Over materialisme en volksgezondheid

Vandaag de dag is een ziekte wijd verbreid, die men honderd jaar geleden nauwelijks kende; niet dat men ze niet gekend zou hebben, maar ze was werkelijk niet veel voorkomend: Dat is de nervositeit. Deze eigenaardige ziektevorm is het gevolg van de materialistische wereldbeschouwing van de 18de eeuw. Zonder het voorafgaan van de materialistische wereldbeschouwing zou deze nooit tot stand zijn gekomen. De geheimleraar weet dat, als het materialisme nog tientallen jaren zou voortduren, hij een vernietigende werking op de volksgezondheid zou hebben. Zouden deze materialistische denkgewoonten niet bijgestuurd worden, dan zouden de mensen niet alleen gewoon nerveus zijn, maar de kinderen zouden trillend worden geboren en niet alleen de omgeving ervaren, maar aan elke omgeving een gevoel van smart ervaren. Vooral zouden psychische ziekten zich ontzaglijk snel verspreiden: Waanzinsepidemieën zouden in de komende decennia optreden. Dat was ook het gevaar, waarop de mensheid afstuurde: epidemische geestesziekten. En dit wereldbeeld van de toekomst was de ware reden, waarom de occulte leiders van de mensheid, de meesters der wijsheid, de noodzakelijkheid zagen om spirituele wijsheid in de algemene mensheid te laten binnenstromen. Alleen een dergelijke spirituele wereldbeschouwing kan de komende generaties weer een goede gezondheidsaanleg geven.

Bron: Rudolf Steiner – GA 95 – Vor dem Tore der Theosophie – Stuttgart 28 augustus 1906 (bladzijde 70-71)

P.S. Hoewel ik wel aan kan nemen dat het waar is wat Steiner hier beweert, moet ik toch zeggen dat het voor mij maar moeilijk is in te zien. Ik heb jaren geleden Gerard Cox eens op televisie horen zeggen: ‘Ik geloof niet in God en niks, en daar heb ik vrede mee.’ En zulke mensen zijn er genoeg. En ik heb niet het idee dat die daar nu zo nerveus van worden. Waarom zou men eigenlijk nerveus worden door een materialistische levensbeschouwing? Een materialist hoeft zich in ieder geval over de dood niet druk te maken, want hij denkt dat hij met de dood van alles af is. Een spirituele levensbeschouwing denkt echter dat de mens nog van alles te wachten staat en dat hij van veel dingen waar hij op aarde van genoot, afstand moet doen. Dat alleen al is immers een bedrukkende zaak? Is dat niet veeleer iets om zenuwachtig van te worden?

Steiner zegt overigens zelf hier en daar ook wel dingen die zijn eigen beweringen in deze blog tegenspreken. Zo zegt hij bijvoorbeeld ergens, dat het hem al zo lang zo’n smart is, dat veel antroposofen ‘ein Gesicht bis ans Bauch’ trekken en dat ze ‘zo zwaar in de benen zijn.’ Ook heeft hij het ergens over ‘die unendliche Schwierigkeiten’ van de antroposofen. En ook zegt hij dat veel mensen de antroposofie afwijzen, omdat ze aanvoelen dat ze ervan in de war zouden raken, als ze zich ermee zouden bezighouden.

Advertentie

17 gedachtes over “Over materialisme en volksgezondheid

  1. Fred

    Al met al zijn dit in principe goede gedachten, die van Steiner en die van Ridzerd. Voor mij laat dit zien hoe groot de kloof is tussen onze gewoonlijke manier van denken en de invalshoek van Steiner. Natuurlijk kan Steiner het helemaal mis hebben, maar ik denk dat de strekking treffend is. Vanuit de geest gezien spelen de processen in het zenuwzintuigstelsel een rol die niet bewust wordt. Wat bewust wordt zijn de gevolgen in de ziel, in het algemeen gezien, want Steiner spreekt meestal over de geesteswetenschappelijke wetmatigheden. In ons dagelijks bewustzijn nemen we dat niet waar, tenzij we voldoende geschoold zijn. Vanuit het dagelijks bewustzijn heeft Ridzerd gelijk deze vragen te stellen, de antwoorden liggen echter in een ander vlak. Het is normaal om te proberen de uitspraken van Steiner te toetsen aan de eigen ervaringen. Soms geeft dat al aanknopingspunten. En af en toe geeft bij mij een flits van inzicht het antwoord op vragen die Steiner ruimschoots oproept. De verhouding van zijn invalshoek met de dagelijkse vergt veel denkwerk (zie ook ‘Waarnemen en denken’) en tegenwoordigheid van geest!

    Fred van der Vleuten

  2. Hoe vaak heb ik niet gedacht dat het heerlijk is om van alles onwetend te zijn. Hoe zwaar kan mijn gemoed zijn. Mensen die verheerlijkt gelukkig en in de eenheid zijn omdat zij de antroposofie of andere spirituele ingangen vonden. Al met al doet mij bewustwording pijn en maakt het je steeds meer ook bewust van een groter geheel waar je vaak met lege handen toekijkt.

