Wanneer eenmaal van geesteswetenschappelijk standpunt uit de menselijke gezondheid verzorgd zal worden, dan zal individueel te werk moeten worden gegaan

Richten wij het oog op het gebied van de natuurgeneesmethode. Men heeft gevonden dat de vele ziekten van de tegenwoordige tijd te wijten zijn aan de hedendaagse cultuur. De strijd om het bestaan laat de mensen nauwelijks tot rust, nog veel minder tot gezondheid komen. Men gelooft, doordat onze voorouders zo volledig in de natuur leefden, in frisse lucht, niet beperkt door de kleding, met eenvoudige voeding, dat dit doorslaggevend zou zijn geweest voor hun gezondheid. En omdat de medische wetenschap in veel gevallen niet meer het juiste kan vinden, gelooft men dat een terug naar de natuur, een leven met de natuur het gezondste zou zijn. Men neemt aarde, water, lucht en warmte en gebruikt die in alle denkbare gevallen. Maar daarbij bedenkt men niet dat de mens een individueel wezen is, dat niet meer met alle elementen verwantschap heeft. Bij menigeen zijn zonnebaden totaal ongeschikt; bij een ander kunnen waterkuren grote schade veroorzaken. Wanneer eenmaal van geesteswetenschappelijk standpunt uit de menselijke gezondheid verzorgd zal worden, dan zal individueel te werk moeten worden gegaan. Dan zal ieder dat ter genezing krijgen, wat voor zijn innerlijke natuur, zijn temperament, zijn hele karakter, zijn geestelijke aanleg gezond en gunstig is.

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – Berlijn 3 maart 1909 (bladzijde 554-555)

Eerder geplaatst op 21 september 2011.

Advertenties

26 gedachtes over “Wanneer eenmaal van geesteswetenschappelijk standpunt uit de menselijke gezondheid verzorgd zal worden, dan zal individueel te werk moeten worden gegaan

  1. Cisca

    Ridzerd,

    Wat ik gisteren al schreef geldt feitelijk ook voor vandaag.
    Ik ga niet oplepelen wat R.St. over deze tijd, over de aarde-ontwikkeling in ’t algemeen heeft gezegd, maar zonneklaar is dat we op ’t diepste punt (in tijd uitgedrukt: veel jaren te gaan) van het MATERIALISME, op bijna alle gebieden, zowel geestelijk als lichamelijk, zijn beland,
    Nu nadert het ge-theoretiseer zijn einde want ’t uur van de waarheid is aangebroken: ZIE de mens naast je en als je R.St. waarachtig hebt begrepen kun je in de omstandigheden die zich aan je voordoen – aftasten wat de mens tegenover je beweegt én begrijpt – zijn woorden (R.St.) in jouw woorden omzetten. Dus laten we ons vooral begrijpelijk maken en geen woorden als Ahriman, zonne- en maantoestanden, persoonlijk karma, groepskarma etc. gebruiken.
    Praktijk, praktijk en nog eens praktijk.
    Iedere dag is een oefening (ben geen vos die de passie preekt), maar de essentie van een-mens-zijn ligt ten diepste hierin.
    Verrassend vaak hoe een ander reageert als je hem aanspreekt of iets voor hem doet, spontaan, en dit alles niet eenmalig!! ER ZIJN VOOR DE ANDER.
    Laten we een soort “voorportaal” zijn waarin we zoveel kracht ontwikkelen dat we een eerste bijdrage leveren aan wat onze grote vriend bedoelt:
    een INDIVIDUELE benadering.

    Ridzerd, heb grote waardering voor je want jij bent toch maar die mens die een ander mens aanzet zich te uiten!

    1. Michel, dank voor de links. Ik had ze nog niet gelezen. We mogen wel oppassen, straks gaan de mensen nog zeggen: bij die antroposofen is zowat alles verkeerd, ze zijn nog puriteinser dan een zwarte kousenkerk. 😉

  2. Haike

    Ik zat al te wachten, wanneer komen ze nou eindelijk weer met dat verhaal dat het de antroposofen zijn die schuldig zijn. Het is namelijk geen nieuws, het is oude koeien uit de sloot trekken. Het is namelijk helemaal niet de eerste keer dat er richting de antroposofie gewezen wordt, als er weer nieuws is over mazelen.

  3. Goed dat je hier op wijst Michel. En dat wel onder het bovenstaand Steinercitaat. In Steiners tijd werd veel gebruik gemaakt van kuuroorden. Die bestaan nu nog natuurlijk, maar hoofdaccent ligt tegenwoordig bij medicijngebruik en inenting. Met name dat artikel van Trouw vind ik interessant, dat van de Volkskrant is me te kort en te algemeen gesteld en suggestief van karakter; in zijn huidige vorm althans. Misschien komen ze nog met een update.

