Uitwassen van het materialisme

We moeten het materialisme niet als iets slechts beschouwen, want het is mede inbegrepen in het goddelijke scheppingsplan en heeft doel en bestemming in de wereld als geheel.

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – München 5 december 1907 (bladzijde 283)

Nogal een twijfelachtig citaat, vind ik zelf, maar ik had geen tijd om wat beters te zoeken. Maar als men bedenkt dat oorlog, misdaad en alle ellende grotendeels voortkomt uit of beter gezegd veel te maken heeft met het materialisme, dan is het in feite wel een kwaad. Op zich is het geen kwaad, maar waar het toe kan leiden wel. Om een uitspraak van Geert Wilders te parafraseren: ‘Ik heb niets tegen het materialisme, maar wel tegen de uitwassen van het materialisme.’

7 gedachtes over “Uitwassen van het materialisme

  1. Haike

    Heeft Wilders dat gezegd? Nou, dat is dan voor mij de eerste keer dat ik iets zinnigs uit zijn mond heb vernomen. En ik vind het verder geen twijfelachtig citaat; en we hebben het er wel eens eerder over gehad; doordat kwaad en goed bestaan, ben ik als mens in staat (in de gelegenheid) om een keuze te maken tussen die twee.

    Zou maar een van deze twee bestaan, dan valt er ook niks te kiezen. En voor degene die hierin menen te lezen dat ik daarmee het kwaad wil rechtvaardigen, een bestaansrecht wil geven, nee, zeker niet.

  2. errantenl

    Het heeft o.a. te maken met de interpretatie van het woord materialisme, wat je volgens mij het beste als neutraal kunt gegeven voor deze tijd kunt beschouwen, maar vooral met wat we er als mensheid mee doen in deze tijd waarin de materiële wereld ons belangrijkste werkveld is. Het hangt er dus vanaf hoe je ermee omgaat als mens of het naar goed of naar kwaad neigt.

    1. Haike

      Ik denk dat dat een hele grote rol speelt; hoe ga je met e.a. om. Zo kwam ik erachter dat niet alle “bijna dood ervaringen” positief zijn, of verlopen. Er zijn ook ervaringen dat men heel ver weg licht ziet, wat zich steeds meer terug trekt, en duisternis die toeneemt en omvattend is. Zo’n ervaring komt zonder uitzondering voor bij mensen die hier heel sterk bezig zijn met materie. Geld, Carrière, en er ook een hele materialistische levensbeschouwing/zienswijze op na houden.

      Kennelijk spiegelt de houding die je hier hebt, zich in een tegengestelde ervaring daar.

Geef een reactie