  3. Haike

    Als mensen denken dat er na het overlijden niks meer is, dan staat het ze vrij om dat te denken. Het valt natuurlijk onder de vrijheid van gedachte en meningsuiting, en het respect kunnen opbrengen voor een zienswijze die misschien niet de jouwe is.

    Maar als ik die gedachte consequent probeer door te denken, roept het een vraag bij me op. Namelijk wat voor een zin het dan überhaupt heeft om hier op aarde rond te blijven lopen. Dat lijkt me dan namelijk een totaal zinloze bezigheid. Er is namelijk straks niks, dus waar doe ik het nou eigenlijk voor?
    Als ik hem nog wat rigoureuzer doordenk, doe je er dan maar misschien het beste aan, om naar de winkel te lopen, daar een pistool te kopen en jezelf te bevrijden van dit leven, daar het toch volstrekt zinloos is.

    Ik kan me voorstellen dat die gedachte onbewust bij velen een rol gaat spelen, als je de mening bent toegedaan dat er na de dood niks meer is. Want het roept natuurlijk ook de vraag op waar je was, en waar je vandaan kwam voor je geboren was.
    Dat geeft volgens mij een enorme onzekerheid met alle gevolgen van dien..

    1. Een leven naar de dood, of het weten van een geestelijke werkelijkheid, kan een geruststelling betekenen,maar voor mij persoonlijk ben ik bewust van de vele worstelingen die dat juist met zich meebrengt…”niet dat je vertroost wordt maar dat je vertroosting brengt “staat er ergens in de bijbel te lezen.Op jezelf staan en je zuiveren van je zielenleven is een dagtaak en kan als zeer zwaar ervaren worden. Het is misschien ook daarom dat ik mij erger aan alle zweverige, licht brengende broeders en zusters onder ons die de schaduw bedekken met de fakkel van hun licht. Het dragen van de schaduw die in en om ons is heen is…..In die zin is het een worsteling en strijd!

      Het kan zijn dat dit bericht dubbel geplaatst wordt …het eerdere was opeens verdwenen?

      1. Leonie, er is inderdaad een reactie van 10:46 die om onduidelijke reden bij spam mail is gezet. Als je die hier alsnog wilt hebben, dan zeg je het maar, dan zal ik op toelaten klikken.

    2. Haike: Wat je hier schetst, dat is denk ik ook wel de instelling van veel mensen, namelijk: het leven heeft geen zin, dus we moeten zo veel mogelijk genieten en als dat niet lukt of ik heb er genoeg van, dan koop ik een pistool en maak er een eind aan.

  4. Tatjana Tolstaja”Russisch schrijfster “een vrouw die ik bewonder om haar kracht, gevoeligheid en inzicht ,deze vrouw mooi antwoorde op deze vraag {in de prachtige serie}Van de schoonheid en de troost – voor een intelligent mens is het niet te verdragen” te leven ” zonder een weten van een andere werkelijkheid…..!!

      1. Ieder zijn eigen ‘toko’, eigen zaken te runnen, en ieder ‘gezin’, persoonlijke leefsituatie(s), zijn eigen kruis zeggen ze ook weleens Ridzerd. We kennen elkaar inmiddels al enige jaren. No prob. Dat weten we van elkaar.

    1. Ja…een prachtig boek …het grote niets ….ik weet dat ik als klein meisje met mijn grotere broer voor het naar bed gaan voor het raam stond, we keken naar de sterrenhemel….er kwam opeens een gedachte door mij heen…stel dat alles zou verdwijnen …vader ,moeder, alle mensen en dingen wat blijft er dan over…….ik vroeg het aan mijn broer en daarop antwoordde hij….NIETS……een grote verschrikking daalde in mij neer en ik ben het nooit vergeten.

  5. Het was psychiater Anna Terruwe die over dit thema ook sprak in latere tijd. Zij waarschuwde voor een toename van verslavingen, depressies en suïcide door het materialisme. Het niet kunnen uitstellen van reacties op impulsen, het willen verdoven van de smart en afgescheidenheid, het steeds zoeken naar nieuwe prikkels… het is slechts een tijdelijk op afstand houden van bewustwording is mijn idee. Want intuïtief weet de mens (lees hier ook: ik) wat bewust Zijn inhoudt: het meeleven en het inleven van de smarten in de wereld, het in de ziel kunnen kijken van de ander. Het kunnen luisteren naar de erfenis van de meesters van wijsheid en het bewust meebouwen aan de wereld vergt nogal wat van ons. Het geeft ons vaak een zorgelijk uiterlijk. Dit is wat Steiner geloof ik bedoelde. Persoonlijk kies ik liever voor bewust Zijn, en niet voor afgescheidenheid, maar het is en blijft een worsteling in sommige periodes en tijdens bepaalde wereldgebeurtenissen.

  6. Pingback: Over materialisme en volksgezondheid | De grote Rudolf Steiner Citatensite

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s