Over zelfzucht en vroege veroudering

Een andere interessante karmische samenhang toont zich bij een naar gewoonte egoïstisch gedrag of bij een liefdevol, sympathiek medeleven met anderen. Er zijn verharde gewoonte-egoïsten – niet enkel met betrekking tot de kostwinning (Duits: Erwerbsinn) – en er zijn altruïstische, liefdevol meevoelenden. Beide hangen samen met het etherlichaam en komen in het volgende leven tot uitdrukking. Personen die in een leven volgens gewoonte zelfzuchtig handelen, verouderen vroeg in een volgend leven, verschrompelen vroeg; het lang jong en fris blijven daarentegen komt voort uit een liefdevol, toegewijd voorafgaand leven. Aldus kan men ook het fysieke lichaam bewust voorbereiden voor het volgende leven.

Bron: Rudolf Steiner – GA 95 – Vor dem Tore der Theosophie – Stuttgart 29 augustus 1906 (bladzijde 75)

14 gedachtes over “Over zelfzucht en vroege veroudering

    1. Leonie, ja, maar dat het wat een rechtlijnige indruk maakt, komt ook wel omdat het altijd maar korte gedeelten zijn uit een veel langere tekst.
      Ik hoef jou niet te vertellen, want je weet er volgens mij aardig veel van af, dat Steiner vaak genoeg zegt dat men nooit zomaar moet aannemen wat hij beweert. Ik zet die citaten hier neer omdat ik ze interessant vind en het overdenken waard. Er over oordelen kan altijd nog. Men hoeft niet aan te nemen dat het waar is, maar men hoeft ook niet te zeggen dat het onzin is.
      En wie er meer van wil weten, kan altijd nog in de links verder lezen die ik er altijd bij zet, al zijn die jammer genoeg bijna altijd in het Duits.

    1. Jaja Kees,
      jij weet hoe je dat zaakje moet aanpakken!
      Steiner verouderde ook best snel haha? Een grapje op zijn tijd mag toch wel naar de hooggeëerde Steiner hoop ik? verder ….ben ik ook niet zo een doortastend Schriftgeleerde Ridzert verre van!
      Veel meer spreekt ik vanuit mijn innerlijk.

Geef een reactie

