spelen – ook dat is Leven! – lees ik weer met een zorgvuldige interesse jouw commentaar en haal er deze zinsnede uit: ……jullie buigen voor Steiners teksten, echter hij boog voor Jezus (die in ons zijn uitstraling heeft, voeg ik eraan toe)…….
    Cisca, een medemens

  13. Beste mensen,

    Ik heb met een stijgende verbazing en verwondering alle berichten ontvangen en gelezen die binnenkwamen en die allemaal betrekking hadden op één woord: gezelligheid/Geselligkeit.
    De teksten in Nederlands, Duits en Engels vlogen mij om de oren.
    Het is bijzonder dat de schriftgeleerden( dit bedoel ik nu even niet degenererend!) alle teksten paraat hebben en met elkaar in debat gaan over een simpel woord. Het kan verhelderend werken en wellicht een beter begrip doen ontstaan maar tegelijkertijd heeft het ook iets engs.
    Iedere profeet, iedere wijsgeer heeft zijn volgelingen die steeds weer alles vastleggen wat de meester heeft verkondigd. Vervolgens zijn dat vaststaande feiten waar nooit meer aan getornd mag worden en de schriftgeleerden zijn de behoeders. Ik hoef de voorbeelden niet te vermelden. Antroposofie is een schatkamer waar we onze ervaringen aan kunnen toetsen, waardoor we met meer bewustzijn in het leven kunnen staan. Vergeet echter niet te leven! Je inzicht is pas echt van betekenis als het mede door eigen ervaring kan worden onderbouwd.
    De woorden van Walter en Cisca troffen mij:” jullie buigen voor de teksten van Steiner, echter hij boog voor Jezus die in ons zijn uitstraling heeft.

    Ik probeer nu zelf op -nieuwebroederschap.blogspot.com -nooit iets te schrijven of te beweren als ik het niet zelf ervaren heb. We kunnen elkaar helpen door ons kwetsbaar te durven opstellen en elkaar te ondersteunen door te verhalen over eigen ervaring en het inzicht dat daardoor is ontstaan. Vervolgens…… kan je het dan toetsen aan de antroposofie.
    Hoe ingewikkeld de teksten voor ons ook kunnen zijn… wijsheid ligt vooral in de eenvoud….het alledaagse leven… en alles wat het ons schenkt met bewondering gadeslaan. Naast de teksten ligt vooral daar een bron van wijsheid die zich iedere dag weer vernieuwd.

  14. henri

    Steiner zei eens tot de jongeren op een voordracht ‘ probeer het eens te weten te komen , tot welke stroming behoor je ? ‘ Ze hadden 3 maanden om het te weten, want er waren volgelingen van hem , antroposofen , rozenkruisers en volgelingen van Manu .

    1. Dank je wel Henri !
      De drie stromen hebben elkaar veel te bieden. Inderdaad als je weet in welke stroom je staat zal het oordeel mild zijn. Je kunt je dan wel verbazen
      over de weg van de ander.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s