De zes basisoefeningen – 4. Positiviteit

Voor het denken en voelen is een volgend ontwikkelingsmiddel het verwerven van de eigenschap, die men positiviteit kan noemen. Er bestaat een schone legende, die van de Christus Jezus vertelt, hoe Hij met enige anderen een dode hond voorbijkomt. De anderen wenden zich bij die lelijke aanblik af. De Christus Jezus spreekt met bewondering over de fraaie tanden van het dier. Men kan er zich in oefenen, zulk een zielegesteldheid tegenover de wereld te verkrijgen, als in de zin van deze legende is bedoeld. Het verkeerde, slechte, lelijke mag de ziel er niet van weerhouden, het ware, goede en schone overal te vinden, waar het aanwezig is. Men mag deze positiviteit niet verwarren met kritiekloosheid, met het willekeurige sluiten van de ogen voor het slechte, verkeerde en minderwaardige. Wie de ‘fraaie tanden’ van een dood dier bewondert, constateert ook het ontbindende lijk. Maar dit lijk weerhoudt hem er niet van, de fraaie tanden te zien. Men kan het slechte niet goeddunken, de dwaling niet voor waarheid houden; maar men kan het zover brengen, dat men door het slechte er niet van weerhouden wordt, het goede te zien, en door de dwaling er niet van weerhouden, het ware te zien.

Bron: Rudolf Steiner – GA 13 – DIE GEHEIMWISSENSCHAFT IM UMRISS – bladzijde 334-335

Deze vertaling is van F. Wilmar uit de vierde druk van de Nederlandstalige uitgave – bladzijde 203-204

 

7 gedachtes over “De zes basisoefeningen – 4. Positiviteit

  1. Eeuwige oppositie en het afkeuren van van alles is in hoge mate schadelijk voor het innerlijk van mens en medemens. Want niet alleen gaat het onbehagen van de criticus op de lezer over, maar al dat kritische leidt tot het negatieve, en het negatieve is niets. Wanneer ik het slechte slecht noem, wat is daarmee gewonnen ? Maar als ik het goede slecht noem, dan ontstaat er veel schade. Wie juist wil handelen moet nooit afkeuren of zich om het verkeerde bekommeren, hij moet alleen maar altijd het goede doen. Nu is het aan ons om te leren verdraagzaam te zijn en om welgezind iemand fouten te laten maken zonder al onze welgemeende kritiek. Wees mild in het beoordelen van anderen, om uit een ieder het beste te halen en van de geringste persoon nog iets te leren. Want het komt er niet op aan dat er afgebroken wordt, maar dat er iets opgebouwd wordt waaraan de mensheid een zuiver genoegen kan beleven.

  2. Walter Hebing

    Gisteren zag ik een You Tube filmpje van Christine Breese, ik vind dat ze een aardige uitleg geeft over de evolutie van zowel de aarde alswel de mens erop! Ze zegt alles op aarde is goed, want alles wat op aarde gebeurd is een manifestatie van het Goddelijke Bewustzijn, eigenlijk niet alleen op aarde maar in het gehele Heelal! Er zijn beschavingen gekomen tot bloei gekomen en weer verdwenen, misschien is er ergens een het Heelal wel een Planeet te vinden waar Utopia wel te beleven valt. Ook zegt ze: Jij bent compleet, je hoeft niet verder ontwikkeld te worden, jij hebt het Goddelijke zelf in je! Alleen de mensheid in zijn geheel is nog niet zover geëvolueerd!
    De mens kan dan wel in extase raken en wezenlijk voelen dat hij deel uitmaakt van het Goddelijk Bewustzijn, maar het mag niet zo zijn dat hij zich daardoor tegen het wereldgebeuren keert en zich ervan afkeert! De mens is juist op aarde om het menselijk bewustzijn op aarde in het nu te laten evolueren tot het Goddelijk Bewustzijn!
    En die ruimte zouden kinderen moeten kunnen krijgen, welke ouder weet nu, wat goed of slecht voor ’n kind is, ik weet het namelijk niet en Steiner blijkbaar ook niet exact, anders had de oudleerlingen Spreuk wel anders geklonken en had hij de zegel wel nader gedefinieerd! Bij deze het eerste, voor mij het belangrijkste deel van de spreuk:
    In de verte der levenswegen, moet weerspiegelen wat in het dierbare huis der jeugd,als zegel van het echte mensenwezen in het hart werd geprent.
    In wezen drukt Steiner hier uit, dat we stil moeten staan bij ons hart om de volmaaktheid van het leven gestalte te doen geven! Kahlil zegt het anders, namelijk: Je mag je kinderen wel al je liefde geven, maar niet je mening! Goed of slecht komt er niet aan te pas. Zowel Steiner als Kahlil beseffen dat onze kinderen heel anders naar de omgeving kijken dan wij, hoe anders is voor Steiner de zegel, voor Kahlil: Je kinderen zijn je kinderen niet. Zij zijn de zonen en dochters van ’s levens hunkering naar zichzelf.
    Christine Greese is daar veel opener in, ik vraag me af of ze kinderen heeft?
    Echard Tolle schrijft over de kracht van het Nu, hij vergeet daarbij dat per dag 353 duizend kinderen op aarde worden geboren, in wezen de zegel van Steiner en de hunkering van het leven naar zichzelf, van Kahlil.
    Welke mens op aarde kan de prententie hebben om als leider op aarde op te treden? Dit als feit op aarde aanvaardend, dat er per uur ongeveer 14 duizend baby’s geboren worden? Het Goddelijk Bewustzijn zal altijd de boventoon op aarde blijven voeren, indien de aarde niet omgetoverd wordt tot een Salon voor al deze kinderen. Dus kinderen niet als bezit te beschouwen, maar als eyeopeners voor ons Goddelijk zijn!

    Kahlil zegt het zo: Gisteren waren wij en vandaag zijn wij geworden, want dat is de weg die de goden hun kinderen bereiden. Wat, afstammelingen van apen, is dan jullie weg? In die zin vind ik Kahlil eerlijker dan Steiner, in wezen heeft de mens geen tijd, om na te denken! Er is iets fout gegaan in zijn bewustzijn, daarom ontwikkelde zich hersens, maar alle hersenen van de wereld bij elkaar kunnen nooit het moment bevatten wat een baby beleeft als hij voor het eerst lucht hapt onafhankelijk van zijn moeder!
    Ik kan er nog een tijdje over doorgaan, maar laat ik het hierbij houden! Beoordelen over goed of slecht is immers niet voorbehouden aan de mens, ik vind het, de moeilijkste opgave ten opzichte van mijn kinderen! Waar stimuleer ik ze in en waarin niet?
    Tot zover Groetjes Walter.

  3. Pingback: Enkele opmerkingen over de zes basisoefeningen – De grote Rudolf Steiner Citatensite

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s