    Trouw: ‘In de tien voornaamste Nederlandse ‘steinersteden’ is het aantal gevaccineerde kinderen lager dan gemiddeld.’.

    Hmm Steinersteden(?) en dan een keur daaruit, namelijk de tien voornaamste… Hoe scoort Rotterdam in dit opzicht? Low I presume. Mevrouw Dupuis (VVD, Eerste Kamer) stelt zich in dezen niet echt op als een goed geïnformeerde en weldenkende liberaal, vind ik. Haar partijgenoot Schippers toont zich in dit opzicht verstandiger, maar gaat naar mijn idee way out grenzen te buiten als het om homeopathie gaat: ‘Door Schippers verdwijnt homeopathie uit schappen’ (Nu.nl, 19-6-2012).

  4. De berichtgeving in Trouw is behoorlijk feitelijk en accuraat. Geen wonder dat ze het vandaag prominent op de voorpagina van hun papieren zaterdageditie hebben gezet, in koeienletters. De anderen volgen dit alleen maar en schrijven het over. Interessant is het feit dat dit ‘onderzoek van Trouw op basis van gegevens van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)’ is gebeurd: ‘De grootste groep niet-inenters bestaat volgens het RIVM uit antroposofen.’ En: ‘Volgens het RIVM is ongeveer een vijfde van alle niet-inenters van reformatorischen huize.’ Dat is inderdaad opvallend nieuws. De zin: ‘Deze aanhangers van de filosoof Rudolf Steiner (bijvoorbeeld bekend van de vrije scholen) zijn van mening dat een uitgebalanceerd voedingspatroon voldoende weerstand biedt tegen een kinderziekte als mazelen’ is afkomstig uit de mond van één moeder die ze geïnterviewd hebben in het grote artikel in katern De Verdieping. Dat lijkt me wat mager als onderbouwing van deze bewering.

    1. Een deel van vrije school ouders zien zichzelf niet als antroposofen en/of willen niet als zodanig worden aangeduid. Is dat nog uitgefilterd door RIVM en CBS? Waarschijnlijk niet. Denk dat ik voordat ik naar arboretum Trompenburg afreis eerst nog een dagblad Trouw zaterdageditie aanschaf.

    2. Dat interview met vrije school ouder Yolande te Giffel gelezen. (‘Wat is er mis met de mazelen, dagblad Trouw, bladzijde 10 en 11 van bijlage De Verdieping). Met bepaalde uitspraken van haar ga ik zeker niet mee. Haar opmerking bijvoorbeeld over kinderen die via een keizersnee ter wereld moesten komen:

      “‘Het linkt misschien een beetje hard, maar een kind mag best een beetje leren vechten.’ Dat gevecht begint volgens haar al bij de bevalling. ‘Het is natuurlijk niet makkelijk je dat geboortekanaal uit te werken, hé. Kinderen die met behulp van een keizersnee zijn geboren, hebben wat dat betreft al een achterstand. Die hebben minder hoeven knokken.'”

      Tja. Er zal maar sprake van een stuitligging zijn of iets dergelijks ten tijde van de geboorte; ‘fijn’ voor moeder en kind…, dan kan een keizersnede toch echt op zijn plaats zijn. Kwam noodzakelijkerwijs zelf ook ter wereld via zo’n ingreep. Niks achterstand. Maar foei, niet van begin af aan dwarsliggen John! Altijd was je al zo!

      En van haar omarmen van een volgende opvatting van Mellie Uyldert ben ik ook niet geporteerd:

      “Ze gaat verzitten en trekt een boek uit de stapel. Dat met de turkooizen kaft. ‘Het levensritme’ van Mellie Uyldert, uit de jaren zeventig. Tijdens haar vakantie in Zweden, twee weken terug, heeft ze het weer eens herlezen. ‘Ik krijg gewoon kippenvel van wat ze schrijft.’ De schrijfster, een alternatieve genezeres en astrologe, bepleit – onder meer – een leven zonder medicijninname. Door goed te eten, zouden ziektes voorkomen kunnen worden. Te Giffel leest voor: ‘Uit de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, ontstaan zuren. Wanneer je daar te veel van binnenkrijgt, ontwikkelen zich ziektes.’ Ze kijkt op. ‘Kanker bijvoorbeeld.'”

