Mannelijk en vrouwelijk

Talloze verschijnselen van het leven zullen ons duidelijk worden, als wij het menselijk wezen uit twee samenwerkende polen denken, de mannelijke pool naar buiten, de vrouwelijke naar binnen bij de man, bij de vrouw de vrouwelijke pool naar buiten, de mannelijke naar binnen. De geesteswetenschap toont ons echter ook de diepere reden, waarom zich in het mannelijke het vrouwelijke en in het vrouwelijke het mannelijke bevindt. Geesteswetenschap spreekt ervan dat de mens door vele levens gaat naar steeds hogere volkomenheid. Het huidige leven is altijd het resultaat van vorige levens. En doordat de mens door vele levens schrijdt, gaat hij ook door mannelijke en vrouwelijke belichamingen. Zo drukt zich dus wat zo gebeurt de werking uit van wat wij aan ervaringen, belevenissen vanuit beide kanten als mensen op aarde meemaken kunnen. Wie zoals het hier beschreven is, naar het mannelijk en het vrouwelijk wezen kan zien, weet dat de fijnere belevenissen van de beide geslachten heel anders, zeer verschillend zijn moeten. Ons hele leven op aarde is een verzameling van de meest uiteenlopende gebeurtenissen en ervaringen. Alzijdig kunnen deze belevenissen en ervaringen alleen worden doordat de mens deze belevenissen en ervaringen van beide geslachten uit meemaakt. […] Zolang men echter enkel het fysieke lichaam erkent, kan iets zinnigs niet voor de dag komen. Men moet het geestelijke erkennen, dat er achter is.

Bron: Rudolf Steiner – GA 56 – Die Erkenntnis der Seele und des Geistes – München 18 maart 1908 (bladzijde 94-95)

Advertenties

11 gedachtes over “Mannelijk en vrouwelijk

  1. Bernard Heldt

    Lijkt verdacht veel op de Anima en Animus van CG Jung, 10 jaar later. Alleen hanteerde Jung niet de reincarnatiegedachte. Toch heb ik me vaak afgevraagd of Jung de inzichten van Steiner gekend heeft. Steiner zelf heeft het nooit over Jung.

    1. Maar kunnen we ons nu een degelijke levensfilosofie denken, zonder de reïncarnatie gedachte? Dat lijkt toch eigenlijk onmogelijk. En zij, het leger van filosofen, wetenschappers en theologen, die het al sinds eeuwen wel geprobeerd hebben en nog steeds proberen, lopen bij nader inzien altijd vast: iets uit niets (wetenschap) of scheppingsdaad (theologie), met alle kromme redeneringen van dien. Dus we kunnen eigenlijk niet om reïncarnatie heen, of om het anders te zeggen, het weer verschijnen, het tot manifestatie komen van iets, of dat nu een atoom, mens, wereld of universum is, wat al eerder is geweest. Alleen met deze leer van het zich weer openbaren kunnen we naar mijn mening onszelf en deze wereld iets beter begrijpen! Ik ben nog niets genialers tegengekomen dan de leer van karma en reïncarnatie (deze horen bij elkaar).

    2. GA 178 ‘Individuelle Geistwesen und ihr Wirken in der Seele des Menschen’
      Dornach 10 november 1917
      In de eerste van de twee voordrachten ÜBER DIE PSYCHOANALYSE vertelt Steiner onder andere het volgende:
      ‘Nun, der Psychoanalytiker Jung, der das Buch geschrieben hat «Die Psychologie der unbewußten Prozesse», Professor Jung in Zürich ist nun nicht der Meinung, daß man auskomme mit der Freudschen Sexualtheorie, Neurosetheorie, sondern er ist einer andern Meinung.
      Jung hat bemerkt, daß Freud auch seine Gegner hat. Unter diesen Gegnern Freuds ist auch ein gewisser Adler. Dieser Adler steht auf einem ganz andern Standpunkte. Wie Freud eine große Anzahl von Fällen geprüft hat – Sie können das alles bei Jung in seinem Buche nachlesen – und überall das Sexuelle hineinspielen gesehen hat und daher die Induktion, den Schluß gezogen hat: Also ist eigentlich das Sexuelle die auslösende Ursache -, so hat sich Adler eine andere Seite der Sache besonders angesehen und hat gefunden, daß diese andere Seite wesentlich wichtiger sei als diejenige, die Freud in den Vordergrund gestellt hat’

      …..en meer.

    1. Bedankt weer, John, voor het verwijzen naar deze blog. Ik heb je spreuk en je artikel van gisteren in Cahier ook even gelezen en ook rondgekeken op je nieuwe website. Een groots opgezette en veelzijdige website, moet ik zeggen. Ik vond vooral enkele autobiografische fragmenten interessant. Je schrijft onder meer dat je op 18-jarige leeftijd in een computercentrum werkte. Dat is dus ongeveer 37 jaar geleden. Maar toen was er toch nog neit veel op computergebied? Ik weet nog dat ik in ongeveer 1982 op het werk met een computer moest werken, maar die waren toen nog zo gebruiksonvriendelijk dat ik heel lang een hekel aan computers heb gehad.

  2. Nu verder gaan werken aan de content van die nieuwe website. Doe ik met plezier. In de jaren tachtig stond de PC markt nog in zijn kinderschoenen en werden computers nog voornamelijk ingezet door bedrijven. Ik werkte bij de CIMU, Centrum van Informatievoorziening MelkUnie. Die was eerst gevestigd in Rotterdam, in de Blekerstraat. Daarna verhuisde het naar Gouda, maar ik ging niet mee. Ik bleef in Rotterdam. In 2006 hielden ze een reünie. Coos van der Spek, ik ken hem nog wel, aardige kerel, heeft een fotocollage over de Rotterdam jaren op het internet geplaatst: Cimu Reünie Fotoshow

  3. Pingback: Mannelijk en vrouwelijk | De grote Rudolf Steiner Citatensite

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s