      1. Mien

        Ja, John met dit soort achterlijke uitspraken in de krant van ene G, help je toch alles naar de sodemieter . Ik heb dit soort op de V.S vaak kunnen waarnemen en altijd maar mijn schouders over opgehaald. Waar komen ze heden ten dagen nog steeds vandaan, de redeloze en reddeloze zweverrs, uit welke hoeken en gaten?Mien

      2. Haike

        Beste John,

        Natuurlijk moet je een kind wat dreigt ten onder te gaan te hulp schieten met een keizersnede. Maar het is vaak wel zo dat bij die kinderen er altijd sprake is, dat ze op zoek zijn naar weerstand, De allereerste confrontatie met het leven hebben ze namelijk gemist. Ik heb een petekind die ik van redelijk dichtbij heb mogen meemaken en zijn broer en hij zijn allebei met de keizersnede ter wereld gekomen. Tussen die twee onderling werd er op tamelijk fysiek niveau serieus het e.a. beslist. Het kennen van grenzen was geen zelfsprekendheid, dat is bij een hele hoop andere kinderen natuurlijk ook zo, maar hier was toch enige extra aandacht nodig om beiden heren te doordringen dat het uitspreken van “stoppen” niet zomaar een loze kreet is, maar werkelijk een betekenis heeft.

        Therapie bieden die weerstand oproept en waarmee je je dan echt mee moet uiteen zetten kan ervoor zorgen dat dingen in een wat rustiger vaarwater terecht komen.

      3. Beste Haike,

        “De allereerste confrontatie met het leven hebben ze namelijk gemist.”

        Nee Haike, die opvatting deel ik niet. Noodgedwongen anders ter wereld komen, in dit geval een keizersnede, houd niet in dat je ‘een eerste confrontatie met het leven mist’ enzovoort. Hier denken we duidelijk anders over.

      4. Haike

        Beste John,

        Uiteraard staat het je vrij om er een andere zienswijze op na te houden.

        Maar de eerste confrontatie; namelijk om via het geboortekanaal van de moeder ter wereld te komen, de letterlijke weerstand daarvan te ondervinden, wordt wel degelijk gemist, als een kind wat met de keizersnee de wereld begroet. Dat is gewoon een feit. Dat er dan weer andere ervaringen plaats vinden zal ik niet tegenspreken. “Elk nadeel hep ze voordeel” om maar met een wereldberoemde amsterdammer te spreken…. 😊

      5. Haike, eerste ervaringen en ‘confrontaties’ voor een mens bij een keizersnede met het leven zijn anders dan bij een natuurlijke bevalling en hebben hun eigen waarde. Docente (professie) verloskunde Manuela Burkhardt voert een betoog dat jouw richting uitgaat: Die Folgen des Kaiserschnitts – Eine anthroposophische Sichtweise. Maar haar betoog vind ik net zo arbitrair. Ten gevolge van een keizersnede later in het leven steeds weerstand moeten zoeken of krijgen (nodig hebben) en therapie behoeven wordt er naar mijn idee met de haren bijgesleept en is volgens mij uiterst speculatief. Overigens denk ik wel dat een natuurlijke bevalling, indien goed mogelijk, op zich aanbevelenswaardig is. Een paar kanttekeningen vervat in het artikel Kiezen voor de keizersnede?, mogelijk niet alle punten, snijden wat dat aangaat mijns inziens wel hout. Mijn moeder baarde vijf kinderen. Ik was derde in rij (1959), twee voor en twee achter me, en ‘k was de enige waarbij die ingreep nodig was. Van het geschetste ‘ziektebeeld’ was en is in mijn leven in het geheel geen sprake.

  5. Mien, Yolande Giffel mag natuurlijk denken wat ze wil en dat ook uiten. Maar zoals gezegd, onder andere ik kan niet meegaan in dat soort uitspraken. Ook onder vrije school ouders zullen opvattingen over allerlei zaken ongetwijfeld heel divers zijn.

  6. Mien

    Nou , Haike kun je je uitspraak een ietsiepietsie onderbouwen, behalve je verhaal over de 2 heertjes, neefjes etc en de evt therapeutische behandeling na een keizersnee?? Met dank aan John. Mien

    1. Haike

      Met wat moet ik het onderbouwen Mien? Over neefjes heb ik niks geschreven bij mijn weten. Dat is wat jij van mijn tekst maakt. Wel over mijn petekind en zijn broer, en dat is totaal geen familie van me, ondertussen zijn het wel 2 heren geworden. Zorgvuldig de tekst lezen helpt, Mien.

  7. Simpel

    Ieder mens is precies juist geschapen met het juiste karma dat nodig is om tot volheid van ‘zijn’ te geraken. Alles gebeurt met een reden ook al begrijpt men dat niet altijd, ingrijpen in andermans karma om te helpen is wellicht sociaal of verstandelijk begrijpelijk maar een verstoring op het levenspad, op weg naar heelheid, van de betrokkene.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s